آفتاب

رهبر کرد: کردهای سوریه حضور گسترده ای پای صندوق های رای خواهند داشت

رهبر کرد: کردهای سوریه حضور گسترده ای پای صندوق های رای خواهند داشت

تهران- ایرنا- ˈعمر اوسیˈ رییس تشکل ˈابتکار ملی کردهای سوریهˈ، با اشاره به توافق دولت با مناطق کردنشین برای راه اندازی تعداد زیادی حوزه رای گیری، حضور گسترده کردهای سوریه را پای صندوق های رای پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه ˈوطنˈ سوریه، اوسی گفت: دولت با رهبران مناطق کردنشین در شمال سوریه درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این مناطق به توافق رسیده است.

به گفته وی، حوزه های رای گیری در مناطق تحت کنترل کردها دایر خواهد شد تا شهروندان بتوانند رییس جمهوری خود را انتخاب کنند.

عمر اوسی که از جمله نمایندگان مجلس سوریه است، افزود: این توافق تایید کننده سخنان پیشین رهبران تشکل ابتکار ملی است که گفته بودند کردهای استان ˈالحسکهˈ در انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگی خواهند داشت به گونه ای که همه را غافلگیر کنند.

اوسی در پایان با اشاره به تحریم این انتخابات از سوی برخی از احزاب، گفت: این تحریم ها تاثیر چندانی بر مردم سوریه و شرکت آنها دراین انتخابات ندارد، زیرا بیشتر شهروندان سوری وابسته به این احزاب نیستند.

خبرگزاری رسمی سوریه ˈساناˈ نیز گزارش داد: ˈجنبش ملی کرد برای تغییر صلح آمیزˈ روز گذشته در میان عابران پیاده و خودروها در میدان اموی دمشق اطلاعیه هایی توزیع کرد و در آن از شهروندان خواست تا در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند.

در این اطلاعیه ها با عباراتی همچون ˈرای تو امانت استˈ، ˈرای تو برای سازندگی سوریه استˈ، ˈرای تو برای بازگشت ثبات و امنیتˈ، ˈرای تو برای آینده کودکانتˈ و ˈآینده بهتر با رای تو تحقق می یابدˈ شهروندان سوری به مشارکت در انتخابات دعوت شده اند.

ˈعلی بشار اومریˈ دبیرکل این جنبش در گفت وگو با سانا اظهار داشت: ما با توجه به اهمیت مشارکت شهروندان در انتخابات و حضور آنان در پای صندوق های رای و همچنین به منظور بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور و ساختن سوریه جدید ما این اقدام را انجام دادیم .

بنا به اظهارات اومری، ملت سوریه با مشارکت خود در انتخابات، سیلی محکمی به کسانی خواهد زد که سعی دارند در امور داخلی این کشور دخالت کنند و به جهانیان نشان خواهند داد که حاکمیت ملی این کشور هم چنان پابرجاست.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه برای سوری های ساکن خارج چهارشنبه ( هفتم خرداد ) و سوری های داخل این کشور 13خرداد در سراسر این کشور برگزار می شود.

ˈالرقه ˈ تنها شهری است که رای گیری در آن صورت نمی گیرد، زیرا تروریست های مسلح در این شهر حضور دارند.

تعداد صندوق های رای در استان های مختلف بنا بر وضعیت امنیتی آن ها متفاوت است.

براساس اعلام مقام های سوری، هر شهروند در استان محل سکونت خود رای خواهد داد، اما ساکنان مناطق درگیری می توانند در نزدیک ترین مرکز انتخاباتی رای دهند.

کمیته انتخابات سوریه اعلام کرده است که انتخابات به صورتی کاملا علنی برگزار می شود و خبرنگاران رسانه ها مجاز به حضور در مراکز رای گیری هستند تا پوشش خبری این رویداد به صورت دقیق برای اطلاع جهانیان صورت گیرد و کار شمارش آرا هم از طریق تلویزیون های بزرگ مستقر در میدان های اصلی شهرها پخش خواهد شد.

به گفته ˈماجد خضرهˈ سخنگوی دادگاه عالی قانون اساسی سوریه 24 نامزد برای رقابت در این انتخابات ثبت نام کردند که در نهایت سه نفر از واجدان شرایط به نام های ˈماهر عبدالحفیظ الحجارˈ، ˈحسان عبدالله النوریˈ وˈˈبشار حافظ الاسدˈ، از جانب دادگاه عالی قانون اساسی تایید صلاحیت شدند.

کارشناسان سیاسی می گویند ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری کنونی بیشترین شانس را برای پیروزی در این انتخابات دارد.

خاورم **2041**7074**1446
کد N303080

وبگردی