آفتاب

اردوغان: به مقامات آلمانی هشدار داده ایم

اردوغان: به مقامات آلمانی هشدار داده ایم

آنکارا - ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در پی تظاهرات گسترده مخالفانش در شهر کلن آلمان، مدعی شد که تلاشهایی در آلمان برای اشاعه ˈعلوی گری بدون علی (ع)ˈ در جریان است و ما در این راستا به مقامات آلمانی هشدار داده ایم.

به گزارش ایرنا، اردوغان به هنگام بازگشت از کلن در گفت وگو با روزنامه نگاران همراه اش با انتقاد از همسویی گروهی از رسانه های ترکیه با برخی از رسانه های آلمانی در ˈسیاه نماییˈ سفرش به شهر کلن، مذاکراتش با مقامات بلندپایه آلمان را مثبت و سازنده ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید برلین گامهای لازم را برای همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا بردارد.

او با تاکید بر اینکه فعالیت هایی در آلمان از سوی ˈسازمان تروریستی جدایی طلبˈ ( نامی که مقامات ترکیه در مورد ˈپ.ک.کˈ بکار می برند) و اشاعه علوی گری بدون علی (ع)ˈ صورت می گیرد، مدعی شد: این گروه ها در صدد نفوذ در ترکیه هستند و دولت آنکارا به دفعات در این مورد به مقامات آلمانی هشدار داده است.

اردوغان با اشاره به اینکه علویان مقیم آلمان، با علویان ترکیه تفاوت دارند، افزود: سیاستمداری که زمانی می خواست از حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ در انتخابات ترکیه نامزد شود ، در آلمان در صدد این کار است.

نخست وزیر ترکیه بدون اشاره به تظاهرات گسترده علویان ترکیه در واکنش به رویدادهای میدان ˈاوکˈ در استانبول، با ابراز تاسف از کشته شدن دو نفر در این رویداد گفت: متاسفانه این دو شهروند هیچ دخالتی در رویدادهای اخیر نداشتند، در این منطقه عناصر سازمان دست چپی تروریستی ˈDHKP-C ˈ رخنه کرده اند و در این منطقه ضعف امنیتی مشاهده می شود که البته ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از وزرای کابینه اش به گفت وگو با علویان ترکیه ادامه خواهد داد ، گفت: بر این باور هستیم که عزم روشنفکران علوی در تعامل، بسیار موثر است . ایستادگی شهروندان علوی ترکیه در مقابل کسانی که می خواهند آنها را از جامعه دور و تسلیم گروه های تروریستی کنند ، حایز اهمیت است.

هزاران نفر از ترک تباران مقیم شهر کلن شنبه گذشته در اعتراض به سفر بحث انگیز اردوغان به آلمان، در این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان فاجعه کشته شدن 301 معدنچی در معدن ˈسوماˈ در غرب ترکیه ، فساد مالی در دستگاههای دولتی و نقض آزادی در این کشور را محکوم کردند.

این تظاهرات با دعوت ˈاتحادیه جامعه علویانˈ در اعتراض به سفر اردوغان به آلمان برگزار شد و تظاهرکنندگان که تحت نظارت شدید پلیس آلمان قرار داشتند، در پایان تظاهرات خود در حالیکه علیه دولت ترکیه شعار می دادند، متفرق شدند.

در پی این تظاهرات در کلن، هزاران نفر در شهرهای بزرگ ترکیه دیروز در اعتراض به کشته شدن دو نفر از علویان در تظاهرات اخیر استانبول، در شش شهر این کشور با برگزاری تظاهراتی، علیه دولت اردوغان شعار دادند.

معترضان با شعار مشترک ˈدیگر ظلم و ستم بس استˈ و ˈبه تبعیض پایان دهیدˈ در شهرهای استانبول ، آنکارا ، دیاربکر ، بورسا ، ازمیر و قهرمان ماراش نارضایتی خود را از عملکرد نخست وزیر ترکیه در رفتار با این اقلیت مذهبی، به نمایش گذاشتند.

در همین راستا، شماری از تظاهرکنندگان پارچه هایی بر پیشانی خود بسته بودند که روی آن ˈیا علیˈ نوشته شده بود.

ˈدوغان دمیرˈ رییس اتحادیه علویهای ترکیه در سخنرانی خود در استانبول، دولت اردوغان را به اجحاف و تبعیض علیه علوی ها متهم کرد و گفت: علوی ها دارند منزوی می شوند و مورد تبعیض و بی عدالتی قرار گرفته اند. به همین خاطر، ما اینجا جمع شده ایم تا این رفتار دولت و بی عدالتیهای آن را محکوم کنیم.

کارشناسان، دو قطبی شدن جامعه ترکیه و بروز اختلاف میان هواداران سنی مذهب دولت و علویهای مخالف را روندی خطرناک برای جامعه این کشور ارزیابی می کنند.

پنجشنبه شب گذشته در تظاهرات ضد دولتی در منطقه میدان اوک در استانبول دو نفر کشته و 9 نفر دیگر از جمله هفت مامور پلیس، زخمی شده بودند.

خاورم/2011**230**1651
کد N303158

وبگردی