آفتاب

میشل عون:نامزد شکست خورده کنار رود تا راه برای انتخاب رییس جمهور لبنان باز شود

میشل عون:نامزد شکست خورده کنار رود تا راه برای انتخاب رییس جمهور لبنان باز شود

بیروت – ایرنا – ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان ملی آزاد با بیان اینکه « نامزد شکست خورده در مقابل برگه سفید برای بازشدن راه بر روی نامزدهای جدی و واقعی و انتخاب رییس جمهوری باید کنار برود»، گفت که اگر تا 20 سال دیگر هم این وضعیت نامزدها تغییر نکند و هر روز و ساعت هم برای تشکیل جلسات مجلس اقدام کنند، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، ژنرال عون روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با تایید اظهارات « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در باره طرح تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان، گفت: تمام تلاش صادقانه ما این بود که انتخاب رییس جمهوری به این مرحله نرسد و البته همه دیدند مواضع و اصول و مخالفت های ما آشکار بود واعلام شد.



** تسلیم فشارها نشدیدم

وی در این کنفرانس خبری که در « الرابیه» منزل شخصی وی در بیروت برگزار شد، با بیان اینکه « لبنان جزیره متروک نیست و باید با محیط دور و نزدیک و جامعه بین المللی ارتباط داشته باشد» تاکید کرد: ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم و نمی پذیریم دیگران هم در امور داخلی ما دخالت کنند.

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان افزود: در مقابل فشارهای دیگران و سیاست هایی که هدفشان سیطره بر ما و وادار کردن ما به تبعیت بود، مقاومت کردیم و تسلیم نشدیم.

ژنرال عون اظهارداشت: به همه میثاق های بین المللی بویژه منشور سازمان ملل متحد ملتزم هستیم و براساس این منشور حتی دبیرکل سازمان ملل متحد هم حق دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد.

رییس حزب جریان ملی آزاد لبنان تصریح کرد: اما همین منشور در ماده 51 زیرمجموعه فصل هفتم به ملت ها و کشورها حق داده است از خودشان و کشورشان در مقابل تجاوزها دفاع کنند و براساس همین مسلمات قانونی از حقوق و آزادی و کشور خود دفاع می کنیم.



** لبنان اکنون با یک وضعیت استثنایی مواجه شد

ژنرال عون با بیان اینکه ، لبنان از نیمه شب 24 ماه مه 2014( ابتدای روز4 خرداد) وارد مرحله ای شد که کرسی ریاست جمهوری خالی مانده و این یک حالت و وضعیت استثنائی است.

وی خاطرنشان کرد: ملت و دولت توافقی لبنان نمی توانند این حالت استثنائی را برای مدت زیادی تحمل کنند و کشور بدون رییس جمهوری بماند و اکنون فرصت برای بحث های حقوقی نداریم و باید به این مطلب مهم در مقدمه قانون اساسی لبنان توجه کنیم که « وجود هر قوه ای که با منشور زندگی مسالمت آمیز و مشترک تناقض داشته باشد، قانونی نیست».

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان گفت:جایگاه ریاست جمهوری اولین سنگ بنای ساختن این منشور است و بوضوح روشن است که خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری یعنی غیاب منشور زندگی مشترک در لبنان و در نتیجه مشروعیت قوا( مجریه ، مقننه و قضائیه) معیوب و ناقص است.

ژنرال عون تاکید کرد :هدف ما پایان مرحله خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری و انتخاب رییس جمهوری درسریعترین زمان ممکن است.

رییس جریان ملی آزاد با اشاره به دو مقوله و مولفه مهم « منافع عالی لبنان» و « بازسازی ساختار قوا» ، افزود: ما باهم ازمراحل سختی عبور کرده ایم و دراین مرحله هم مردم لبنان نباید نگران باشند و بترسند و باید باور داشته باشیم که امروز ما بهتر از دیروز است و بدون شک فردای لبنان از امروز بهتر خواهد بود.



