آفتاب

رئیس جمهوری مالاوی انتخابات را ملغی و بی‌اعتبار اعلام کرد / دادگاه عالی رد کرد

رئیس جمهوری مالاوی انتخابات را ملغی و بی‌اعتبار اعلام کرد / دادگاه عالی رد کرد

رئیس‌جمهوری مالاوی انتخابات بی‌نظم ریاست جمهوری کشورش را ملغی و بی‌اعتبار اعلام کرده و خواستار برگزاری رای گیری تازه شد اما دادگاه عالی این تصمیم وی را رد کرد.

رئیس‌جمهوری مالاوی انتخابات بی‌نظم ریاست جمهوری کشورش را ملغی و بی‌اعتبار اعلام کرده و خواستار برگزاری رای گیری تازه شد اما دادگاه عالی این تصمیم وی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جویس باندا، رئیس جمهوری مالاوی که مدعی شده تخلفات بسیار جدی در این انتخابات صورت گرفته، اعلام کرد، باید ظرف 90 روز رای گیری تازه‌ای برگزار شود اما وی به عنوان نامزد در این انتخابات شرکت نخواهد کرد تا مردم مالاوی انتخاباتی آزاد و عادلانه داشته باشند.

اما چند ساعت پس از اطلاعیه باندا، دادگاه عالی مالاوی دستوری را صادر کرده و رئیس جمهور را از ملغی خواندن این انتخابات منع کرد.

این حکم پس از آن صادر شد که یکی از وکلای کمیسیون انتخابات مالاوی از دادگاه عالی خواست تا تصمیم جویس باندا را رد کند. وی از محضر دادگاه پرسید که آیا باندا اجازه قانونی برای مداخله در روند انتخاباتی را دارد یا خیر.

رئیس جمهوری مالاوی پیشتر گفته بود: این انتخابات را با استفاده از قدرت‌هایی که قانون اساسی آن‌ها را به من داده، ملغی اعلام می‌کنم.

پیتر موتاریکا، رقیب اصلی باندا گفت، تصمیم ملغی اعلام کردن این انتخابات "غیرقانونی" است.

وی افزود: هیچ یک از مفاد قانون اساسی به رئیس جمهوری قدرت لغو انتخابات را نمی دهد. این تصمیم کاملا غیرقانونی، نامشروع و غیرقابل قبول است.

به دنبال اعلام ملغی شدن انتخابات ریاست جمهوری مالاوی هرج و مرج و ناآرامی به وجود آمد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از تمامی احزاب خواست تا از خشونت اجتناب کرده، آرامش خود را حفظ کنند و کمیسیون انتخابات مالاوی را در تکمیل اقداماتش کاملا حمایت کنند.

وی افزود: بیانیه‌های اولیه ناظران حاکی از آن است که روند این انتخابات با وجودت مشکلات فنی و ادعاهای تقلب به طور کلی مطابق با استانداردهای منطقه‌ای و بین المللی انجام شده است. ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا نیز خواستار حفظ آرامش شدند.

براساس نتایج اولیه کمیسیون انتخابات، حدود یک سوم آراء شمارش شده که طبق آن موتاریکا 74 ساله 42 درصد آرا و باندا 23 درصد آرا را کسب کرده است. پیتر موتاریکا برادر بینگو وا موتاریکا، رئیس جمهوری فقید مالاوی است.

وی روز شنبه ادعای پیروزی نکرد اما گفت: این رای مردم و یک انتخابت آزاد و معتبر است. امیدوارم رئیس جمهوری از راهی که پیش گرفته اجتناب کند. به عنوان شهروندان مالاوی نباید این کشور را به سوی زوال ببریم و همه مردم باید تا اعلام نتایج نهایی انتخابات آرامش خود را حفظ کنند. هر کسی که پیروز انتخابات بود باید دولت تشکیل داده و روند بازسازی کشور را آغاز کند.

انتهای پیام

کد N300898

وبگردی