آفتاب
آخرین تحولات انتخاباتی در سرزمین نیل؛

نظارت 84 سازمان بین‌المللی و داخلی بر انتخابات مصر/انتقال خودروهای زرهی امارات به قاهره

نظارت 84 سازمان بین‌المللی و داخلی بر انتخابات مصر/انتقال خودروهای زرهی امارات به قاهره

24 ساعت مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر تدارکات برای برگزاری این انتخابات در حال تکمیل شدن است و در این راستا پنج سازمان و هیات‌ جهانی و همچنین 79 سازمان و جمعیت داخلی بر انتخابات ریاست جمهوری مصر نظارت خواهند داشت که قرار است فردا (دوشنبه) و سه‌شنبه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی محیط، کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد که به ناظران اجازه ورود به مراکز اخذ رای داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند بر تمام اقدامات در جریان رای‌گیری نظارت داشته باشند، اما این امر مشروط به آن است که آن‌ها بیش از نیم ساعت در مرکز اخذ رای حضور نداشته و به دستورات مسئولان این مراکز پایبند باشند.

این کمیته اعلام کرد: شخص ناظر نمی‌تواند بر روند انتخابات به هیچ وجه مداخله کند یا مانع از روند برگزاری انتخابات شده یا بر رای دهندگان تاثیر گذارد و از نامزد خاصی حمایت کند.

شخص ناظر همچنین نمی‌تواند هیچ‌گونه اظهار نظری در خصوص روند انتخابات داشته و یا اینکه نظر رای دهندگان را در داخل مراکز اخذ رای بعد از مراحل را‌ی‌گیری جویا شود.

کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر در 26 آوریل گذشته با صدور دستوری اعلام کرد که درخواست شش سازمان جامعه مدنی بین‌المللی جهت نظارت بر انتخابات این کشور را پذیرفته است.

تعدادی از هیات‌های بین‌المللی دیگر از جمله هیات فرانک‌فونی به ریاست محمد اوجار، وزیر سابق حقوق بشر در مراکش بر انتخابات مصر نظارت دارند.

علاوه بر این هیات‌ها، هیات اتحادیه آفریقا به ریاست محمد الامین ولد جویج، نخست وزیر اسبق موریتانی نیز بر انتخابات نظارت دارد که این هیات متشکل از 60 تن است که 45 تن از آن‌ها از حقوقدانان، اصحاب رسانه و نظامیانی هستند که نماینده کشورهای عضو این اتحادیه هستند.

اتحادیه اروپا نیز با هیاتی 150 نفره بر انتخابات در 27 استان نظارت خواهد داشت. هیات‌های اتحادیه عرب و پارلمان عربی نیز در نظارت بر انتخابات مصر مشارکت می‌کنند.

ریاست جمهوری مصر در 27 آوریل درخواست 79 سازمان داخلی که تمایل به نظارت در انتخابات داشتند، پذیرفت.

در همین راستا منابع در فرودگاه قاهره اعلام کردند که مسئولان اماراتی 15 خودرو زرهی را برای کمک به برقراری امنیت در جریان انتخابات ریاست جمهوری مصر فرستاده‌اند.

منابع اظهار کردند که این خودروهای زرهی از طریق جنگنده‌ها به مصر انتقال و به وزارت کشور مصر تحویل داده شده‌اند.

منابع خاطرنشان کردند که این اقدام امارات در پی افزایش حملات گروه‌های مسلح علیه نیروهای امنیتی مصر از زمان عزل محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر صورت گرفته است.

در همین حال طلعت مسلم، کارشناس امور نظامی و استراتژی مصر اعلام کرد که طرح امنیتی در بالاترین سطح برای برقراری امنیت انتخابات ریاست جمهوری در روزهای 26 و 27 مه جاری وجود دارد که براساس این طرح از طریق هواپیماها نظارت بر روند برگزاری انتخابات صورت می‌گیرد تا این اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه مانعی برای حضور رای‌دهندگان در کمیته اخذ رای وجود ندارد.

این کارشناس نظامی در مصاحبه با روزنامه مصری الیوم السابع گفت: تعداد زیادی نیروهای ارتش و پلیس برای برقراری امنیت مستقر خواهند شد و همچنین نیروهای ذخیره در آمادگی کامل برای مشارکت در برقراری امنیت در جریان انتخابات به سر می‌برند.

در همین راستا کابینه مصر نشستی را به ریاست ابراهیم محلب، نخست وزیر این کشور امروز برگزار می‌کند تا از آخرین آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اطلاع کسب کند.

انتهای پیام

کد N300825

وبگردی