آفتاب

پیشنهادات «ری‌شهری» به سازمان اوقاف درزمینه پژوهش‌های قرآنی

پیشنهادات «ری‌شهری» به سازمان اوقاف درزمینه پژوهش‌های قرآنی

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: کسی که می‌خواهد حرف و کلامش به درد جامعه بخورد باید به سمت قرآن برود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: کسی که می‌خواهد حرف و کلامش به درد جامعه بخورد باید به سمت قرآن برود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پنجمین همایش ملی تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم که همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: بعثت گسترش فرهنگ قرآن در جامعه است و یکی از بهترین محافلی که می‌توانیم قرآن را گسترش دهیم اینگونه محافل است.

وی یادآور شد: عرصه فعالیت‌های قرآنی برای بانوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عرصه فعالیت‌ها است. قرآن همه معارف مورد نیاز مردم را داراست و در تمامی زمان‌ها می‌توانیم به آن مراجعه کنیم. حضرت رسول (ص) می‌فرمایند کسی که علم اول و آخر را می‌خواهد باید به قرآن مراجعه کند یعنی پژوهش‌های اسلامی باید در عرصه مفاهیم قرآنی باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: مهم‌ترین مساله این است که ما باید ضرورت‌های قرآن‌پژوهی به ویژه در عصر حاضر را بشناسیم و در راستای شناسایی آن باید از معارف اهل بیت (ع) بهره بگیریم. پیامبر اولین فردی بود که از طرف خداوند ماموریت داشت تا مقاصد قرآنی را بیان کند و ما برای دسترسی به معارف قرآنی باید از معارف اهل بیت (ع) بهره ببریم.

ری‌شهری افزود: قرآن برای هیچ گوینده‌ای در هیچ زمان دیگری جای سخن نمی‌گذارد. کسی که می‌خواهد حرف و کلامش به درد جامعه بخورد باید به سمت قرآن برود. قرآن و حدیث از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر هستند پس علاوه بر پژوهش‌های قرآنی به پژوهش‌های حدیث‌محور نیز توجه کنیم.

وی تصریح کرد: قرآن‌پژوهی باید در جامعه ما کاربردی شود. قرآن یک کتاب همیشه زنده است و برای تمامی زمان‌ها حرفی دارد. وظیفه پژوهشگر قرآنی این است که نیازهای جامعه امروز را استخراج کند و آن را در اختیار افراد جامعه بخصوص نسل جوان قرار دهد. اگر می‌خواهیم مشکلات فرهنگی جامعه حل شود تنها راه‌حل آن روی آوردن به قرآن است. این وظیفه پژوهشگران است که سبک زندگی قرآنی را ترویج دهند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف پژوهشگران قرآنی این است که جامعه را به سمت مفاهیم قرآنی سوق دهند. اگر این اقدام را انجام دهیم دیگر فرهنگ غرب نمی‌تواند در جامعه ما تاثیر بگذارد. چرا باید در جامعه حال حاضر طلاق زیاد شود و سن ازدواج بالا برود، به دلیل آن است که ما از مفاهیم قرآن دوری کرده‌ایم. اگر دارو و درمان مشکلات را می‌خواهیم باید به قرآن مراجعه کنیم.

ری‌شهری گفت: فراموش نکنیم که تنها پژوهش کافی نیست. باید مفاهیم قرآنی به درون خانواده‌ها برود. کار دیگری که پژوهشگران ما باید انجام دهند مبارزه با خرافات است. امام باقر (ع) در حدیثی می‌فرمایند جاهلیت فقط مختص به گذشتگان نیست بلکه جاهلیت در عصر حاضر هم وجود دارد که خطرناک‌تر از جاهلیت اول است. قرآن‌پژوهان ما باید در مقابل خرافات بایستند. یکی از آن خرافات، عرفان‌های نوظهور است که خطرات زیادی را برای جامعه اسلامی در پی دارد و این ما هستیم که باید با آنها مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: مفاهیم قرآنی را هر کسی نمی‌تواند بفهمد مگر کسی که مزه آن را چشیده باشد. من پیشنهادی که به سازمان اوقاف دارم این است که از طریق دانشگاهی که ما داریم می‌توانیم همایش‌ها و پژوهش‌های قرآنی را با یکدیگر برگزار کنیم که این همایش‌های علمی می‌تواند تاثیر زیادی بر جامعه قرآنی داشته باشد. یکی دیگر از پیشنهادات من پایان‌نامه‌های قرآنی است که از آن پایان‌نامه‌ها در مجله تفسیر اهل بیت (ع) استفاده کنیم و درصدد آن باشیم که دانش‌نامه تفسیر امامیه را تدوین کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: یکی دیگر از پیشنهادات من تفسیر آیات مربوط به بانوان است. حدود 300 آیه قرآنی مربوط به بانوان داریم که اگر آنها تدوین شوند کمک ارزنده‌ای به جامعه قرآنی می‌شود. یکی دیگر از پیشنهادات من برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان حدیث‌پژوهی است. علاوه بر قرآن‌پژوهی ما باید به احادیث اهل بیت (ع) نیز توجه کنیم.

انتهای پیام

کد N306163

وبگردی