آفتاب
پس از دو روز درگیری مسلحانه/

ارتش اوکراین کنترل فرودگاه دونتسک را به دست گرفت

ارتش اوکراین کنترل فرودگاه دونتسک را به دست گرفت

وزیر کشور اوکراین با صدور بیانیه ای از تسلط ارتش این کشور بر فرودگاه دونتسک پس از نزدیک به دو روز درگیری مسلحانه میان مخالفان و نیروهای دولتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، "آرسن آواکوف" در این بیانیه اعلام کرد ارتش اوکراین پس از انجام حملات هوایی و همچنین تبادل آتش سنگین با جدایی طلبان، سرانجام بعد از ظهر روز گذشته توانست کنترل فرودگاه دونتسک را به دست بگیرد. 

هر چند روز گذشته رسانه های روسی از کشته شدن نزدیک به 100 نفر در تحولات دونتسک خبر داده بودند اما در بیانیه آواکوف آمده که در جریان درگیریهای دو روز گذشته در دونتسک 48 نفر از جدایی طلبان کشته شده اند.

جدایی طلبان استان دونتسک روز دوشنبه کنترل فرودگاه این استان را به دست گرفتند و به دنبال آن ارتش اوکراین برای بازپس گیری کنترل این فرودگاه وارد عمل شد و با انجام حملات هوایی سعی در بیرون راندن جدایی طلبان از این محل کرد.

شدت این درگیریها به حدی بود که رهبران جدایی طلبان دونتسک از متحمل شدن تلفات سنگین طی روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داده بودند.

اما با گسترش ناآرامی ها در شرق اوکراین و افزایش شمار تلفات جدایی طلبان در درگیریهای دونتسک، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، با تنبیهی توصیف کردن اقدام ارتش اوکراین، خواستار پایان خشونتها در شرق این کشور شد.

اشغال فرودگاه دونتسک و درگیری سنگین در این استان یک روز پس از اعلام پیروزی "پترو پورشنکو" در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین انجام شد. پورشنکو پس از مشخص شدن پیروزیش در انتخابات از تمایل خود برای مذاکره با روسیه در راستای بازگرداندن ثبات به اوکراین خبر داده بود.

دونتسک از جمله استانهای شرقی اوکراین است که مردم آن خواهان استقلال از کی یف هستند و چندی پیش نام آن را به جمهوری دونتسک تغییر داده اند.

اوکراین از نوامبر سال گذشته میلادی به سبب دخالت کشورهای غربی به ویژه آمریکا صحنه اعتراضات شده، تحولاتی که منجر به کنار رفتن "ویکتور یانوکوویچ" ار زیاست جمهوری این کشور و روی کار آمدن یک دولت غرب گرا در کی یف شده است اما مناطق شرقی این کشور که با دخالتهای غرب مخالف هستند خواستار جدایی و کسب استقلال از دولت مرکزی هستند که این خواسته آنها موجب بروز ناآرامی هایی در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین شده است.

کد N305879

وبگردی