آفتاب
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی ها تایید شد/ واردات بنزین باید ادامه یابد

آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی ها تایید شد/ واردات بنزین باید ادامه یابد

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که، آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی ها تایید شده است، گفت: تا زمانی که مشکل آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی رفع نشود، باید واردات بنزین را ادامه داد.

سید سعید حیدری طیب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این که، در جلسه کمیسیون انرژی با مسوولان وزارت نفت، موضوع آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی ها مورد بررسی قرار گرفت افزود: آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی ها تایید شده است، اما در مورد جزییات آن باید منتظر ارایه نظرات کارشناسی تکمیلی شد.

وی گفت: باید جزییات کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و بنزین وارداتی به مجلس ارایه شود تا در خصوص کیفیت آنها نظر نهایی اعلام شود.

حیدری طیب با بیان اینکه، سلامتی مردم از هر موضوعی مهم تر است، خاطر نشان کرد: تا زمانی که مشکل آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی رفع نشود، باید واردات بنزین را ادامه داد.

در هفته های اخیر، پس از تاکید وزارت نفت بر توقف تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها و جایگزینی آن با بنزین وارداتی، برخی انتقادات و ادعاهایی در این خصوص مطرح شده است.

به ادعای مخالفان قطع بنزین تولیدی در پتروشیمی ها، کیفیت بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی از کیفیت بنزین وارداتی بیشتر است.

دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا، افزایش تولید بنزین استاندارد را در دستور کار قرار داد، به طوری که در حال حاضر حدود 20 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 در پالایشگاه های شازند اراک و تهران تولید می شود. اقدام بعدی وزارت نفت در افزایش کیفیت سوخت، قطع کامل تولید بنزین با منشاء پتروشیمی و افزایش واردات بنزین استاندارد است.

سعید ناقدی نیا رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه به دستور وزیر نفت مقرر شده است، صرفا بنزین با کیفیت یورو 4 به کشور وارد شود، می گوید: مشخصات اصلی بنزین یورو 4 شامل آروماتیک کمتر از 35 درصد، گوگرد کمتر ppm 50، عدد اکتان بالاتر از 90 و میزان بنزن زیر یک درصد است.

به گفته وی، اولویت وزارت نفت تامین بنزین با کیفیت یورو 4 است و برای این منظور محموله های وارداتی تنها پس از نمونه برداری و انجام آزمایشهای کیفی در بنادر تخلیه می شود.

بر اساس گزارش های رسمی، در هفته های اخیر، تهران شش روز هوای پاک و 52 روز هوای سالم داشته که این میزان شش برابر مدت مشابه در سال های گذشته است.

یوسف رشیدی رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز می گوید: هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سال جاری تاکنون در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

وی با بیان آن که، نداشتن هوای ناسالم در سه سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است، افزود: یکی از دلایل عمده هوای سالم در تهران توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 است، زیرا این بنزین دارای بنزن و ترکیبات هیدروکربنی بسیار پایین است، بنابراین میزان تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم کاهش می یابد.

اقتصام(4)**2022**1594
کد N303287

وبگردی