آفتاب

ناامنی در لحد داتو مالزی ادامه دارد/ سه نظامی کشته و زخمی شدند

ناامنی در لحد داتو مالزی ادامه دارد/ سه نظامی کشته و زخمی شدند

کوالالامپور - ایرنا - سه نظامی مالزی روز چهارشنبه در ˈلحد داتوˈ مکانی که مقامات کوالالامپور شرایط امنیتی آن را افزایش داده اند کشته و زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، حمزه طیب کمیسیونر پلیس صباح مالزی اعلام کرد یک نظامی این کشور صبح روز چهارشنبه در حمله ای به ضرب گلوله کشته شد و دو نفر دیگر زخمی شدند.

تارنمای نیو استریت تایمز مالزی اعلام کرد تحقیقات برای یافتن علت حمله به این نظامیان آغاز شده است.

ˈلحد داتوˈ منطقه ای در مجاورت مرزی فیلیپین و مالزی و در شرق ایالت صباح این کشور از نظر امنیتی با مشکلاتی مواجه است. یانگ زای لین یک تبعه 34 ساله چین نیز 16 اردیبهشت در این منطقه ربوده شد.

این منطقه مالزی 16 ماه پیش نیز شاهد عملیات ارتش و درگیری با 250 شبه نظامی ˈسولوˈ فیلیپین بود که به منطقه حمله کرده بودند. این افراد با وارد شدن به منطقه لحد داتو مدعی مالکیت این منطقه شدند.

ˈ جمال کرامˈ 76 ساله و رهبر شبه نظامیان سولو در آن زمان مدعی شد این منطقه ارثیه خانوادگی وی است و 100 سال پیش آن را از دست داده است و حال تا آخرین قطره خون برای پس گرفتنش مقاومت می کند.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد بحران امنیتی لحد داتو مالزی مساله ای بغرنج در روابط کوالالامپور – مانیل قدمتی دستکم چهار دهه ای دارد و یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان مالزی است.

ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر سابق مالزی نیز پس از حملات شبه نظامیان سولو تاکید داشت اوضاع در منطقه لحد داتو به این زودی ها آرام نمی شود، زیرا نیروهای سلطان سولو شکست را نخواهند پذیرفت و بر ادعای خود پافشاری خواهند کرد.

مالزی اردیبهشت ماه امسال نیز به دلیل شرایط امنیتی این منطقه دستور داده است ورود گردشگران به ایالت صباح و ˈلحد داتوˈ محدود شود و این افراد برای ورود باید مجوز پلیس را کسب کنند.

موسی امان سروزیر ایالت صباح مالزی به دلیل مشکلات امنیتی در مناطق پرخطر سواحل صباح محدودیت هایی برای جابجایی در مناطق پرخطر این منطقه ایجاد کرده بود.

طی چند ماه گذشته چند گردشگر چینی، تایوانی و فیلیپینی در ایالت صباح مالزی که با مناطق ناامن جنوب فیلیپین هم مرز است ربوده شده اند، اما تاکنون نظامی مورد حمله قرار نگرفته بود.

آساق**د.م**1611
کد N305333

وبگردی