آفتاب

شفیعی: گزارش آژانس صداقت ایران در برنامه‌ی هسته‌ای را تایید کرد

شفیعی: گزارش آژانس صداقت ایران در برنامه‌ی هسته‌ای را تایید کرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که با گزارش اخیر آژانس درباره‌ی برنامه هسته‌ای ایران، یک بار دیگر رفتار ایران راستی آزمایش شد، گفت که این گزارش نشان داد که جمهوری اسلامی در برنامه‌ هسته‌ای‌اش صداقت داشته است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به گزارش اخیر آژانس و تاکید بر این که ایران انحرافی در برنامه‌ی هسته‌اش ندارد، گفت: بیش از این نیز برنامه‌ی هسته‌یی ایران صلح آمیز بود و جمهوری اسلامی بر اساس اساسنامه‌ی آژانس پادمان و ان‌پی تی فعالیت هسته‌ای‌اش را انجام می‌داد.

وی افزود: در چنین شرایطی برخی کشورها آژانس را تحت فشار قرار داده و در فعالیت هسته‌ای ایران تشکیک ایجاد کردند که این منجر به توافقنامه ژنو شد. اکنون بار دیگر رفتار ایران راستی‌آزمایی شد.



این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که توافقنامه ژنو نشان دهنده‌ی اراده سیاسی و صداقت ایران برای حل مساله‌ی هسته‌ای است، گفت: با وجودی که غربی‌ها نباید تعهد جدیدی را برای ایران ایجاد می‌کردند اما جمهوری اسلامی برای حل مساله این تعهدات را پذیرفت و نسبت به اجرای آن اقدام کرد. اکنون نوبت غربی‌هاست که نشان دهند چقدر به این تعهدات پایبندند و آن را عملیاتی می‌کنند.



شفیعی ادامه داد: باید منتظر ماند و دیدکه آیا غربی‌ها اقدامی برای رفع تحریم‌ها انجام می‌دهند و یا این که آژانس وظیفه‌اش را در ارائه همکاری‌های فنی وعلمی می‌پذیرد ؟ آیا قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تقلیل پیدا کرده و به شورای حکام آژانس برده می‌شود؟ باید دید که غربی‌ها چقدر به تعهدات خود عمل می‌کنند.



وی با بیان اینکه اکنون توپ در زمین غربیها برای عمل به تعهداتشان است، گفت: عملا جمهوری اسلامی به مطالبات ادعایی پاسخ داد و باز هم تعهدات تحمیلی طبق توافقنامه ژنو را عملیاتی کرد. قاعدتا طرف مقابل نیز باید به توافقنامه ژنو پایبند باشند و گامهایی را بردارد.



این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: انتظار می‌رود غربی‌ها در مرحله نهایی و نگارش جزییات توافقنامه گزارش آژانس را به فال نیک گرفته ، گزارشی که معیاری برای راستی آزمایی و صداقت ایران است و نشان داد که ایران درباره‌ی عمل به تعهداتش و برنامه‌هایش صداقت دارد.



شفیعی در پایان گفت: اکنون صداقت غربی‌ها محل تردید است. آنها هر روز موضوع جدیدی را مطرح کرده و تلاش می‌کنند توافقنامه را به گونه‌ای تفسیر کنند که با روح اصلی توافقنامه تعارض دارد.




کد N302371

وبگردی