آفتاب

سید حسن نصرالله، خاورمیانه و لبنان در چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت

سید حسن نصرالله، خاورمیانه و لبنان در چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت

روز 25 مه 2014 برابر با چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت اسلامی در برابر ارتش اشغالگر اسرائیل است. در این روز برای اولین بار در نبردهای بین کشورهای عربی با اسرائیل، مقاومت اسلامی موفق شد شکستی سنگین بر قوی‌ترین ارتش متجاوز منطقه تحمیل کند و نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان عقب براند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، به همین مناسبت سید حسن نصرالله در بنت جبیل در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی در جنوب لبنان ضمن بزرگداشت این روز، مواضع مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان را در قبال تحولات منطقه خاورمیانه و لبنان بیان کرد.

از مهمترین بخش‌های مواضع سید حسن نصرالله تاکید بر پاسخ دادن به هرگونه حمله یا تجاوز اسرائیل به لبنان است. وی گفت: مقاومت اسلامی در مقابل هر گونه تهدید و تجاوز علیه کشور و مردم لبنان هرگز ساکت نخواهد نشست.

آنچه در پی می‌آید ما حصل عناصر مهم این سخنرانی است:

1- 25 مه 2000 سرفصل استراتژیک پیروزی‌ها از آن سال تاکنون بوده است. 25 مه عیدی ملی، عربی و اسلامی است که روند شکست‌های دایمی در برابر اسرائیل را تغییر داد و پس از آن فصل پیروزی‌ها بر دشمن آغاز شد به همین دلیل مقاومت در منطقه برنامه پیروزی را بر دشمن به عنوان استراتژی اول خود قرار داد.

2- 25 مه اعتماد به نفس برای پایداری بر بزرگترین ارتش متجاوز منطقه را ایجاد کرد. پیروزی مقاومت در غزه در سال 2005 و پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه و پیروز ی مقاومت در مقابل ارتش اشغالگر آمریکا در عراق و خروج آن در سال 2011 از مصادیق بارز اعتماد به نفسی است که ثمره پیروزی مقاومت در 25 مه 2000 بوده است.

3- مقاومت اسلامی لبنان متضمن فرهنگ عالی اسلامی در مقابل مجموعه‌های مسلحی است که به نام اسلام و دین دست به اقدامات ضد بشری و جنایت علیه بشریت می زنند. مقاومت اسلامی نماد بارز فرهنگ پایداری در مقابل متجاوز و دشمنان امت است و این در حالی است که با تکیه بر اعمال ضد انسانی مجموعه‌های مسلح در سوریه و عراق، دشمن تلاش دارد تا نام اسلام و مقاومت اسلامی را خدشه دار کند.

4- لبنان باید قدرت بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی داشته باشد به گونه‌ای که در تمامی بخش‌های دولتی و مردمی باید متجلی باشد. آنگاه که موازنه قوا در برابر دشمن به هم می‌ریزد هیچ چیزی تحت عنوان استراتژی دفاعی باقی نمی‌ماند از همین رو معادله ارتش، مردم و مقاومت پایه استراتژیک لبنان باقی می‌ماند. مقاومت اسلامی به رغم همه تحولاتی که در سوریه رخ داده است اما همچنان از قدرت بازدارندگی در برابر اسرائیل برخوردار است.

5- هیچ سقفی برای قدرت بازدارندگی در برابر اسرائیل وجود ندارد و هیچکس نمی‌تواند بگوید این یا آن مقدار برای مقاومت کافی است بلکه این حق مقاومت است که به عالی ترین شیوه های بازدارندگی در برابر دشمن مجهز شود.

