آفتاب
رئیس بنیاد تعاون زندانیان:

اشتغال زندانیان بعد از رهایی، از آزادی آنها مهمتر است

اشتغال زندانیان بعد از رهایی، از آزادی آنها مهمتر است

رئیس بنیاد تعاون زندانیان گفت: حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان دارای اهمیت بیشتری است تا آنها بعد از رهایی از زندان مجدد به داخل زندان باز نگردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) رحیم مطهرنژاد ضمن بازدید از زندان الحدید اهواز و گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: زندانی محصول عملکرد دستگاه قضایی نیست، بلکه محصول تمام بخش‌های مختلف کشور است، اما عمده بار اصلاح و تربیت و بازگشت زندانی به جامعه بر عهده قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: از نظر ما به زندانی باید مانند دیگر اقشار جامعه نگاه کرد زیرا او به دلایل مختلفی دوره‌ای از عمر خود را دور از جامعه و در فضای دیگر به سر می‌برد. بنابراین ما باید برای بازگشت زندانی به جامعه تلاش کنیم تا بتواند رفتارش را بهبود بخشد.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان تصریح کرد: در گذشته در استان خوزستان تولید ثروت از طریق فعالیت زندانیان را شاهد بودیم اما این اشتغال و ثروت مولد نبوده، بنابراین امروز فعالیت‌های جدیدی در این راستا صورت گرفته است.

مطهرنژاد با بیان این‌که «اگر همه دستگاه‌ها به کمک زندانی بیایند آسیب‌های اجتماعی در کشور ما راحت‌تر مدیریت می‌شود» گفت: با تولید هر زندانی بیش از چهار نفر از اعضای خانواده او درگیر این ماجرا می‌شوند و ما معتقدیم اگر همه دستگاه‌ها به کمک زندانی بیایند آسیب‌های اجتماعی برای زندانی و خانواده‌اش کم می‌شود و به عنوان یک معضل در جامعه شناخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما هر کدام از گروه‌های آسیب پذیر و نیازمند از سوی ارگانی حمایت می‌شوند و تنها گروه آسیب پذیری که متولی خاصی ندارد و زمینه بروز آسیب در آنها فراوان است همین گروه زندانیان است.

مطهرنژاد افزود: ما از مسئولان می‌خواهیم همانطور که برای نگهداری، تغذیه و بهداشت زندانیان بودجه تعیین می‌کنند برای اشتغال، حرفه‌آموزی و امرار معاش خانواده آنها نیز بودجه در نظر گرفته شود.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان بیان کرد: سالانه 500 میلیارد تومان از طریق مردم و دولت برای آزادی زندانیان هزینه می‌شود که البته این اتفاق

مبارک اما ناقصی است. زیرا مردم و دولت باید به زندانی اعتماد کنند و به او نیز بعد از خروج از زندان اشتغال بدهند. زیرا حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان دارای اهمیت بیشتری است تا آنها بعد از رهایی از زندان مجدد به داخل زندان باز نگردند.

مطهرنژاد با گلایه از عدم ارایه تسهیلات قانونی در نظر گرفته شده در سه سال اخیر گفت: در دوسال گذشته برای ما سالانه 1400 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته بودند که تاکنون یک میلیارد از آن هم به ما اختصاص داده نشده است.

وی تصریح کرد: انتخاب کارگاه‌های حرفه آموزی در زندان‌ها بواسطه نیازهای استان تشکیل می‌شود.

وی در پایان گفت: امروزه هر چقدر که بنیاد تعاون زندانیان فعالیت کند تنها می‌تواند 30 درصد از نیاز مددجویان را پاسخگو باشد بنابراین پای کار آمدن مسئولان در این راستا امری مهم تلقی می‌شود.

انتهای پیام

کد N300436

وبگردی