آفتاب
دراجلاس تروئیکای مجمع مجالس آسیایی در اسلام آباد/

ایران برارتقای نظام مردم سالاری جهت رسیدن به پارلمان آسیایی تاکید کرد

ایران برارتقای نظام مردم سالاری جهت رسیدن به پارلمان آسیایی تاکید کرد

اسلام آباد - ایرنا - هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در اولین اجلاس تروئیکای مجمع مجالس آسیایی در پایتخت پاکستان؛ بر ارتقای نظام مردم سالاری جهت رسیدن به پارلمان آسیایی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا،این نشست روز سه شنبه با حضور نایب روسای مجالس کشورهای سوریه، کامبوج، افغانستان، بحرین، اندونزی، مالزی و به ریاست سید نیر حسین بخاریˈ رییس مجلس سنای پاکستان و رییس مجمع مجالس آسیایی برگزار شد.

هیات پارلمانی کشورمان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز جهت شرکت در این اجلاس وارد اسلام آباد شدند.

تروئیکای مجمع مجالس آسیایی و سایر روسای مجالس علاقه مند و شخصیت های ممتاز آسیایی، سه بار در سال در مقر دبیرخانه یا در سایر کشورها نشست مشترک برگزار می شود.

اجلاس تروئیکای مجمع مجالس آسیایی با هدف تغییر این مجمع به پارلمان آسیایی برگزار شده و کشورهای حاضر در این اجلاس طرح های مختلف و مفیدی را جهت نحوه تشکیل و رسیدن به این پارلمان مشترک را ارائه کردند.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی ایران طی سخنرانی در این اجلاس با قدردانی از سید نیر حسین بخاری رییس مجمع مجالس آسیایی در برگزاری نشست تروئیکای مجمع مجالس آسیایی گفت: سخنان واقع بینانه نمایندگان حاضر در این اجلاس بیانگر عزم و اراده جدی همکاران و همچنین مسوولان پاکستانی در رسیدن به پارلمان آسیایی بوده و بسیار امید بخش و راه گشا است.

ابوترابی فرد خاطر نشان کرد: هزاره سوم بدون تردید متعلق به قاره آسیای خواهد بود، پارلمان آسیا آرمان های بلند، دستاوردهای بزرگ و چالش هایی را پیش روی خود دارد، در عین حال آرمان بلند شکل گیری یک نهاد قانونی برآمده از آرای ملت بزرگ قاره آسیا کار بسیار ارزشمندی است.

وی تاکید کرد: اروپا که دو جنگ جهانی اول و دوم را بر قاره خود و دیگر قاره های جهان تحمیل کرده و در این جنگ ها میلیون نفر نیز کشته شده اند، امروز به پارلمان اروپا دست یافته و بسوی وحدت و همگرایی حرکت می کند بنابراین قاره آسیا که همیشه پرچمدار دوستی و همگرایی بوده باید در این عرصه نقش محوری خود را ایفا کند.

ابوترابی فرد گفت: ما اگر خواهان جایگاه برتری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قاره آسیا هستیم، تنها راه پیش روی رسیدن به تعامل و همکاری است و پارلمان آسیا گام بلندی برای تحقق این هدف می باشد.

وی ادامه داد: البته در سخنان واقع بینانه نمایندگان پارلمان های حاضر، آرمان های بلند را نمی توان به آسانی به دست آورد زیرا ما برای رسیدن به پارلمان آسیا در مرحله اول باید در کشورهای خود نظام مردم سالاری را تقویت ببخشیم.

وی افزود: به معنای دیگر؛ کشورهایی که به این موضوع فکر می کنند باید دارای مجالس مستحکم و قوی باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشحالی از توسعه نظام مردم سالاری و دموکراسی در کشور پاکستان و برگزاری انتخابات در افغانستان و عراق افزود: ما امیدواریم این کشورها در این مسیر به توفیقات خود دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: نخسین گام برای رسیدن به پارلمان آسیایی حرکت بسوی ارتقای نظام مردم سالاری و عملکرد مجالس برآمده از انتخابات آزاد و دولت های متکی بر آرای مردم می باشد.

ابوترابی فرد گفت: مصوبات مجمع مجالس آسیایی و نشست تروئیکای اعضای آن در خصوص پارلمان آسیایی باید از سوی دولتمردان کشورهای این قاره کهن مورد احترام و توجه قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: می توان پارلمان آسیا را بعنوان نهادی که از روز نخست قابلیت تصویب قوانین عام را داشته باشد سامان دهیم البته حوزه این قوانین را باید به سمتی هدایت کنیم که کشورهای عضو روی آن اجماع داشته باشند.

سید نیر حسین بخاری رییس مجلس سنای پاکستان و رییس مجمع مجالس آسیایی نیز طی سخنرانی در این نشست گفت: ایجاد پارلمانی آسیایی می تواند مسیر برتری اقتصادی، فرهنگی، رفاه را برای کشورهای قاره آسیا همواره کرده و کلید راه گشایی جهت حل و فصل دوستانه اختلافات، غلبه بر چالش تروریسم محسوب می شود.

وی تاکید کرد: استفاده از منشور و قوانین مجمع مجالس آسیایی و دستور کار نشست تروئیکای این مجمع برای حفظ آرمان های مجمع مجالس آسیایی بسیار مهم می باشد.

ˈامیر حسین زمانیانˈ معاون دبیرکل ایرانی مجمع مجالس آسیا نیز برگزاری نشست تروئیکای مجالس آسیایی را نقطه عطفی در رسیدن به اهداف و چشم انداز آتی این مجمع دانست.

در نشست پایانی تروئیکای قرار است گزارش این مجمع و همچین قطعنامه اجلاس امروز موسوم به اعلامیه اسلام آباد از سوی نمایندگان کشورهای عضو مجمع تصویب شود.

ششمین اجلاس عمومی مجمع مجالس آسیایی از 17 تا 20 آذر سال 1392 به میزبانی مجلس سنای پاکستان و با حضور 240 هیات از 31 کشور آسیایی در اسلام آباد برگزار شد.

نایب رییس مجلس کشورمان در حاشیه اجلاس، با سناتور سید ˈمشاهد حسینˈ رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان، رییس مجلس سوریه، همتایان خود در کره شمالی و کویت دیدار و درباره موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

وظیفه اصلی مجمع مجالس آسیایی تقویت دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش مجالس در تصمیم سازی های عمده در سطح قاره آسیا است که با توجه به تعدد کشورها و تنوع فرهنگ ها واجد اهمیت بسیاری است تا در اموری که مبتلا به اکثریت کشورهای آسیایی است، زمینه های تصویب قوانین مشترک یا مشابه فراهم شود.

ریاست مجمع براساس منشور برای دو سال و از بین پارلمان های عضو انتخاب می شود و تاکنون جمهوری اسلامی ایران، اندونزی و سوریه در این مقام منشأ خدماتی بوده اند در حال حاضر کشور پاکستان ریاست دو ساله این مجمع را به عهده دارد.

آساق ** ش.ا.ر ** 275 **
کد N304954

وبگردی