** رییس جمهور لبنان باید مقبول باشد

ژنرال عون تصریح کرد: رییس جمهوری لبنان باید مورد قبول همه طوایف لبنانی باشد و البته این کافی نیست بنابر این رییس جمهوری اولا باید نماینده واقعی و جدی طایفه خود ( مسیحی مارونی) و شخصیتی مقبول و قوی باشد و قبل از اینکه مورد قبول دیگران باشد باید در میان طایفه خود جایگاهی مقبول داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کاردینال «بشاره راعی »رهبر مسیحیان مارونی لبنان ، «سعد حریری» نخست وزیر اسبق و رییس حزب جریان المستقبل و « نبیه بری »رییس مجلس تاکید می کنند که رییس جمهوری باید قوی و برآیند آرای مسیحیان لبنان باشد، ما هم می گوییم رییس جمهوری باید قوی و فعال و در تماس نزدیک و در میان مردم باشد، رییس جمهوری آدمک سر صیفی نیست که ثابت و بی حرکت باشد.



** چرایی ناکامی مجلس لبنان در انتخاب رییس جمهوری

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس اظهارداشت: از ما در باره علت تشکیل نشدن 4 جلسه اخیر مجلس برای انتخاب رییس جمهوری لبنان سئوال می کنند ، پاسخ این است، ما مجلس را به تعطیلی نکشاندیم بلکه اقدام ما در پاسخ به گروهی بود که واقعا بدنبال تعطیلی مجلس و به حدنصاب نرسیدن آن بود.

وی خاطرنشان کرد: در هر 5 جلسه پارلمان تنها سه تن از جمله برگه سفید نامزد بودند و درتنها جلسه ای که پارلمان به حدنصاب این برگه سفید بود که برنده شد اما بازهم هیچ کدام نتوانستند به رای لازم دو سوم دست یابند.

از 5 بار دعوت برای تشکیل پارلمان لبنان به منظور انتخاب رییس جمهوری در مهلت قانونی تنها جلسه اول به حد نصاب بی سابقه ( شرکت 124 نماینده از میان 128 نماینده رسید) و تشکیل شد و 4 جلسه بعدی به علت به حد نصاب نرسیدن اصلا تشکیل نشد.

رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه 14 مارس تنها توانست از میان آرای 124 نماینده حاضر در این جلسه 48 رای کسب کند و نمایندگان 52 رای سفید به گلدان ها ریختند.

« هنری حلو» نامزد فراکسیون « دیدار دموکراتیک» به ریاست « ولید جنبلاط » نیز 16 رای بدست آورد.

نمایندگان 5 رای هم به نام جهان طونی فرنجیه ، الیاس الزایک ،دانی شمعون ، طارق دانی شمعون و رشید کرامی که توسط سمیر جعجع ترور شده اند به صندوق انداختند.



** نامزدی که رای ندارد و شکست خودره، کنار بکشند

ژنرال عون تاکید کرد : می توان با این شیوه هر روز و تا 20 سال بدون دستیابی به نتیجه ادامه دهیم و در نهایت مجبور خواهیم شد که از این سه نامزد دست سوم دست بکشیم و به این بازی پایان دهیم ، هیچ طرفی حق ندارد با جایگاه ریاست جمهوری و با این اقدامات بی ارزش بازی کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرفی تاکنون نفهمیده است که در پارلمان تاکنون چه گذشته است اکنون می گویم تا بفهمد، ما هرگونه اقدام نمایشی در قبال جایگاه ریاست جمهوری را نمی پذیریم و هرگز وارد رقابت انتخاباتی نخواهیم شد مگر با دو نامزد جدی و واقعی، نامزدی که تاکنون کمترین رای را بدست آورده و شکست خورده است باید کنار بکشند.

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح تصریح کرد: متاسفانه او ( سمیر جعجع) این توصیه را رد کرده و هدفش تنها بستن راه بر روی نامزدهای جدی دو گروه 8 و 14 مارس است.



