آفتاب

مسوول مرگ پناهجوی ایرانی در جزیره پاپوا مشخص شد

مسوول مرگ پناهجوی ایرانی در جزیره پاپوا مشخص شد

رسانه‌های استرالیا اعلام کردند که کارمند یک موسسه خیریه به عنوان مسوول مرگ پناهنده ایرانی در جزیره مانوس شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، براساس گزارش شبکه خبری ای بی سی، یک کارمند موسسه خیریه "Salvation Army" در قتل این پناهجوی ایرانی مقصر شناخته شده است.

رضا براتی، پناهجوی ایرانی ۲۳ ساله، ۲۸ بهمن‌ماه، در پی اغتشاش در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس درگذشت.

وزیر امور مهاجرت استرالیا، در این زمینه گفت: براتی نه توسط کارکنان زندان بلکه توسط این کارمند قراردادی موسسه‌ "Salvation Army" از پشت سر مورد حمله قرار گرفت، اما افراد دیگر از جمله یک مقاطعه‌کار تامین امنیت شرکت "G4S" که به رضا براتی حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده و در نهایت سنگی به سرش پرتاب کرده بود نیز، در این حادثه مشارکت داشته‌اند.

اسکات موریسون افزود: شورش‌ها نشان‌دهنده‌ وقوع یک سری رویدادهای فجیع و تاسف بار است، اما اگر پناهجویان شروع کننده تظاهرات خشونت بار نبودند، رضا براتی زنده بود.

براساس این گزارش خشم و درماندگی پناهجویان از این‌که آن‌ها در این جزیره اسکان دائم خواهند داشت و این به آن معنا است که پناهجویان دیگر هیچ وقت نخواهند توانست به استرالیا بروند؛ باعث تظاهرات آنها شد که به دنبال آن زندانبانان وارد بازداشتگاه شدند و به ضرب و شتم و زخمی کردن پناهجویان پرداختند و براتی هم در این میان کشته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پیش از این در گزارشی به نقل از پناهجویانی که شاهد این خشونت‌ها بودند؛ نوشته بود که در شب حادثه رضا براتی به قصد کشت کتک خورده و به این ترتیب جان خود را از دست داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اول فروردین ۹۳، به نقل از پناهجویان اردوگاه جزیره مانوس در پاپوآ گینه‌نو گزارش داده بود که رضا براتی "از روی پلکان به پایین انداخته شده و زیر مشت و لگد" جان داده است.

یک روزنامه استرالیایی نوشت امکان داشته براتی، با خارج شدن کنترل از دست محافظین کمپ‌ها، سرش به زمین برخورد کرده است. یک محافظ استرالیایی دراین کمپ ادعا کرده بود محافظان محلی به شدت به براتی حمله کردند.

این کمپ هزار و سیصد نفر پناهنده مرد از کشورهایی چون افغانستان، دارفور، عراق، ایران، لبنان، پاکستان، سومالی و سوریه را در خود استقرار داده‌اند که خواستار پناهندگی استرالیا هستند. تمامی پناهندگان فراری از این کمپ پس از درگیری با محافظین درحال حاضر در بیمارستان به سر می‌برند یا به کمپ بازگشته‌اند.

روزنامه گاردین استرالیا ۲۳ اسفندماه، به نقل از فرمانده پلیس جزیره مانوس از قرار بازداشت برای "سه یا چهار نفر" به دنبال مرگ پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی خبر داده بود.

جسد به درخواست خانواده‌اش به ایران بازگردانده شد.

قرار است مسوول مرگ این پناهنده ایرانی در جزیره پاپوا گینه‌نو محاکمه شود.

انتهای پیام

کد N303992

وبگردی