6- تجاوزهای زمینی اسرائیل که در ماه های اخیر افزایش یافته است موجب نگرانی است و به رغم حضور نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل (یوینفل) و ارتش لبنان اما این تجاوزات هرگز از دید مقاومت غافل نمانده و نمی‌ماند و مقاومت برای این اقدام حدی قرار داده است که استمرار آن موجب اجرای مسئولیت‌های مقاومت اسلامی در برابر هرگونه تجاوزی از سوی ارتش متجاوز اسرائیل خواهد بود. مقاومت اسلامی در تمامی مرزهای بین‌المللی هرگز در قبال تجاوزات اسرائیل به وطن و مردم ساکت نخواهد نشست.

7- بر خلاف تبلیغات دشمن صهیونیستی و در حالی که آنها هر صدا و حرکتی را در جنوب لبنان رصد می کنند اما نیروهای آن ترس فزاینده ای از مقاومت دارند از همین رو هر حرکتی را در مرزهای مشترک با لبنان را در دایره تحقیق و بررسی قرار می‌دهند اما این امر پیش از هر چیزی نشان می‌دهد که از دشمن هرگز نباید ترسید زیرا اسطوره شکست ناپذیری دشمن به تاریخ سپرده شده است و آنها به رغم مالکیت ابزارهای تکنولوژیک اما ترس در عمق جانشان لانه کرده است.

8- یکسال پیش مقاومت اسلامی در قبال تحولات سوریه اعلام موضع کرد و تاکید نمود که هرگز در برابر هدف قرار دادن سوریه ساکت نخواهد نشست و پس از یکسال، امروز دقت و هوشمندی مقاومت و دقیق بودن تحلیل‌هایش به اثبات رسیده است. سوریه تنها قلعه دفاع از عرب در برابر دشمن صهیونیستی است که در برابر هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل مقاومت کرده است و ما همچنان سوریه را تکیه گاه مقاومت می‌دانیم و از آن دست نخواهیم کشید و مقاومت آن را تنها نمی‌گذارد.

9- هدف اصلی دشمن در منطقه هم چنان تجزیه آن براساس گرایشات مذهبی و طایفی است و این روندی است که از تحولات در کشورهای منطقه خاورمیانه مشاهده می شود.اکنون دشمن بر اساس حضور مجموعه‌های مسلح در داخل کشورهای عربی و از جمله سوریه و عراق به دنبال تجزیه و تشکیل امارت‌های مستقل است و این جز با هدف نابودی توان مقاومت نیست. بهترین گواه آن داستان داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق است.

10- رژیم صهیوینستی عامل اصلی طرح تجزیه و جلوگیری از رشد و توسعه منطقه است و از زمان تاسیس تا کنون جز این هیچ نتیجه‌ای برای خاورمیانه نداشته است. این رسالت اسرائیل با حمایت برخی از کشورهای عربی در حال تکرار است به همین دلیل تقویت مجموعه‌های مسلح استقلال طلب از سوی همین کشورهای عربی ادامه می یابد. این برنامه از سوی بسیاری از دولت ها در حال پیگیری است و بر همین اساس از ده‌ها کشور، نیروهای مسلح و جنگجو به سوریه ارسال می‌شود. مقاومت براساس همین بینش و جهان بینی در قبال تحولات سوریه موضعگیری کرده است.

11- به رغم همه این تلاش‌ها اما اتفاقاتی در داخل سوریه رخ داده است که توانسته است جلوی گسترش طرح تجزیه این کشور را بگیرد و اگر پایداری مردم و ارتش سوریه نبود همه طرح‌ها صورت گرفته بود و در گام نخست این کشور آثار تجزیه را تجربه کرده بود.

12- پایداری در سوریه باعث شد تا جهان بداند که مجموعه‌های مسلح در سوریه اکنون تهدیدی نه برای سوریه بلکه برای امنیت جهانی است. برای درک این موضوع کافی است تا به قرائت‌های جدید همان دولت‌هایی بپردازیم که عناصر مجموعه‌های مسلح را به سوریه گسیل داشته بودند.

