آفتاب

زلزله پیش بینی شده در انتخابات پارلمان اروپا

زلزله پیش بینی شده در انتخابات پارلمان اروپا

تهران-ایرنا- انتخابات پارلمان اروپا برای تعیین751 نماینده عضو این پارلمان، به پیروزی احزاب راست افراطی و اروپاستیز در چند کشور منجر شد که ناظران از آن به زلزله پیش بینی شده یاد می کنند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبریˈدویچه ولهˈ احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شده و دولت های فرانسه و انگلیس تحقیر شدند؛ اما بیشتر اروپا همچنان طرفدار اتحادیه است. بر پایه این گزارش عوامل تعجب برانگیز معدودی در کل انتخابات پارلمان اروپا وجود دارد.

ˈ‍ژان کلود یونکرˈ نامزد راست میانه بعد از انتخابات شب گذشته مطمئن و راحت در جمع خبرنگاران ظاهر شد و گفت : محافظه کاران پیروز شدند، توزیع اولیه کرسی ها نشان می دهد حزب مردم اروپا 212 کرسی و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 185 کرسی در پارلمان جدید به دست آورده اند.

این امر باعث می شود محافظه کاران همچنان قوی ترین گروه باشند؛ با آنکه در مقایسه با انتخابات سال 2009 باید گفت ضربه شدیدی را متحمل شده اند. ˈمارتین شولتزˈ از نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا و سوسیال دموکرات در جمع خبرنگاران بدون اینکه شکست را بپذیرد، همچنان برای کسب ریاست کمیسیون اظهارامیدواری کرد.



***پارلمانی متفرق

هر دو نامزد یادشده احتمالا می دانند به احزاب سیاسی وابسته به رقیب خود برای دست یافتن به اکثریت در پارلمان اروپا نیاز دارند. یونکر گفت : اروپا فرزند محافظه کاران و سوسیالیست ها است. وی وعده داد اگر سوسیالیست ها دست دوستی دراز کنند، دست آنها را خواهد فشرد. در صورت لزوم ائتلافی گسترده برای ادامه کار پارلمان تشکیل می شود.

اما حزب ائتلاف لیبرال ها و دموکرات های اروپا نیز حرفی برای گفتن دارد. آنها نیز ممکن است به سومین گروه بزرگ در پارلمان تبدیل شوند و ˈگی فورهوفتادˈ رییس اتحاد لیبرال دموکرات های اروپا می گوید : برای دست یافتن به اکثریتی باثبات به حضور ما نیاز است. شولتز اعلام کرد مذاکرات بین دو حزب احتمالا چند روز به طول می انجامد. قرار است سران دولت های عضو اتحادیه اروپا روز سه شنبه (27 ماه مه/6 خرداد) دیدار کرده و یقینا ملاحظات خود را در مورد انتخاب یونکر یا شولتز مطرح خواهند کرد.

احزاب تثبیت شده اروپایی دست کم در یک مورد یعنی مخالفت با نمایندگانی از احزاب اروپاستیز مشترک هستند. می توان انتظار داشت احزاب راست یا چپ افراطی 140 تا 150 کرسی را از مجموع 751 کرسی به دست آوردند که در مجموع 20 درصد را شامل می شود.

شولتز گفت : روز خوبی برای اروپا نیست، زیرا راست های افراطی، نئونازی ها و بیگانه هراس ها در بسیاری از کشورها قدرت را به دست آورده اند. ما باید به دنبال دلایل موفقیت آنها باشیم، مخالفت صریح با اروپا و از دست رفتن اعتماد می تواند از دلایل این امر باشد. یونکر نیز بار دیگر ائتلاف با احزاب اروپاستیز و راست افراطی را رد کرد، در حالی که تحلیلگران معتقدند وی به ائتلاف گسترده غیررسمی با سوسیالیست ها بیش از پیش نیاز دارد.



***زمین لرزه در فرانسه و انگلیس

تحلیلگران انتخاباتی تا حدی توانسته بودند نتایج انتخابات را به درستی پیش بینی کنند، با آنکه نتایج انتخابات چندان شگفتی ساز نبود، در بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این انتخابات زلزله سیاسی بود.

انتخابات در فرانسه که به پیروزی حزب راست افراطی به رهبری ˈماری لوپنˈ منجر شد به معنای تنبیه حزب سوسیال دموکرات و ˈفرانسوا اولاندˈ رهبر این حزب بود. بر این اساس حزب راست افراطی 25 نماینده به پارلمان اروپا می فرستد، ممکن است وی در نهایت بتواند با دیگر احزاب راست افراطی فراکسیونی تشکیل دهد که بودجه هایی را به این گروه ها اختصاص خواهد داد.

در همین حال حزب استقلال انگلیس نیز به رهبری ˈنایجل فراژˈ توانست پیشتر از احزاب محافظه کار و کارگر قرار بگیرد و پیروزی تاریخی برای خود ثبت کند. وی معتقد است سیاست های کمک مالی اروپا موثر نه در کشورهای بحران زده جنوب اروپا و نه در کشورهای شمال کمک کننده نبوده است و نتیجه انتخابات نتیجه پیش بینی شده این سیاست های غیرمسئولانه است. این امر فشار بر ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر محافظه کار را برای درخواست اصلاحات بیشتر در اتحادیه اروپا افزایش می دهد.

از این گذشته احزاب حاکم در کشورهای ایرلند، دانمارک، بلژیک و یونان نیز نتوانستند در انتخابات نتیجه خوبی به دست آورند. در یونان حزب راست افراطی ˈسی ریزاˈ توانست با قوت حاضر شود. اکنون این سوال مطرح است که آیا ائتلاف حاکم متشکل از سوسیالیست ها و محافظه کاران در آتن برای مدت طولانی در قدرت باقی می مانند یا خیر، در حالی که حزب ˈطلوع طلاییˈ وابسته به نئونازی ها در یونان و حزب نژادپرست ˈجابیکˈ در مجارستان عملکرد قابل توجهی داشتند.



***روندهای متناقض

درحالی که انتخابات پارلمان اروپا به بعضی از دولت های کشورهای عضو آن پیامی هشدار دهنده فرستاد، روندی متناقض نیز ادامه یافت و احزاب حاکم در آلمان، اتریش، ایتالیا، هلند، رومانی و لهستان توانستند پیروز شوند. حتی در قبرس بحران زده نیز حزب طرفدار اروپا با حمایت از تدابیر ریاضتی به شدت دشوار توانست پیروز شود. در مجموع آنچه یونکر در جمع خبرنگاران گفت می تواند درست باشد؛ نیروهای طرفدار اروپا با وجود همه تحلیل های منفی توانسته اند اکثریت قابل توجهی در پارلمان به دست آورند.

مشارکت حدود 380 میلیون واجد شرایط رای دادن در این انتخابات نیز به طور متوسط یعنی در همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا 43.1 درصد برآورد شده است و با این حساب نسبت به انتخابات دور گذشته بیشتر است. مهم ترین تبلیغات انتخاباتی در آلمان، فرانسه و ایتالیا شکل گرفت و کمترین میزان مشارکت در اسلواکی بود که تنها 13 درصد از واجدان شرایط به نمایندگان خود برای عضویت در پارلمان اروپا رای دادند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N303296

وبگردی