آفتاب
باراك اوباما:| 171493

۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان می‌مانند

۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان می‌مانند

بر اساس برنامه‌ای که رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد این تعداد به تدریج از افغانستان خارج می‌شوند و تنها هزار سرباز پس از سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

آمریکا ۹ هزار و ۸۰۰ سرباز خود را پس از اتمام عملیات جنگی در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در این کشور نگه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، بر اساس برنامه‌ای که رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد این تعداد به تدریج از افغانستان خارج می‌شوند و تنها هزار سرباز پس از سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

طبق این برنامه دو ساله که اجرای آن بسته به امضای توافق نامه امنیتی توسط دولت افغانستان است، وظیفه نیروهای آمریکایی در این مدت آموزش نیروهای افغان، حمایت از «عملیات ضد تروریستی» و حفاظت از سفارت آمریکا خواهد بود.

در حالی که «حامد کرزی» رییس‌جمهوری فعلی افغانستان هنوز حاضر به امضای توافق‌نامه امنیتی نشده است، دولت آمریکا از امضای نهایی آن توسط رییس‌جمهوری آینده مطمئن به نظر می‌رسد.

«باراک اوباما» در سخنرانی خود گفت: «سال جاری، طولانی‌ترین جنگ آمریکا را مسئولانه به پایان خواهیم رساند.»

رییس‌جمهوری آمریکا زمان‌بندی خروج سربازان کشور را به این ترتیب اعلام کرد:

آغاز ۲۰۱۵: ۹ هزار و ۸۰۰ سرباز آمریکا در سراسر افغانستان باقی می‌مانند.

پایان ۲۰۱۵: حدود نیمی از سربازان باقی مانده، پنج هزار سرباز با تمرکز در کابل و پایگاه هوایی بگرام به حضور در افغانستان ادامه می‌دهند.

پایان ۲۰۱۶: هزار سرباز آمریکایی برای حفاظت از سفارت آمریکا، آموزش سربازان افغان و برای «کمک‌های امنیتی» در افغانستان باقی می‌مانند.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: «از این پس گشت‌زنی در شهر‌ها، کوه‌ها و دره‌های افغانستان به عهده افغان‌ها است و سربازان آمریکایی این ماموریت را ایفا نخواهند کرد.»

تعداد سربازانی که توسط اوباما اعلام شد، کم و بیش با خواسته فرماندهان نظامی آمریکا هماهنگ است.

برنامه باراک اوباما به نوعی بیانگر این است که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا که توسط «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پی حمله القاعده در یازدهم سپتامبر آغاز شد، با پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما به اتمام می‌رسد.

اگر چه رییس جمهوری آمریکا در سخنانش اشاره کرد که «افغانستان سرزمین آرمانی نخواهد بود و بی‌نقص کردن آن نیز مسئولیت آمریکا نیست»، افزود که واشنگتن به افغان‌ها کمک خواهد کرد تا از صلحی که «به سختی به دست آمده است»، پاسداری کنند.

باراک اوباما با اشاره به دشواری‌های پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان گفت: «فکر می‌کنم آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که شروع کردن جنگ از پایان دادن آن آسان‌تر است.»

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان گفته‌اند که توافق‌نامه امنیتی با آمریکا را امضا خواهند کرد.

دور دوم انتخابات افغانستان برای تعیین رییس‌جمهوری آینده کشور از میان دو نازد حاضر (اشرف غنی و عبدالله عبدالله) ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود.

کد N305520

وبگردی