آفتاب
معاون وزیر خارجه:

با ترکیه به نتیجه رسیدیم و با قطر دیدگاه نزدیک داریم/ مستشاران نظامی ایران در سوریه کمک می کنند

با ترکیه به نتیجه رسیدیم و با قطر دیدگاه نزدیک داریم/ مستشاران نظامی ایران در سوریه کمک می کنند

معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه گفت: مستشاران نظامی ایران قطعا در سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی به سوری ها کمک و راهنمایی کردند. ما به آمریکایی ها هم گفته ایم که براساس وظایف بین المللی خود موظفید برای مبارزه با تروریسم به سوریه کمک کنید.

به گزارش خبرنگار مهر حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و افریقایی وزارت امور خارجه در نشست علمی ایران و مدیریت بحران های منطقه ای که در دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران برگزار شد درباره بحران سوریه گفت: به صراحت اعلام می کنم راهبرد جمهوری اسلامی ایران در سوریه یک راهبرد دقیق بود و پیشبرد این راهبرد را از طریق ارسال سلاح نداشتیم به دو دلیل اول آنکه سوریه با روسیه پیمان دریافت سلاح دارد و نیازی به سلاح ندارد و دوم اینکه معتقد به ورود سلاح به سوریه برای حل بحران نبودیم.

وی ادامه داد: ما هر کمکی که می توانست وضعیت مردم سوریه را بهتر کند انجام دادیم در طول سه سال و اندی گذشته دمشق دو سال در حال سقوط بود و جمهوری اسلامی ایران بسته های غذایی را در محاصره دمشق توسط نیروهای سوری در تک تک خانه ها توزیع کرد و اکنون جمهوری اسلامی در میان کشورهایی که ادعا می کنند، بالاترین حجم کمک های انسان دوستانه را به سوریه داشته است.

امیر عبداللهیان گفت: مستشاران نظامی ایران قطعا در سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی به سوری ها کمک و راهنمایی کردند. ما به آمریکایی ها هم گفته ایم که براساس وظایف بین المللی خود موظفید برای مبارزه با تروریسم به سوریه کمک کنید.

معاون وزیر خارجه گفت: در سوریه اکنون اکثریت طرف ها محبوب ترین چهره را جمهوری اسلامی می دانند ما از حکومت دفاع کردیم ولی هیچگاه به دنبال نظام موروثی و سلطنتی نبودیم از مردم سوریه حمایت کردیم و مردم سوریه حمایت جمهوری اسلامی ایران در مقابل با تروریسم را لمس کردند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: ما در سوریه با گروه های معارض حکومت ها کار کردیم الان با همه گروه های معارض سوری صحبت می کنیم و آن ها را برای گفتگوی ملی آماده می کنیم.جمهوری اسلامی از هر ظرفیتی که داشت استفاده کرد حتی وقتی گروه های تروریستی به دنبال راه خروج بودند برای خروج آنها از منطقه کمک کرد چون می خواست متحدش در منطقه سرنگون نشود.

وی با اشاره به اینکه برخلاف آمریکا برخی طرف ها که در دقیقه 90 متحدین خود را رها می کنند جمهوری اسلامی با متحدین خود باقی می ماند متحدین را رها نمی کند البته در همه حوزه ها محور ما منافع ملی و منافع جهان اسلام است.

وی تاکید کرد: در سوریه واقعا انقلاب به شکلی که در مصر اتفاق افتاد در کار نبود علی رغم اینکه سوریه به شدت نیازمند اصلاحات بود و نظام حزب بعث مورد انتقاد بود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: بحران در سوریه از مناطق مرزی شروع شد که چنین بحرانی از شاخص های انقلاب نیست.

وی افزود: بحران سوریه برای جمهوری اسلامی و مقاومت بحران آزمون ها بود و اکنون ابایی نداریم بگوییم حزب الله در سوریه است و جلوگیری از ورود تروریسم به لبنان هر اقدامی لازم است انجام می دهد یک جنگجوی ایرانی در سوریه نیست ولی از 74 کشور با هزاران جنگجو در سوریه حضور دارند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: بحران سوریه بحران شکاف ها بود نشان داد ائتلاف ها زودگذر است اکنون از 79 کشور به 11 کشور رسیده اند بازیگر اصلی فرانسه است و آمریکایی ها دچار سردرگمی شده اند.

وی ادامه داد: ترکیه، عربستان و قطر در منطقه فعالانه عمل می کردند با ترک ها به نتیجه رسیدیم با قطر دیدگاه های نزدیک داریم وبا عربستان فاصله زیادی داریم.

مشروح اظهارات معاون وزیر خارجه متعاقبا منتشر می شود...

کد N301880

وبگردی