آفتاب

اولاند به میشل سلیمان: "خسته نباشید"!

اولاند به میشل سلیمان: "خسته نباشید"!

ایرنا نوشت:

« فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه با « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان امروز (یکشبنه) تلفنی تماس گرفت و به او « خسته نباشید» گفت.
به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، اولاند از التزام سلیمان به وعده هایش برای برای صیانت از وحدت و امنیت لبنان برغم بحران در سوریه قدردانی کرد.

وی با اشاره به ورود پناهجویان سوری به لبنان و در سخنانی مداخله جویانه گفت: اعلامیه بعبدا( کاخ ریاست جمهوری لبنان) که به ابتکار عمل میشل سلیمان تهیه شد باید چارچوب ضروری توافق ملی در لبنان باشد.

در این اعلامیه خویشتنداری و بی طرفی در قبال بحران سوریه سیاست لبنان اعلام شده است.

روزنامه لبنانی « الاخبار»نوشت : هدف از اختراع میشل سلیمان و صدور اعلامیه بعبدا تنها فراهم کردن شرایط وبازکردن مسیر برای ورود نیروهای « القاعده» از طریق لبنان به سوریه بود.

ناظران هم معتقدند که تمام تلاش های میشل سلیمان تحت عناوینی مانند تصویب راهبرد دفاعی، اعلامیه بعبدا و تشکیل میز گفت وگوهای ملی، حذف مقاومت ضد صهیونیستی و خلع سلاح حزب الله بوده است ، هدفی که رژیم صهیونیستی با تحمیل جنگ ها بر لبنان و برغم حمایت بسیاری از کشورهای عربی و غربی و بِویژه آمریکا نتوانست آن را محقق کند.

رییس جمهوری فرانسه در ادامه گفت وگوی تلفنی با سلیمان همچنین ابراز امیدواری کرد که کارها در لبنان مطابق قانون اساسی پیش برود تا پارلمان این کشور بتواند رییس جمهوری جدید و جایگزین میشل سلیمان را بسرعت انتخاب کند.

دوره 6 ساله « میشل سلیمان» دوازدهمین رییس جمهوری لبنان در میان فراز و فرودها بویژه پیامدهای بحران در کشورهمسایه سوریه پایان یافت.

لبنان از اولین دقیقه امروز (یکشنبه) 25 ماه مه 2014( 4 خرداد ماه 1393) وارد خلاء سیاسی شد و با پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان طبق قانون اساسی این کشور،اواکنون به باشگاه رییسان جمهوری سابق لبنان پیوسته است.

دوره دوازدهمین رییس جمهوری لبنان که با خروج سلیمان از کاخ ریاست جمهوری ( بعبدا) عملی شد در حالی است که کرسی ریاست جمهوری این کشور از امروز خالی است تا نمایندگان پارلمان لبنان، سیزدهمین رییس جمهورلبنان را برگزینند.

از امروز تا روزی که جایگزین میشل سلیمان انتخاب شود تمام صلاحیت ها و اختیارات رییس جمهوری به هیات دولت لبنان منتقل و جلسات دولت برخلاف گذشته در کاخ نخست وزیری و زیر نظر « تمام سلام» تشکیل خواهد شد.

ناظران دوره سختی را برای لبنان پیش بینی کرده اند اما همه امیدوارند که با خویشتنداری گروه های سیاسی و احساس مسئولیت و ادامه کار دولت ومجلس باردیگر ناامنی ها ونابسامانی ها به این کشوربازنگردد و دشمنان طمعکار نخواهند از این فرصت برای تحمیل مصائب و مشکلات بیشتر به لبنان سوء استفاده کنند.

نمایندگان مجلس لبنان 5 بار تلاش کردند درمهلت قانونی با تشکیل جلسه، سیزدهمین رییس جمهوری را انتخاب کنند اما به دلیل اینکه نتوانستند در خصوص یک نامزد به توافق برسند، در تحقق این ماموریت خود ناکام ماندند و « نبیه بری» رییس مجلس لبنان اعلام کرده که جلسه پارلمان متفوح است و هر لحظه که نمایندگان به توافق برسند، رییس جمهوری جدید انتخاب خواهد شد.

52261

کد N302265

وبگردی