آفتاب
تحولات همسایگان شرقی/

پاکستان زندانیان هندی را آزاد کرد/ واکنش افغان ها به شنود مکالمات تلفنی‌ توسط آمریکا

پاکستان زندانیان هندی را آزاد کرد/ واکنش افغان ها به شنود مکالمات تلفنی‌ توسط آمریکا

آزادی 151 زندانی هندی از سوی اسلام آباد، آتش گرفتن 4 تانکر ناتو در پروان و واکنش افغان ها به شنود مکالمات تلفنی‌ توسط آمریکا از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکسپرس تریبون از آزادی 151 زندانی هندی از جمله 92 ماهیگیر و همچنین 57 قایق ماهیگیری هند از سوی اسلام آباد در روز دوشنبه همزمان با سفر محمد نواز شریف به هند خبر داد و هدف از این اقدام را اثبات حسن نیت پاکستان در بهبود روابط با دهلی نو عنوان کرد.

این اقدام همزمان با سفر بسیاری از رهبران آسیایی برای شرکت در مراسم تحلیف "نارندرا مودی" نخست وزیر منتخب هند در امروز دوشنبه است.

در همین رابطه کرزای با هدف شرکت در مراسم تحلیف نخست وزیر جدید هند و گفتگو با مقامات هندی درباره تحولات منطقه به دهلی نو سفر کرده است.

"ضرار احمد عثمانی" وزیر خارجه و "رنگین دادفرسپنتا" مشاور امنیت افغانستان کرزای را در این سفر همراهی می کنند.

خبر دیگر اینکه رسانه های پاکستانی گزارش دادند که بر اثر وقوع دو انفجار مقابل حسینیه شیعیان در کراچی پاکستان مرکز ایالت سند در جنوب این کشور یک کودک هشت ساله کشته و 12 فرد دیگر زخمی شدند.

پلیس کراچی با اشاره به متواری شدن مهاجمان پس از ارتکاب جنایت از انتقال مجروحین به مرکز پزشکی قانونی و بیمارستان شهر کراچی و همچنین آغاز تحقیقات درباره این حادثه تروریستی خبر داد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارهای تروریستی را به عهده نگرفته است اما مقامات پاکستانی شبه نظامیان وابسته به گروههای افراطی از جمله گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان را از جمله عاملان این انفجار معرفی کردند.

از جمله خبرهای مهم افغانستان نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقامات امنیتی ولایت پروان از آتش گرفتن 4 تانکر سوخت ناتو در این ولایت در شمال کابل خبر داده و در عین حال گزارش دادند که در این حمله به هیچ فردی آسیب وارد نشد.

وزارت کشور افغانستان نیز از کشته شدن هفت نفر در جریان عملیات نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش این کشور علیه مواضع طالبان و بازداشت دو فرد دیگر در عملیات شبانه خبر داد.

نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان این عملیات ها را در ولایت های کنر، ننگرهار، قندهار، زابل، هلمند و کاپیسا انجام داده که در جریان این عملیات شماری سلاح سبک و سنگین و مقداری مهمات ضبط و در اختیار نیروهای افغانی قرار گرفت.

در این عملیات همچنین 41 عدد بمب کنار جاده ای در ولایت اروزگان کشف و خنثی شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که افغان ها به خاطر کنترل مکالمات تلفنی‌ خود توسط آمریکا که جولیان آسانژ موسس سایت ویکی لیکس این خبر را افشا کرده است، خمشگین هستند.

در همین رابطه افغان ها خواستار توقف شنود غیرقانونی مکالمات از سوی وزارتخانه های ارتباطات و کشور افغانستان شدند.

کد N303421

وبگردی