آفتاب
محمدعلی انصاری:

ان‌شا‌ءالله مراسم 14 خرداد را بدون حاشیه برگزار می‌کنیم

ان‌شا‌ءالله مراسم 14 خرداد را بدون حاشیه برگزار می‌کنیم

دبیر ستاد اجرایی برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: کل دستگاه‌های مرتبط با امنیت کشور مشغول برنامه‌ریزی هستند تا ان‌شاءالله مراسم روز 14 خرداد با آرامش، شکوه و بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری صبح امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: برای ملتی که عقبه فرهنگی‌اش اسلام و تشیع و همچنین عقبه تاریخی‌ نیم قرن آن، قیام پانزده خرداد است، چنین سرمایه‌ عظیمی دستاوردی است که هر ملت و جامعه‌ای که آن را در اختیار داشته باشد می‌تواند با همه فرهنگ‌های مهاجم مقابله کند.

وی با بیان اینکه "البته اتخاذ چنین روندی شرط‌هایی دارد"، افزود: اول از همه ما باید نیاز فرهنگی خود و جامعه جهانی را بشناسیم، سپس باید ابزار و امکانات فرهنگی‌مان را مورد شناسایی قرار دهیم و دیگر اینکه در راستای بهره‌وری از این امکانات فرهنگی تلاش کنیم تا این ابزار هدفمند و یکپارچه در جهت مشخصی به کار گرفته شود.

ما همیشه یکطرفه عمل کرده‌ایم و به مخاطبانمان همواره می‌گوییم امام، اسلام و دین از شما چه می‌خواهند اما هیچگاه این سوال اساسی را مطرح نکرده‌ایم که شما از امام، دین و اسلام چه انتظاری دارید؟

دبیر ستاد برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی(ره) در ادامه با تاکید بر اینکه "هیچ فرهنگی با زور، تهدید، تطمیع و چماق و حربه‌های متداول به این شکل در دنیا به پیش نرفته است"، خاطرنشان کرد: آنهایی که خواستند در طول تاریخ، اسلام را خراب کنند، گفتند که اسلام با زور و شمشیر و با تعصبات خشک و تکفیر جامعه روبروی آنها پیش رفته است در حالیکه چنین نگاهی یک ظلم بزرگ آشکار تاریخی است؛ چراکه هیچگاه اسلام ناب در پیشبرد اهداف فرهنگی‌اش با زبان زور به دنبال تحقق اهدافش نبوده است.

انصاری در ادامه با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم امروز با بشریت سخن بگوییم، می‌توانیم از یک الگو پیروی کنیم که به بشریت درس‌های مختلفی داده است"، خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از 35 سال از انقلاب ما در راه معرفی امام و چنین الگو و انسان بی‌نظیر و اثرگذاری نمی‌دانیم که از چه روشی استفاده کنیم.

وی، یکطرفه معرفی کردن امام و دین را یکی از علل کوتاهی در معرفی ایشان دانست و اظهار کرد: ما همیشه یکطرفه عمل کرده‌ایم و به مخاطبانمان همواره می‌گوییم امام، اسلام و دین از شما چه می‌خواهند اما هیچگاه این سوال اساسی را مطرح نکرده‌ایم که شما از امام، دین و اسلام چه انتظاری دارید؟ اگر بحث مخاطب و تعامل و طرفینی وجود داشت و ما اول سوال می‌کردیم شما از امام چه انتظاری دارید، حتما ما یکطرفه حرکت نمی‌کردیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) افزود: به هر ترتیب باید دانست که مخاطبان ما در یک طیف‌بندی واقعا تفاوت‌هایی دارند. از نگاه یک مخاطب امام فقط و فقط هشداردهنده است. اگر از برخی از ملت‌ها بپرسیم شما امام را چقدر می‌شناسید، می‌گویند که امام هشداردهنده است و مثل یک تابلوی راهنمایی است که فقط می‌گوید اینجا خطر است. یک مخاطب دیگر می‌گوید امام احیاگر است یعنی او امام را بالاتر از یک هشداردهنده می‌داند، می‌شناسد و معرفی می‌کند. فرد دیگری هم می‌گوید امام طبیب است و درس‌هایی که بشریت نتوانسته آن را درمان کند، درمان می‌کند. مخاطب دیگری هم آن را تحول‌آفرین و انقلابی می‌داند.

انصاری با اشاره به دیدگاه‌های دیگر در این رابطه گفت: در آن نقطه اوج، بسیاری از مخاطبان هستند که امام را از نظر فکری و اعتقادی ولی مطلق فقیه می‌دانند به این معنا که اگر امام و رهبر انقلاب به او گفت در آتش برود، این کار را می‌کند اما آیا همه جامعه ما این است؟ آیا مخاطبان ما همگی اینگونه هستند؟ اگرچه قانون، ولایت فقیه را در جایگاه خود تفسیر کرده و همه از نظر قانونی باید در راستای پذیرش اصل رکن رکین ولایت باشیم اما در جایگاه فعلی و باورهایمان چگونه است؟

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم با جامعه خودمان با این برداشت آخر سخن بگوییم و اگر کسی با زبان عامیانه بگوید که من هنوز امام را نشناختم و معنای امام را درک نکردم و نسبت به فلان حُسن امام اشکال دارم، ممکن است بنده‌ای که ولایت فقیه را قبول دارد بگوید تو کافر هستی و دین نداری.

