آفتاب
تحولات اوکراین/

کشته شدن خبرنگار ایتالیایی در شرق اوکراین/ پروشنکو از دیگر رقبا پیش است

کشته شدن خبرنگار ایتالیایی در شرق اوکراین/ پروشنکو از دیگر رقبا پیش است

کشته شدن یک خبرنگار ایتالیایی در شهر اسلاویانسک و پیش بودن "پتر پروشنکو" از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله تحولات اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، وزارت خارجه ایتالیا از کشته شدن یک خبرنگار این کشور در حمله خمپاره ای به شهر اسلاویانسک واقع در شرق اوکراین خبر داد. این خبرنگار کار پوشش اخبار درگیری ها در این منطقه، همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را به عهده داشت.

بر این اساس "آندرئا روچلی" خبرنگار-عکاس 30 ساله ایتالیایی به همراه مترجم اوکراینی خود در یک حمله خمپاره ای در نزدیکی منطقه آندریوکا واقع در چند کیلومتری اسلاویانسک کشته شده است. یک خبرنگار فرانسوی که در این منطقه حضور داشته اعلام کرد خبرنگار ایتالیایی بر اثر اصابت خمپاره به خودروی خود کشته شده است.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اورکراین در حالی امروز آغاز شده که مناطق شرقی این کشور همچنان شاهد درگیری های مسلحانه بین ارتش و نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه است. بر اثر شدت گرفتن این درگیری ها امروز برگزاری انتخابات در دو منطقه شرقی اوکراین لغو شد. این انتخابات از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده و قرار است تا ساعت 20 ادامه یابد.

در همین حال "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر دولت موقت پس از انداختن رای خود به صندوق در کی یف به خبرنگاران گفت: ما یک اصل کلیدی در دمکراسی داریم که آن مخفی بودن رای هر فرد است. من نمی خواهم نام کسی را که به وی رای داده ام، پنهان کنم، من به رئیس جمهوری اوکراین رای دادم.  

گزارش دیگری حاکی است شواهد موجود نشان می دهد "پتر پروشنکو" کارخانه دار بزرگ اوکراینی که به "سلطان شکلات" معروف است از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش است. در این دوره از انتخابات 21 نفر نامزد شدند که با کناره گیری 4 نفر از آنان پیش از آغاز رای گیری، اکنون رقابت میان 17 نامزد باقی مانده انجام می شود.

خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد مقامات دولت انتقالی اوکراین از 35.5 میلیون واجد شرایط اوکراینی از جمله فدرالیست های شرق کشور خواسته اند برای انتخاب رئیس جمهوری آینده به پای صندوق های رای بروند. با این حال به گفته "کنستانتین خیورنکو" سخنگوی کمیسیون انتخابات اوکراین مردم شهر های شرقی از جمله دونتسک، لوگانسک و اسلاویانسک به دلیل فقدان برگه های رای در این مناطق، از شرکت در انتخابات خودداری کرده اند.

خبرگزاری اخلاص ترکیه نیز در گزارشی رقابت اصلی در این انتخابات را بین "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر پیشین و "پتر پروشنکو" تاجر و کارخانه دار بزرگ اوکراین دانست. بر این اساس بیش از هزار مامور سازمان امنیت و همکاری اروپا کار نظارت بر این انتخابات و همچنین حدود 75 هزار نیروی امنیتی وظیفه حفظ امنیت آن را به عهده دارند. گفتنی است نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد پروشنکو بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به رئیس جمهور اوکراین دارا است. بر اساس نظرسنجی موسسه بین المللی جامعه شناختی کی یف حدود ۵۴ درصد از شرکت کنندگان پروشنکو را رئیس جمهور آینده اوکراین می دانند.

کد N301893

وبگردی