آفتاب
در شورای اقتصاد صورت گرفت

تصویب برنامه های سه دستگاه اجرایی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی

تصویب برنامه های سه دستگاه اجرایی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی

تهران - ایرنا - کلیات مربوط به برنامه های وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برای عملیاتی کردن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به تصویب شورای اقتصاد رسید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه شورای اقتصاد امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد و کلیات مربوط به برنامه های وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برای عملیاتی کردن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.

معاون اول رییس جمهور در این نشست یکی از وظایف مهم شورای اقتصاد را پرداختن به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و فراهم کردن بستر اجرایی این سیاست ها عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب روز گذشته بر لزوم اقدامات عملی در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و پرهیز از حمایت ها و ستایش های لفظی تاکید کردند.

جهانگیری تاکید کرد: لازم است با جدیتی بیش از پیش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی همه تلاش خود را به کار گیریم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: البته دولت از روزهای نخستین پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، نسبت به فراهم کردن ملزومات و بسترهای اجرای این سیاست ها اهتمام ورزیده و دستگاه های اجرایی نیز مکلف شده اند برنامه های خود را برای این منظور ارایه دهند.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز در این جلسه گفت: در جلسات شورای اقتصاد غیر از وظایفی که طبق قانون به آنها پرداخته می شود، اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز با جدیت دنبال خواهد شد تا برنامه های پیشنهادی دستگاه های اجرایی با سیاست های کلی ابلاغی تطابق کامل داشته باشد.

نوبخت افزود: البته با گنجانده شدن این سیاست ها در برنامه ششم توسعه کشور، زمینه تسهیل و تسریع اجرای این سیاستها فراهم خواهد شد.

در این جلسه گزارشی از اقدامات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص گردآوری برنامه های دستگاه های اجرایی ارایه شد.

بر اساس این گزارش پس از ابلاغ این سیاستها، با کمک دستگاه های اجرایی تاکنون 48 هدف کلی، 82 سیاست اجرایی و 208 برنامه عملیاتی مربوط به اقتصاد مقاومتی تهیه و در کمیسیون های تخصصی تصویب شده است.

در این نشست وزیر نفت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون وزیر کشاورزی هر کدام گزارشی از اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در راستای اجرای تکالیف و تحقق بندهایی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که مرتبط با وظایفشان است ارایه کردند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در این نشست با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: جزئیات این برنامه ها در قالب چند عنوان اصلی و این که هر برنامه مربوط به کدام بند از سیاست های اقتصادی مقاومتی است به شکل دقیق گردآوری شده و برنامه زمانبندی منظمی نیز برای تحقق این اهداف تدوین گردیده است.

وی، مدیریت عرضه و تقاضای نفت و گاز، ارتقای بهره وری، توسعه تعاملات برای ارتقاء جایگاه کشور در بازارهای جهانی نفت و گاز، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر و مشارکت بخش خصوصی در بخش نفت و گاز را از جمله محورهای اصلی این برنامه ها عنوان کرد.

وزیر نفت افزود: حفظ و ارتقاء جایگاه کشور در بازارهای جهانی و منطقه ای انرژی، متنوع نمودن بازارهای صادراتی، ارتقاء دیپلماسی انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از ظرفیت های صنعت نفت به عنوان پشتوانه و محرک توسعه پایدار کشور از جمله اهداف این وزارتخانه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز گزارشی از برنامه ها و سیاست گذاری های این معاونت برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارایه کرد و ساماندهی نظام ملی نوآوری و ایجاد برندهای معتبر و طراحی نظام نظارت و ارزشیابی اقتصاد دانش بنیان را از برنامه های اصلی معاونت علمی و فن آوری برشمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره برنامه های این وزارتخانه همچون دستیابی به تراز مثبت تجاری غذایی و پایداری منابع پایه در افق چشم انداز، افزایش کمی و کیفی تولید و رقابت پذیری محصولات کشاورزی و خوداتکایی در محصولات و نهاده های اساسی، بر اهتمام این وزارتخانه برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

وی افزود: افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خوداتکایی آنها، افزایش تولید داخلی نهاده های کشاورزی، تامین ذخایر مطمئن راهبردی و تنظیم بازار داخلی، توسعه صادرات و حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی از مهمترین اهداف برنامه راهبردی این وزراتخانه در اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی در بخش کشاورزی است.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه های این سه دستگاه اجرایی، اعضای شورای اقتصاد به تصویب این برنامه ها رای دادند و مقرر شد در جلسات آتی، برنامه ها، اهداف کمی و جدول زمان بندی اجرای این برنامه ها ارایه شود.

اخذ مجوز سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران برای چهار طرح سرمایه ای توسط وزارت نفت، اصلاح مصوبه شورای اقتصاد در خصوص طرح احداث کارخانه کک سازی سوادکوه و مطالبات شرکتهای تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی مربوط به ضرور زیان سالهای 1380 تا 1385 از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست در خصوص آن تصمیم گیری شد.

گفتنی است طرح های سرمایه ای وزارت نفت عبارتند از: مطالعه اولیه احداث کارخانه گاز و گازمایع 2400، مطالعات وفعالیتهای مقدماتی طرح توسعه میدان نفتی دارخوین فازسوم، طرح ملی دیسپچینگ نفت وگاز و طرح مطالعات راهبردی شرکت ملی نفت ایران که در مجموع قرار است با سرمایه گذاری 1،205،991 میلیون ریال اجرا شوند.

سیام**2025 **1449
کد N303875

وبگردی