آفتاب
امیر اسماعیلی در پاسخ به مهر:

الحاق جدیدترین سامانه غیر قابل شنود فکور و رسول به شبکه عملیاتی پدافند هوایی

الحاق جدیدترین سامانه غیر قابل شنود فکور و رسول به شبکه عملیاتی پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با تشریح جزئیات جدید ترین سامانه پدافند هوایی کشور گفت: برتری این دو سامانه این است که با کدگذاری الکترونیکی برای دشمن قابل شنود نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا بعد از مراسم رونمایی از سامانه های پدافندی فکور و رسول که امروز در معاونت فاوا برگزار شد گفت: سامانه هایی که امروز رونمایی شدند سامانه های ارتباطی هستند و همواره سازمان پدافند ارتباط با عضوی از پدافند هوایی می داند و ارتباط مانند سلسله رگ های عصبی است که اگر نباشد محکوم به غافلگیری هستیم.

وی با بیان اینکه دو سامانه فکور و رسول امروز رونمایی شد گفت: سامانه فکور یک شبکه یکپارچه که به صورت هوشمند و مقاوم در برابر جنگ الکترونیک و حتی عملیات شیمیایی عمل می کند که این سامانه کاملا بومی است و در فضای تحریمی ساخته شده است.

امیر اسماعیلی به ویژگی های سامانه رسول اشاره کرد و گفت: این سامانه ارتباطات متقابل تماما ایرانی و توسط وزارت دفاع ساخته شده که از یک رادار به یک رادار دیگر یا از یک رادار به فرماندهی در کوتاه ترین زمان اطلاعات را ارسال می کند و از ویژگی های منحصر به فرد آن این است که این دو سامانه با کدگذاری الکترونیکی قابل شنود دشمن نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سامانه فکور و رسول از چه تاریخی و در چه مکان هایی به شبکه پدافندی کشور اضافه خواهد شد نیز گفت: پدافند هوایی خط مقدم دفاعی از کشور است و هر سامانه ای را که می بینید رونمایی می کنیم در شبکه عملیاتی پدافند کشور فعال می شود و از همان تاریخ مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اگر کارایی آن را در شبکه ندانیم هیچ موقع آن را رونمایی نمی کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه توانایی این دو سامانه جدید به چه شکلی است گفت: این سامانه های ارتباطی بین مرکز فرماندهی و کنترل متحرک را برای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور چابک می کند.

اسماعیلی گفت: سامانه فکور به طوری است که فرمانده صحنه نبرد با استفاده از آن می تواند بگوید چند هواپیما، چند سامانه موشکی یا چند سامانه شنود الکترونیکی باید در یک گستره جغرافیایی علیه چندین هدف حمله ور و درگیر شوند و با آنها مقابله کنند.

وی ادامه داد: این امکانات به فرمانده صحنه نبرد که موقعیت را اعطا می کند که در کسری از زمان چگونگی برخورد با دشمن را انتخاب کند که آیا با هواپیمای خودی یا با موشک خودی و یا با توپخانه ها و رادار خودی با دشمن درگیر شود.

امیر اسماعیلی با اشاره به اینکه این دو سامانه باعث می شود در زمان نبرد احتمالی کشور به عنوان اورژانس دفاعی قلمداد نشود افزود: سامانه رسول نیز در حقیقت ارتباطات تاکتیکی را برای رادار فکور و رسول که کاملا ایرانی است در زمان بسیار اندکی فراهم می کند.

وی ادامه داد: سامانه رسول صحنه نبرد را برای فرمانده عملیات صحنه تسهیل می کند و فرمانده نبرد فاصله دریافت تا دستورش به زیر 10 ثانیه تقلیل پیدا می کند که این کار شگرف و منحصر به فرد است که امروز خیلی از کشورهای صاحب سبک و صاحب صنعت آن را دنبال می کنند ولی ما با وجود تحریم ها و تهدیدها به این درجه از تکنولوژی دست یافتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تفاوت این سامانه با سامانه های قبلی در چیست افزود: اولین امکان تسریع در زمان است ما در گذشته از سیستم رادیویی استفاده می کردیم و تصمیم گیری در فضای دفاعی 360 درجه زمان زیادی را صرف می کردیم اما این زمان با استفاده از سیستم فکور و رسول به کسری از ثانیه ها تبدیل شده است.

کد N301399

وبگردی