آفتاب

محمد شریعتمداری:باید شاخص رقابت را به سمت مناسب‌تری سوق دهیم

محمد شریعتمداری:باید شاخص رقابت را به سمت مناسب‌تری سوق دهیم

معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد که باید سعی کنیم شاخص رقابت را در کشورمان به سمت مناسب‌تری سوق دهیم.

معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد که باید سعی کنیم شاخص رقابت را در کشورمان به سمت مناسب‌تری سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد شریعتمداری عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اهمیت فعالیت‌های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در بخشی از سخنان خود گفت: در روزهای آغازین دولت، گزارشی در ارتباط با شاخص رقابت‌پذیری جهانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد هر ساله تهیه می‌شود، مطالعه کردم که متاسفانه ایران از سال 2012 به بعد در ارتباط با این شاخص روند نزولی شدیدی داشت.

وی با بیان این‌که شاخص رقابت‌پذیری یکی از شاخص‌های مهم در عرصه اقتصاد است، گفت: متاسفانه ایران از رتبه 66 به رتبه 82 سقوط کرده بود و در منطقه خودمان نیز در ارتباط با این شاخص در مقام نهم قرار گرفته بود.

شریعتمداری با ابراز تاسف از این موضوع در بخشی از سخنان خود به اهمیت انرژی اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز انرژی یک عامل موثر است و تا سال 2070 انرژی از جنس فسیلی در توسعه صنعتی جهان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به رقابت‌های موجود در عرصه اقتصاد در سطح جهانی گفت: ما باید در برنامه‌ریزی‌های خود به این رقابت‌ها توجه کنیم و سعی کنیم شاخص رقابت را در کشورمان به سمت مناسب‌تری سوق دهیم.

وی با بیان این‌که لیتر سوخت برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و نباید به راحتی از کنار آن بگذریم، به ابلاغ سیاست مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در بند بند این سیاست‌ها حرکت ما در مسیر اقتصاد در آینده مشخص شده است.

شریعتمداری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ستاد مدیریت سوخت از جمله در بحث انرژی و حل مشکلات بهره‌وری گفت: با تمام اقدامات انجام شده، باید بگوییم که ما هنوز در این مسیر راهی نرفتیم و باید اقدامات موثرتری انجام دهیم.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان این‌که ما برای تعیین اهداف مشخص شده نیازمند مدیریت جهادی هستیم و باید قدم‌های بلندتری را برداریم بار دیگر تاکید کرد: کارهایی که انجام شده، کافی نیست و ما را به مقصود نمی‌رساند.

وی همچنین به موضوع بهینه‌سازی در مصرف سوخت و همچنین عرضه خدمات حمل و نقل سوخت اشاره کرد و گفت: در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل یک دریا کار داریم و آنچه که انجام شده، زیاد نیست و ما تازه در آغاز کار هستیم.

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در امر کاهش مصرف انرژی و سوخت و با انتقاد از مصرف زیاد در جامعه گفت: متاسفانه این مصرف زیاد فقط مشمول خانواده‌های ثروتمند نیست و ما در خانواده‌های معمولی نیز مصرف بیش از حد انرژی را می‌بینیم و 67 میلیون از جامعه ما در این محدوده هستند.

معاون اجرایی رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به یکی دیگر از اقدامات این ستاد گفت: اسقاط خودروها کار کوچکی است اما حاشیه‌های زیادی دارد. این ستاد باید کارهای بزرگتری انجام دهد و در سطوح مختلف تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان این‌که همه تلاش ستاد سوخت به اسقاط خودروها معطوف شده است، تصریح کرد: این کار قابل احترامی است اما باید به گونه‌ای انجام شود که این همه پرونده و اتهام فساد و مانند آنها نباشد.

شریعتمداری با بیان این‌که این کار کار کوچکی است اما حاشیه دارد، گفت: این ستاد باید کارهای بزرگتری انجام دهد که از جمله آن تصمیم‌سازی در سطوح مختلف است. این ستاد یعنی دولت و دبیرخانه‌ای که نهادهای فعال مربوط به انرژی را دور هم جمع کند، تصمیم‌سازی کند و تصمیماتش را به دولت ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دولت تصمیم گرفت فعالیت برخی از کارگروه‌ها را که از اختیارات هیات دولت، به آنها واگذار شده بود، متوقف کند و خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری کند ،تصریح کرد: اگر به جایی رسیدیم که کار دولت زیاد شد، این مسائل به کمیسیون‌های مختلفی که در دولت حضور دارند واگذار می‌شود، چراکه کمیسیون‌های زیادی زیر نظر دولت هستند و می‌توانند در تصمیم‌گیری کمک کنند.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: این ستاد فعالیتش باید در راستای تصمیم‌سازی برای هیات وزیران و بخش‌های مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم همچنین شفیعی رییس سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همچنین فیض‌بخش رییس جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به ایراد سخنرانی پرداختند.

این مراسم در ساختمان معاونت اجرایی ریاست جمهوری برگزار شده است.

انتهای پیام

کد N302034

وبگردی