آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در کرواسی

برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در کرواسی

بلگراد- ایرنا- مردم کرواسی امروز (یکشنبه) برای اولین بار از زمان عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا از ژوئیه سال 2013 با حضور در پای صندوق های رای 11نماینده خود را در پارلمان اروپا انتخاب می کنند.

به گزارش ایرنا، برای ورود به نهاد اجرایی و تصمیم گیری در اتحادیه اروپا 275 نفر از احزاب سیاسی و گروه شهروندان کرواسی که در بین آنها نخست وزیر سابق، نمایندگان کنونی و سابق مجلس، پزشکان برجسته، بازرگانان، بیکاران و بازنشستگان دیده می شوند به رقابت می پردازند.

مردم کرواسی از 25 فهرست انتخاباتی که 7 فهرست آن بصورت ائتلاف حزبی است، نمایندگان خود را برای ساختار جدید پارلمان اروپا به منظور دفاع از حقوق شهروندان این کشور در اتحادیه اروپا انتخاب می کنند.

رهبران سیاسی کشور کرواسی که جوانترین عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود بر اهمیت انتخابات بزرگترین نهاد اجرایی و تصمصیم گیری در اتحادیه اروپا تاکید کردند و مردم را به حضور در پای صندوق های رای در سراسر این کشور فراخواندند.

حدود 3 میلیون و 800 هزار شهروند واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج از این کشور نمایندگان خود را در ساختار جدید پارلمان اروپا برای 5 سال آینده انتخاب می کنند.

به همین منظور در سراسر کرواسی 6 هزار و 337 حوزه انتخاباتی و 79 حوزه در 49 کشور خارجی برای رای دادن شهروندان کرواسی تعیین شده است.

با توجه به اینکه تعداد نمایندگان پارلمان اروپا در ساختار جدید از 766 نماینده به 751 نفر کاهش یافته به همین مناسبت تعداد نمایندگان کرواسی در پارلمان اروپا نسبت به سال گذشته که 12نفر بودند یک نماینده کمتر اعلام شده است.

جامعه دموکراسی و حزب سوسیال دموکرات بزرگترین احزاب سیاسی در کرواسی محسوب می شوند که در ائتلاف با چند حزب برای ورود به پارلمان اروپا به رقابت می پردازند.

ˈایوو یوسیپوویچˈ رییس جمهوری کرواسی طی تبلیغات انتخاباتی که 47 روز ادامه داشت، گفت که حضور مردم در پای صندوق های رای جهت انتخاب نمایندگان خود در پارلمان اروپا تاییدی بر این امر است که دولت کرواسی در فکر منافع مشترک اتحادیه اروپا و خود است.

انتخابات برای تعیین نمایندگان در ساختار پارلمان اروپا امروز در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود.

این انتخابات در هلند و انگلیس در روز پنجشنبه 22 ماه ˈمیˈ و در جمهوری چک در روز جمعه 23 و در کشورهای لتونی و اسلواکی در روز شنبه 24 ماه ˈمیˈ امسال برگزار شد.

اولین انتخابات برای اعضای پارلمان اروپا در کرواسی در 13 و 14 آوریل سال گذشته میلادی یعنی قبل از عضویت رسمی این کشور در اتحادیه اروپا بر اساس مفاد معاهده الحاق کرواسی به اتحادیه اروپا برگزار شد که در آن انتخابات 12 نماینده از این کشور برای پارلمان اروپا انتخاب شدند.

حزب جامعه دمکراتیک کرواسی در آن انتخابات همراه با احزاب ائتلافی خود به پیروزی دست یافت.

نتایج رسمی انتخابات امروز پارلمان اروپا که برای شرکت در آن حدود 400 میلیون اروپایی به منظور انتخاب 751 نماینده پارلمان اروپا به پای صندوق های رأی می روند، 23 ساعت بعد از شمارش آراء اعلام خواهد شد.

بعد از مشخص شدن ترکیب پارلمان جدید اروپا، نمایندگان باید ظرف ماه ژوئن گروه های سیاسی متفاوت را تشکیل داده و اولین نشست اعضای این پارلمان را برای روز اول ماه جولای در استراسبورگ تعیین کنند.

اروپام**2061** 1337
کد N301606

وبگردی