آفتاب

رهبر آبخازیا فراری شد/ احتمال کودتای نافرجام

رهبر آبخازیا فراری شد/ احتمال کودتای نافرجام

معترضان مخالف دولت آبخازیا با حمله شبانه به ساختمان ریاست جمهوری، رهبر این منطقه جدایی طلب گرجستان را فراری دادند و وی این اقدام را کودتای نافرجام خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از الکساندر آنکواب، رهبر آبخازیا گزارش داد: این کودتای مسلحانه نافرجام بود.

آبخازیا که تنها از سوی روسیه به عنوان کشور به رسمیت شناخته می‌شود، در سواحل دریای سیاه است و پایتختش سوخومی است. اینترفاکس گزارش داد که گروه‌های اپوزیسیون ساختمان ریاست جمهوری را در حمله شبانه خود تحت کنترل درآوردند و حدود هزار معترض آنکواب را وادار به فرار کردند.

رائول خادجیمبا، رهبر اپوزیسیون منطقه جدایی طلب آبخازیا به جمعیت معترضان گفت که هم اکنون شورای هماهنگی رهبری این "جمهوری" را به دست گرفته است.

رهبر آبخازیا در اظهاراتی تلویزیونی گفت: من آبخازیا را ترک نکرده‌ام و هنوز هستم. نیروهای امنیتی هنوز به کشور وفادارند و درصدد انجام اقداماتی برای برقراری ثبات هستند.

رئیس جمهوری آبخازیا تاکید کرد که در تلاش برای رفع این مشکل است که خسارت جبران ناپذیری به این "کشور" وارد می‌آورد.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی Abaza-TV گفت: من کشور را ترک نکرده‌ام و به لحاظ قضایی این اقدام کودتایی برای به دست گیری قدرت به طریق نظامی بوده است و هم اکنون فرصتی برای بازگرداندن شرایط به اول از طریق راه‌های حقوقی وجود دارد.

وی افزود: ما با اعضای شورای امنیت گزینه‌های مختلفی را برای بهبود اوضاع بررسی کردیم. هدف و منظور اقدامات من و همکارانم یکی بوده است و آن تغییر شرایطی است که خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

رئیس جمهوری آبخازیا همچنین گفت که اواخر روز سه شنبه با نمایندگان اپوزیسیون مذاکره کرده است.

وی گفت: ما درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کردیم و برخی می‌گفتند که من باید استعفا دهم و بعد از آن گفتند که تمام کابینه باید استعفا دهد. مذاکرات بارها متوقف شد. بعد از آنکه ما از آن‌ها فرصت خواستیم که جزئیات را بررسی کنیم آن‌ها مذاکره را رها کردند و پیش حامیان خود که در ساختمان ریاست جمهوری بودند، بازگشتند و بعد از آن تسخیر ساختمان آغاز شد.

انتهای پیام

کد N306131

وبگردی