آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا مشخص شد که رئیس‌جمهوری کنونی این کشور و وزیر دارایی سابق به دور دوم راه یافته‌اند.

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا مشخص شد که رئیس‌جمهوری کنونی این کشور و وزیر دارایی سابق به دور دوم راه یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، اسکار ایوان زولوآگا، وزیر دارایی سابق کلمبیا در انتخاب روز یکشنبه توانست 29 درصد آراء را به دست آورد. در مقابل خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کنونی کلمبیا تنها 26 درصد رای کسب کرد که بسیار کمتر از 50 درصد لازم برای پیروزی قطعی بود. به این ترتیب، این دو مقام بار دیگر در 15 ژوئن (25 خرداد) به مصاف یکدیگر خواهد رفت.

با اینکه سانتوس از تمام اختیارات خود به عنوان رئیس‌جمهور در جریان انتخابات استفاده کرد، اما نتوانست پیروز قاطع این رقابت‌ها شود. سانتوس 62 ساله در جمع حامیان خود در زادگاهش بوگوتا گفت: حال رقابت به جایی رسیده است که انتخاب بین گذشته و آینده محسوب می‌شود. شما یا باید کسی را انتخاب کنید که به جنگ با شبه‌نظامیان پایان دهد و یا حامی کسی باشید که خواهان جنگی بی‌پایان است.

دو نامزد محافظه‌کار پیشتاز به طور همزمان در کابینه آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا خدمت می‌کردند و از توافق تجارت آزاد و همکاری با آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر حمایت کردند. اختلاف این دو مقام عمدتا بر سر روند صلح 18 ماهه با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک است که بزرگ‌ترین ارتش شورشیان این کشور محسوب می‌شود.

سانتوس امید دارد که برقراری صلح به درگیری این گروه و نیروهای دولتی خاتمه دهد، اما این مساله که ممکن است رهبران شورشی فارک از محاکمه مبرا شوند، دستاویزی در اختیار مخالفان سانتوس قرار داده است. با اینکه زولوآگا از روند مذاکرات به شدت حمایت می‌کند اما وی گفته است که چنانچه رئیس جمهور شود، به شورشیان یک هفته زمان می‌دهد تا برای همیشه آتش‌بس اعلام کنند. وی همچنین گفته است که موضع سرسختانه‌ای علیه ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد چرا که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا مخالفان را زندانی و اعتراضات ضد دولتی را سرکوب می‌کند. با این حال سانتوس موضعی محتاطانه در قبال کارکاس اتخاذ کرده است و سعی می‌کند تا خشم رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا را تحریک نکند و به روابط تجاری به کاراکاس لطمه نزند.

انتهای پیام

کد N302654

وبگردی