** گروه 14 مارس نامزد توافقی ندارد

رییس حزب جریان ملی آزاد در باره علت اصرار گروه 14 مارس بر نامزدی جعجع گفت: طرف مقابل گروه 8 مارس نامزد توافقی ندارد و نامزدها این گروه 14 مارس را طوایف دیگر او را نمی خواهند و حتی رای نصف مسیحیان لبنان را هم ندارند.



** مجلس کنونی تا 20 ماه اوت می تواند رییس جمهوری را انتخاب کند

ژنرال عون در پاسخ به این سئوال آیا حل مشکل خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان در سریعترین زمان منتظر حل و فصل بحران های منطقه وچراغ سبز منطقه ای است؟ ، گفت: در باره دو قوه قانونگذاری و اجرایی لبنان بزودی فراکسیون تغییر واصلاح تصمیم می گیرد و اعلام می شود اما باید برمبنای مواضع وفاقی و نه درگیری تعامل کنیم و مشکلات و جدل های جدید خلق نکنیم .

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح افزود: مجلس کنونی تا روز 20 ماه اوت ( مرداد ماه ) باید رییس جمهوری را انتخاب کند زیرا در این روز روند انتخابات مجلس نمایندگان کلید می خورد و بعداز آن باید منتظر تشکیل مجلس جدید باشیم و این انتخابات هم بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر ( شهریور تا آبان ماه) برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در غیاب رییس جمهوری می توان انتخابات پارلمانی را برگزار کرد؟ ، گفت: بله و براساس قانون اساسی تشکیل قوا تنها موردی است که منافع عالی لبنان اجازه آن را می دهد.



** مذاکرات با جریان المتسقبل ادامه دارد

رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات بین شما و جریان المستقبل پایان یافته است و آیا از شما برنامه ریاست جمهوری خواسته شده است تا بعداز بررسی آن موافقت و یا مخالفت با نامزدی شما را اعلام کنند؟ ، گفت که چیزی از من خواسته نشده است.

ژنرال عون با تایید اینکه گفت وگو ها بین ما و جریان المستقبل ادامه دارد، خاطرنشان کرد: توافق بین مسیحیان مطلوب و ساده نیست زیرا می گویند دموکرات هستند و دایم در اکثریت و اقلیت بسر می برند و متاسفانه دیگران هم در مقابل آنها دیواری بلوکی قرار می دهند.



** بحرانی بین من و نبیه بری وجود ندارد

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در پاسخ به این پرسش، نبیه بری خواستار تشکیل جلسات پی در پی مجلس شده است، نظر شما چیست؟ آیا این روش به بحران بیشتر در روابط شما منجر خواهد شد؟، گفت برای چه باید بحران بیشتری باشد؟ اصلا بحرانی در روابط ما وجود ندارد و آنچه در رسانه ها ادعا می شود، شایعه است.



** تایید نظر دبیرکل حزب الله لبنان در باره طرح تمدید

از رییس حزب جریان ملی آزاد سئوال شد، «سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم جشن عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان در بنت جبیل فاش کرد که هدف گروه مقابل تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان بوده است آیا در دیدارهای با سعد حریری این موضوع مطرح شد؟ گفت که تمدید را به همه طرف ها پیشنهاد کردند.



** تماس های ایران و عربستان

خبرنگاری سئوال کرد؛ شما می گویید که به مجلس نمی روید و یا نامزدی خود را اعلام نمی کنید زیرا طرف دیگر همچنان بر نامزدی « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی اصرار دارد، اما این درست نیست و همه می دانند که شما منتظر پاسخ سعد حریری هستید و او هم منتظر تصمیم عربستان سعودی و عربستان هم منتظر ایران و گفت وگوهای آن با گروه 1+5 بویژه آمریکا است ، فکر می کنید این روند چه مقدار طول خواهد کشید؟.