13- اسرائیل در سایه تحولات نظامی و امنیتی سوریه در حال تدارک دیدن محدوده مرزی جدید در بلندی‌های جولان با تکیه بر مجموعه‌های مسلح داخل سوریه است تا تجربه ارتش آزاد لبنان در جنوب لبنان تا پیش از سال 2000 را تکرار کند، ارتش مزدوری که وظیفه اصلی‌اش ایجاد حد فاصل بین مقاومت و ارتش اسرائیل بود.

14- اندیشه مجموعه‌های مسلح در سوریه و عراق با همه انتخاب‌های دمکراتیک از طریق صندوق‌های رای مخالفت می‌کند و رجوع به آن را کفر می‌دانند از همین رو هدف قرار دادن مردم در پای صندوق های رای در عراق را کاری پیش پا افتاده و آسان می‌دانند.

15- نسخه آغازین خاورمیانه جدید در سال 2006 در جنگ 33 روزه شکست خورد و امروز ما شاهد نسخه دوم خاورمیانه جدید هستیم که قلب سوریه و انتقال جنگ به آن را هدف قرار داده است و تحولات سوریه در سه سال اخیر براساس همین نسخه دوم در حال اجراء است اما این نسخه نیز با پایداری ملت‌ها و مقاومت شکست خواهد خورد.

16- روزی خواهد رسید که ملت‌ها و دولت پا پیش خواهند گذاشت و از پایداری سوریه در برابر طرح های کنونی تقدیر خواهند کرد زیرا اگر پایداری سوریه استمرار پیدا نمی‌کرد آنگاه سیطره کامل طرح‌های دشمن را در خاورمیانه شاهد می‌بودیم.

17- حزب‌الله لبنان معتقد است در شرایط کنونی انتخاب ریاست جمهوری در کشور مهمترین موضوع است تا استقرار و آرامش و امنیت در کشور مخدوش نشود از همین رو بدون توجه به مسائل منطقه‌ای حزب‌الله به گفتگوهای داخلی تشویق می‌کند.

18- هدف از مطرح کردن نامزد مبارزه طلبی (اشاره به سمیر جعجع) در انتخابات ریاست جمهوری با هدف جلوگیری از طرح نامزد جدی و حقیقی برای ریاست جمهور لبنان است.

19- همه تحولات نشان می‌دهد که برنامه اصلی ریاست جمهوری آن بود که دوره رییس جمهور قبلی (میشل سلیمان) را تمدید کنند اما این طرح ناکام باقی ماند. نقشه کنونی نشان می دهد که برنامه اصلی از نامزد کردن نامزد برخورد و رویارویی برای جلوگیری از طرح نامزدی بود که می توانست یک کاندیدای جدی و حقیقی باشد.

20- انتخاب رییس جمهور یک برنامه ملی در شرایطی بسیار حساس در کشور است که حزب الله با آن از دریچه یک وظیفه ملی و داخلی برخورد کرده است که به گفتگوی داخلی با دیگر گروه‌ها و جریانات دعوت می کند و این گفتگوها باید در محلی معین و بین همه طرف‌ها صورت گیرد تا در سریعترین وقت رییس جمهور آینده مشخص شود.

21- بر خلاف همه ادعاها حزب‌الله لبنان رییس جمهوری ای نمی خواهد که از مقاومت حمایت کند زیرا این مقاومت است که از دولت، ملت و کشور حمایت می‌کند، حزب الله فقط رییس جمهوری ای می خواهد که علیه مقاومت خیانت نکند.

22- حزب الله لبنان از درخواست‌های بخش‌های کارگری و کارمندی کشور برای افزایش حقوق حمایت می کند و معتقد است به دور از هرگونه مواضع سیاسی احزاب و جریان‌ها این پرونده باید در سریعترین شکل ممکن به شکل قانونی پیش از هرگونه بحث‌های سیاسی حل شود.

23- مقاومت اسلامی به حیات و پیروزی‌های خود ادامه می‌دهد اما در حوزه لبنان به وحدت ملی و امنیت کشور پایبند است و به سلسله پیروزی‌های خویش علیه دشمن ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

کد N302405

وبگردی