آفتاب

قرضاوی خواستار تحریم انتخابات مصر شد

قرضاوی خواستار تحریم انتخابات مصر شد

تهران - ایرنا - ˈیوسف قرضاویˈ شیخ مصری تبار ساکن قطر روز یکشنبه از مصری ها خواست ، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را تحریم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه ، وی با بیان اینکه ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده سابق ارتش مصر از خداوند نافرمانی کرده است، از مردم مصر خواست از او که بیشترین احتمال پیروزی در انتخابات را دارد، دوری کنند.

این روحانی مصری که روابط نزدیکی با اخوان المسلمین دارد، منتقد دولت تحت حمایت نظامیان در مصر بوده و السیسی را به دلیل هدایت کودتایی که منجر به برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین این کشور شد، به خیانت متهم کرده است.

حمایت صریح الحن قرضاوی از اخوان المسلمین اخیرا به اختلافات دیپلماتیک بی سابقه ای بین قطر و متحدان عربی این کشور در حاشیه خلیج فارس دامن زده است. این کشورها، اخوان المسلمین را یک تهدید امنیتی تلقی می کنند.

براساس این گزارش، قرضاوی در یک بیانیه اینترنتی اظهار داشت : مردم مصر که در پایتخت و استان ها، شهرها و روستاها هستید، در منازل خود بمانید و بار یک گناه بزرگ را به دوش نکشید.

وی افزود : بر شما روا نیست که به او (السیسی) که از خداوند نافرمانی کرده است، رای دهید.

قرضاوی که پیشتر گفته بود فقط از مقاومت مسالمت آمیز در مصر حمایت می کند، اظهار داشت : وظیفه ملت، ایستادگی در برابر ستمگران، محدود کردن آنها و بستن زبان شان است.

وی با اشاره آشکار به رژیم صهیونیستی گفت که پیروزی السیسی در انتخابات، دل

ˈصهیونیست هاˈ و ˈدشمنان ملتˈ را شاد می کند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از دوحه به دلیل پناه دادن به قرضاوی که منتقد مقامات سعودی و اماراتی است و همچنین پخش سخنانش از شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای، ناخرسندند.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین به طور ویژه ای از قطر به خاطر حمایت از اخوان المسلمین خشمگین هستند. ایدئولوژی اخوان، اصل حکومت های پادشاهی محافظه کار را به چالش می کشد.

اخیرا سه کشور مزبور سفرای خود را از قطر فرا خواندند و دوحه را به پیروی نکردن از توافق در خصوص مداخله نداشتن در امور داخلی یکدیگر متهم کردند. قطر این اتهام را رد کرد.

براساس این گزارش، السیسی نامزدی است که بیشترین احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را داراست. ˈحمدین صباحیˈˈسیاستمدار چپگرای مصر تنها رقیب السیسی به شمار می رود.

دولت مصر از زمان برکناری مرسی، اخوان المسلمین را به شدت سرکوب و اعضای این گروه را به تحریک خشونت و ناآرامی متهم کرده است. هزاران تن از حامیان اخوان نیز در این مدت به دست نیروهای امنیتی کشته یا بازداشت شده اند.

مترجمام**9109** 1447*1010
کد N302204

وبگردی