آفتاب

مطهری‌نژاد: هیچگاه تغییر رفتار جامعه با زور و اسلحه اتفاق نیفتاده است

مطهری‌نژاد: هیچگاه تغییر رفتار جامعه با زور و اسلحه اتفاق نیفتاده است

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نمی‌توان مردم را با زور و شلاق به بهشت برد، گفت: این صحبت‌ها، فرهنگی‌ترین کلامی است که از ابتدای دوران مسئولیت آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور شنیده شده است.

میرزابابا مطهری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: اگر امسال به عنوان سال فرهنگ نامگذاری شده است، تغییر رفتارها باید با تغییر فرهنگ میسر شود، چراکه در هیچ کجای تاریخ، تغییر رفتار با زور و اسلحه اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: مطلبی که رئیس‌جمهور در این رابطه مطرح کرد، فرهنگی‌ترین کلامی است که در مورد فرهنگ از سوی ایشان شنیده شده است. به همین دلیل ما نباید هیچ‌گاه این کلام را کلامی سیاسی تلقی کنیم، بلکه باید از این کلام به گونه‌ای برداشت کنیم که رئیس‌جمهور قصد دارد در سال فرهنگ، تغییر رفتاری فرهنگی را در جامعه آغاز کند.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه "سخن رئیس‌جمهور سخنی است که هم در تاریخ به اثبات رسیده است و هم در آموزه‌های دینی ما قرار دارد"، خاطرنشان کرد: مسئولیت دولت صرفاً با به زبان آوردن این سخنان پایان نمی‌یابد بلکه دولت باید تلاش کند که رفتار فرهنگی در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه "صحبت رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه نشان از عزم دولت برای نهادینه کردن رفتار فرهنگی در جامعه دارد، نوعی آسیب‌شناسی به همراه داشت"، اظهار کرد: رئیس‌جمهور می‌توانست بطور مستقیم بگوید که باید رفتار جامعه را با فرهنگ اصلاح کرد، اما اینکه ایشان بطور مستقیم به این موضوع اشاره نکردند و اینگونه گفتند که نمی‌توان مردم را به زور به بهشت فرستاد، نشان‌دهنده این است که امروز در جامعه جریاناتی وجود دارد که رفتار، گفتار و اعتقاداتشان بر این است که مردم نمی‌فهمند و ما باید آنها را به زور وارد بهشت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به طرح موضوعات مربوط به حقوق مردم و آزادی‌های مربوط به شهروندان از سوی رؤسای جمهور مختلف، تاکید کرد: رئیس‌جمهورها مجری قانون اساسی هستند و توجه به حقوق مردم و آزادی‌های مربوط به آنها از جمله تکالیف رؤسای جمهوری به حساب می‌آید. اگر رؤسای جمهور وارد چنین موضوعاتی نشوند، دیگر چه کسی می‌تواند به این موضوعات توجه کند؟ دولت‌ها یکی از ارکان مهم نظام هستند و باید همواره تلاش کنند که به حقوق مردم توجه کنند و احترام بگذارند.

مطهری‌نژاد در پایان به نقش سایر نهادها در مورد آزادی‌های مردمی و حقوق شهروندی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "همه نهادها باید خود را تسلیم قانون اساسی کنند و برای پیاده کردن همه اصول آن وظایف خود را انجام دهند"، اظهار کرد: اگر همه بخش‌ها و نهادها به قانون اساسی توجه ویژه‌ای داشته باشند و تلاش کنند قانون را بطور دقیق اجرا کنند، بسیاری از مشکلات رفتاری در جامعه برطرف می‌شود.

انتهای پیام

کد N305366

وبگردی