ژنرال عون گفت که این سقف احتمالی را قبلا اعلام کردم و آن بین 20 ماه اوت تا 20 ماه نوامبر است.



** امیدوارم سخن میشل سلیمان برای ناامن شدن لبنان درست نباشد

وی در پاسخ به این سئوال، برخی گفته اند که تاخیر در انتخاب رییس جمهوری ممکن است به مشکلات امنیتی در لبنان منجر شود، شما با آن موافقید؟ آیا از بازگشت ناامنی به لبنان نمی ترسید؟ ، گفت: سوریه ، عراق و مصر در شرایط سخت امنیتی و درمیان جنگ انتخابات برگزار کرده و یا می کنند، ما چرا باید بترسیم زیرا از این مرحله عبورکرده ایم ، نسل آینده لبنان باید بسیار سرسخت تر از ما در ایستادن در مقابل تروریسم باشد.

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح افزود: میشل سلیمان رییس جمهوری سابق قبل از ترک کاخ ریاست جمهوری گفت که از زلزله های امنیتی در لبنان ترس دارد و ما امیدواریم این سخن درست نباشد.

رییس حزب جریان آزاد ملی در عین حال خاطرنشان کرد که به نظر می رسد این سخنان میشل سلیمان در چارچوب طرح ترساندن ما برای موافقت با تمدید دوره ریاست جمهوری او بیان شده است.



** روابط ژنرال و کاردینال

ژنرال عون در پاسخ به این پرسش که روابط شما با کاردینال راعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان چگونه است، آیا درست است که وی تلاش کرده تا شما و سمیر جعجع به عنوان رییس جمهوری انتخاب نشوید؟، گفت که این سئوال شخصی است و از سوی دیگر نمی دانم این سخن شما درست است یا خیر، در هر صورت روابط من با همه خوب است.

** تاکنون کسی از من نشنیده که نامزد هستم

خبرنگاری سئوال کرد، سید حسن نصرالله گفته است یک رییس جمهوری نمی خواهیم که از مقاومت حمایت کند زیرا این مقاومت است که از رییس جمهور ، دولت و ملت حمایت می کند، چرا سید حسن نصرالله از شما به عنوان نامزد حزب الله نام نبرد؟

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح پاسخ داد: نمی دانم و نمی توانم از نیت ها سخن بگویم، از سوی دیگر تاکنون کسی از من نشنیده است نامزد ریاست جمهوری هستم بنابراین طرفی هم نمی تواند قبل از من، نام مرا به عنوان نامزد ببرد.

وی تاکید کرد: اگر رقابت واقعی و با نامزدهای جدی شروع شد آن زمان اعلام خواهم کرد که نامزد هستم و یا اینکه صحنه را به نفع طرف دیگران ترک می کنم تا به کرسی ریاست جمهوری برسند.



** مثلث قدرت در لبنان

رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان در پاسخ به این پرسش ، از سیاست گشایش در مقابل جریان المستقبل و همچنین تشکیل مثلث قدرت میشل عون ، سعد حریری و سید حسن نصرالله سخن گفته اید، آیا برای دیدار با سعد حریری حاضر هستید به پاریس سفرکنید و او را در بازگشت به لبنان همراهی کنید؟ گفت: چه وقت و در چه مرحله ای؟ هرگاه رییس شد بطور اکید به این کار اقدام خواهم کرد.



** رفتار و سخنان اخیر میشل سلیمان تیرهایی در تاریکی بود

ژنرال میشل عون در پاسخ به این پرسش، آیا با تعدیل قانون اساسی که میشل سلیمان قبل از ترک کاخ ریاست جمهوری لبنان مطرح کرد، موافق هستید؟، گفت: می توانست در شروع دوره ریاست جمهوری مطرح کند و رفتار و سخنان او در آخرین لحظات ریاست جمهوری مانند رها کردن تیرهایی در تاریکی بود تا شاید یکی اصابت کند.

خاورم ** 1324
کد N304042

وبگردی