دبیر ستاد اجرایی برگزاری سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) همچنین با بیان اینکه "ما در دفاع از انقلاب و امام دچار برخی آفت‌ها شده‌ایم که به آن توجهی نداریم"، گفت: یکی از آفت‌ها این است که امام را تک‌بعدی معرفی کنیم و بگوییم امام فقط انقلابی، مردمدار یا خانواده دوست و ... بود این خطر اساسی است؛ چراکه امام وقتی الگوست که تصویر جامع از چنین شخصیت متوازن، اندیشمند، عاقل و هنرمند ارائه دهیم که در وجود آن اخلاق، هنر، مردم‌، خدا و ... تجلی کرده است.

وی، انحصاری کردن امام را نیز از دیگر آفت‌ها در مسیر شناخت ایشان دانست و اظهار کرد: ما نمی‌گوییم نسبت طیف‌ها و جریانات سیاسی و گروه‌های مردم باید به امام یکسان باشد ولی هیچ‌کس حق ندارد امام را به افکار و ایده‌های خود بطور انحصاری پیوند بزند و بگوید دیگران با امام نیستند.

انصاری در ادامه نیز با بیان اینکه "نگاه ابزاری به امام نیز از جمله آفت‌ها در این مسیر است"، گفت: در بسیاری از جاها از دین، انقلاب، مکتب و از امام استفاده ابزاری می‌شود به این معنا کسانی که در ذهن و باطنشان اعتقادی به دین و امام ندارند در فرصت‌هایی پرچمدار می‌شوند و همه را به اقتدار محکوم می‌کنند.

دبیر ستاد اجرایی برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اضافه کرد: شاید مانعی نباشد که نظرات امام را نقد کنیم ولی من معتقدم که هنوز این عرصه و این مقدار تعالی و آمادگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بشریت امروز در پرتو بزرگداشت امام، احتیاج به مکتب امام دارد و ما در 14 خرداد این بستر را فراهم خواهیم کرد، گفت: شاکریم که 25 سال با همکاری همه دستگاه‌ها و دولت‌ها در گذشته و همچنین با همکای دولت تدبیر و امید که اکثریت آنها از سابقون و مبارزان در انقلاب بوده‌اند، برنامه‌ریزی بزرگداشت حضرت امام را فراهم می‌کنیم.

انصاری، 14 خرداد را روز ایثار با امام، ولایت و رهبری خواند و گفت: همانند سال‌های گذشته مراسم روز چهارده خرداد از ساعت 9 صبح در جوار مطهر حضرت امام با حضور همه قشرها، شخصیت‌ها و مردم در سراسر کشور با سخنرانی رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب اسلامی آغاز شد و همه ما و مردم از بیانات سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری طبق آنچه که هر ساله اتفاق افتاده، آیت‌الله سیدحسن خمینی در مراسم حضور خواهند داشت و امسال هم اینگونه خواهد بود.

دبیر ستاد اجرایی برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) افزود: ‌در شب 14 خرداد نیز در حرم مطهر آماده حضور مردم و سخنرانی ریاست محترم جمهور خواهیم بود که برای اولین سال است که در دولت تدبیر و امید این مراسم برگزار می‌شود و تقویت دولت و برنامه‌های آن ایجاب می‌کند که سخنرانی ایشان را برگزار کنیم.

وی با اشاره به وجود سه کمیته فرهنگی و تحقیقات، امنیت و ترافیک و اجرایی و پشتیبانی در ستاد بزرگداشت امام راحل، اظهار کرد: علاوه بر اقدامات رسمی برای چاپ پوستر، بنر و خبرنامه‌ها، تولید کلیپک‌های مختلف، مستندهایی درباره امام، رونمایی از چند کتاب را مورد توجه قرار می‌دهیم. ضمن اینکه نشست بانوان، ورزشکاران و هنرمندان با آیت‌الله سیدحسن خمینی نیز دنبال خواهد شد.

انصاری ادامه داد: در این مراسم مهمانانی از کشورهایی چون اندونزی، تایلند، ارمنستان، ژاپن، صربستان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، لهستان و ... خواهیم داشت ان‌شاءالله شاهد حضور اقلیت‌های دینی در مراسم خواهیم بود ضمن اینکه این عزیزان برنامه‌های مفصلی در کلیساها، کنیسه‌ها و اماکن مربوط به محل زرتشتی‌ها برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه "وزیر کشور به عنوان نماینده دولت در ستاد بزرگداشت برای پیگیری کارها جانشینی تعریف کرده‌اند و کار با قوت دنبال می‌شود"، گفت: سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین را نیز در کنار خود داریم که مسئولیت رفت و آمد و اسکان مسافران را دارند.

وی همچنین اظهار کرد: متجاوز از 40 هزار نفر از نیروهای بسیجی و سپاهی در خدمت ستاد بزرگداشت هستند و ما برای بیش از یک میلیون زائر تدارکات لازم را دیده‌ایم. ضمن اینکه باید گفت همه زائران امام که با برنامه به مراسم روز 14 خرداد آمدند از بیمه کافی درمانی برخوردار خواهند بود.

انصاری از شهرداری و شهردار تهران و شورای شهر تهران نیز برای همکاری در این راستا تشکر کرد و در ادامه گفت: کل دستگاه‌های مربوط به امنیت کشور، وزارت اطلاعات، اطلاعات دستگاه‌ها، نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و همه ارگان‌هایی که مسئولیت دارند یکدل و یک زبان با وحدت رویه و همکاری مشغول برنامه‌ریزی هستند که ان‌شاءالله مراسم روز 14 خرداد با آرامش و شکوه و بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود.

انتهای پیام

کد N301317

وبگردی