آفتاب
اختصاصی/

تحلیلگر هندی: ایران و هند نیازمند رویکردهای خلاقانه هستند

تحلیلگر هندی: ایران و هند نیازمند رویکردهای خلاقانه هستند

دهلی نو - ایرنا - یک تحلیگر ارشد هندی گفت: فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران و هند نیازمند رویکردهای خلاقانه است.

ˈدیدیا شانکار آیرˈ تحلیلگر مستقل روابط بین الملل روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا ضمن بیان اینکه این روزها با توجه به تشکیل دولت جدید در هند خوشبینی زیادی نسبت به آینده وجود دارد، اظهارامیدواری کرد که نخست وزیر جدید هند تحت تاثیرگذشته قرار نگیرد و رویکرد متهورانه ای در عرصه جهانی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت روابط منطقه ای هند و ایجاد یک همگرایی با همسایگان افزود: هند همیشه به ایران به عنوان شریک راهبردی نگاه می کرده و حالا زمان آن رسیده که براساس این ایده عمل کند.

وی تاکید کرد: هند باید در منطقه نقش جدی ایفا کند و برای رسیدن به این هدف به شیوه های خلاقانه و نه قدیمی نیاز است.

این تحلیلگر سیاسی که مشاور نخست وزیر سابق هند نیز بوده ضمن تاکید براهمیت بندر چابهار در روابط ایران و هند گفت: با این حال بندر چابهار نباید فقط تنها راه مشارکت دو کشور باشد. از نظر من هند و ایران باید راه های جدید و بیشتری را برای مشارکتی عمیق و سازمان یافته بیابند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برخی مشکلات در روابط هند و ایران وجود داشته و همکاری ها به شیوه ای که مورد انتظار بوده پیش نرفته، گفت: از نظر من بخشی از این موضوع به دولت قبلی هند برمی گردد و اختلافات ایران و آمریکا و موضوع هسته ای عناصری تاثیرگذار درروابط دو جانبه بوده اند.

شانکار تاکید کرد: اکنون با روی کار آمدن دولت جدید در هندوستان به رهبری حزب بهارتیا جاناتا انتظار این است که فصل جدیدی در روابط تهران - دهلی نو گشوده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر این روابط می تواند پیش برود؟، گفت: این بستگی به آن دارد که دو کشور چقدر مایل هستند به طرف مقابل بها بدهند. البته هر دو طرف تقاضاهایی از یکدیگر دارند اما باید خودشان هم دستی برای دادن امکانات به کشور دیگر داشته باشند.

این تحلیلگر سیاسی روابط بین الملل که به عنوان مشاور عالی مانموهان سینگ نخست وزیر سابق هند و یکی از اعضای گروه فعال در برنامه دنیای عاری از سلاح های

هسته ای و در قالب جنبش برنامه راجیوگاندی فعالیت می کرده، گفت: ما گزارشی را در سال 2011 به نخست وزیر وقت هند ارایه کردیم و از آن زمان دهلی نو را به برداشتن گام های بیشتر در راستای رسیدن به دنیای عاری از سلاح های هسته ای تشویق نموده ایم .

وی با اشاره به اینکه ایران در راس گروه غیرمتعهدها و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گام هایی در این راستا برداشته و با موفقیت مصوبه ای را به تصویب رسانده، ادامه داد: اکنون ایران و هند باید برای ایجاد دنیای عاری از سلاح های هسته با یکدیگر مشارکت کنند یا دستکم این مشارکت را مورد بررسی قرار دهند.

این تحلیلگر سیاسی در پایان صحبت هایش تاکید کرد که ایران نقش مهمی در صلح و ثبات منطقه دارد و باید این نقش مورد توجه جدی قرار گیرد.

نارندار مودی عصر دیروز (دوشنبه پنجم خرداد ) طی مراسمی در دهلی نو به عنوان پانزدهمین نخست وزیر هند سوگند یاد کرد و در عمل دوران جدیدی از کار حزب بهارتیا جاناتا در عرصه سیاست داخلی و دیپلماسی خارجی شروع شد.

بسیاری از کارشناسان اکنون در مورد سیاست خارجی دولت جدید هند و به خصوص نقش آن در برقراری توازن بین صلح و قدرت سخن می گویند.

دکتر ˈحسن روحانی ˈ رییس جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریکی که برای نارندرا مودی نخست وزیر جدید هندوستان ارسال نمود، ابراز اطمینان کرد روابط همه جانبه بین دو کشور و در راستای منافع دو ملت گسترش خواهد یافت.

رییس جمهوری کشورمان همچنین ابراز اطمینان کرد با توجه به سوابق خوب همکاری ها دو کشور در دوره های گذشته حزب بی جی پی و با توجه به تحولات گسترده منطقه، بیش از پیش شاهد گسترش روابط همه جانبه در راستای منافع متقابل دو ملت خواهیم بود.

آساق ** 2167 ** 275
کد N304247

وبگردی