آفتاب

محاکمه 4 تبعه سعودی در لبنان به اتهام عضویت در گروهی تروریستی

محاکمه 4 تبعه سعودی در لبنان به اتهام عضویت در گروهی تروریستی

بیروت – ایرنا – دادگاهی وابسته به شورای عالی دادگستری لبنان به ریاست قاضی « آنطونی عیسی الخوری» و با حضور مستشاران قضایی و نماینده دادستان کل این کشور در چارچوب رسیدگی به پرونده درگیری های اردوگاه نهرالبارد و گروه تروریستی تکفیری« فتح الاسلام » 4 تبعه سعودی را محاکمه کرد.

به گزارش ایرنا ، این 4 تبعه سعودی به عضویت در گروه تروریستی « فتح الاسلام» و شرکت در درگیری با نیروهای ارتش لبنان در ارودگاه نهر البارد متهم هستند اما آنها این اتهام را نپذیرفتند و مدعی شدند که از عربستان سعودی به لبنان آمده بودند تا از این طریق برای جنگ با اسراییلی ها به فلسطین اشغالی بروند و یا در مرزهای لبنان با آنها بجنگند.

«علی عواض عسیری» سفیر عربستان سعودی که اخیرا به لبنان بازگشته است در دیدار با مقامات لبنانی خواستار رسیدگی سریع به پرونده های اتباع سعودی بازداشتی در زندان های لبنان شد.

پایگاه اینترنتی النهار گزارش داد که این 4 تبعه سعودی « طلال مسلم صالح طلیع الصیعلی ، محمد فرج الله النطیری، عادل سلیمان الصیعلی و عایض عبدالله مبارک» نام دارند ودر اردوگاه نهر البارد بازداشت و در زندانی در لبنان بسر می برند.

طلال مسلم در دادگاه با بیان اینکه به دلیل جنگ 2006 ( جنگ 33 روزه) به لبنان آمده است، گفت : روحیه حماسی من بعداز دیدن « فواد سنیوره» نخست وزیر وقت لبنان درنشست اتحادیه عرب برای آمدن به لبنان افزایش یافت و با اولین پرواز و بطور قانونی برای جنگ با اسراییل وارد بیروت شدم.

وی افزود: بعداز ورود به بیروت به منطقه حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت رفتم و در آنجا یک شخصیت امنیتی گفتم که برای دفاع از لبنان به کشور شما امده ام اما او گفت که ما اتباع عربی انتحاری را نمی پذیریم .

این تبعه سعودی ادامه می دهد که از آنجا راهی اردوگاه برج البراجنه می شود و با راهنمایی افرادی عادی با گروه هایی آشنا و به منزلی که انتحاری های فلسطینی در آنجا ساکن بوده اند، منتقل می شود.

طلال مسلم اضافه می کند : بعداز 17 روز فهمیدم در اردوگاه نهرالبارد هستم اما در درگیری های علیه ارتش لبنان شرکت نداشتم.

وی که مدعی شده است برای جنگ با اسراییلی ها به لبنان آمده است، می گوید که اصلا با سلاح و چگونگی استفاده از آن آشنا نیست و حتی نمی دانسته که درگیری با ارتش لبنان صورت گرفته و تنها صدای گلوله باران را شنیده است.

این تبعه سعودی با بیان اینکه ازناحیه ستون فقرات زخمی شده بوده ، گفته است که بعداز 3 ماه از درگیری ها از مخفیگاهش خارج وخود را تسلیم نیروهای امنیتی لبنان کرده است.

طلال مسلم با بیان اینکه هیچگونه آموزش نظامی ندیده است و تنها در اردوگاه یک سلاح شخصی داشته اما از آن استفاده نکرده است.

النطیری دیگر تبعه سعودی نیز با سخنانی شبیه طلال مسلم می گوید بعداز 4 ما عضویت در فتح الاسلام فهمیده که این گروه فتح الاسلام بوده است.

وی افزود : فتح الاسلام از من خواست تا برای انتقام از دشمنان منتظر بمانم اما با طولانی شدن انتظار تصمیم گرفتم به عربستان بازگردم اما فرمانده این گروه گفت که کمی صبر کنم و بعداز حدود 2 ماه ناگهان جنگ با ارتش لبنان در اردوگاه نهرالبارد شروع شد.

این تبعه سعودی هم که برای جنگ آماده اما با نحوه استفاده از سلاح آشنا نیست، اضافه کرد: در منزلی به همراه تعدادی اشخاص دیگر که برای جنگ با اسراییل به لبنان امده بودیم مانند ابوعائشه السوری و ابومصعب زندگی می کردیم که از ما خواسته شد با ارتش لبنان بجنگیم اما نپذیرفتیم.

النطیری با این ادعا که نگهبانان منزلی که در آنها بوده اند همیشه ماسک به صورت داشته اند ، گفت که از ما خواسته شد یا باید با ارتش لبنان بجنگیم یا اردوگاه را ترک کنیم که من اردوگاه را ترک و خود را تسلیم کردم.

عادل سلیمان هم همین ادعای جنگ با اسراییل را تکرار کرد و گفت که هیچ ارتباطی با فتح الاسلام نداشته و هیچگونه آموزش نظامی ندیده و در جنگ علیه ارتش لبنان شرکت نکرده است.

این تبعه سعودی هم گفت که داوطلبانه تسلیم ارتش لبنان شده است.

عایض عبدالله مبارک هم با رد اتهام ها گفت که از عربستان خارج شدم تا به گروه « فتح الانتفاضه» برای انتقال به فلسطین و جنگ با اسراییل خارج شدم اما بعد فهمیدم که این گروه نامش « فتح الاسلام » است.

این تبعه سعودی هم گفت که برای جنگ با اسراییل به لبنان آمده اما هیچگونه آموزش نظامی ندیده و با سلاح آشنا نیست و در جنگ علیه ارتش لبنان شرکت نکرده است.

براساس این گزارش جلسه بعدی رسیدگی به اتهام این اتباع سعودی و دیگر بازداشت شدگان پرونده اردوگاه نهرالبارد به ماه بعد موکول شد.

یک گروه از تروریست های تکفیری به سرکردگی « شاکر العبسی» سلفی تندرو اردنی با اصلیت فلسطینی با تشکیل باندی به نام « فتح الاسلام» در ماه مه سال 2007 با ارتش لبنان در اردوگاه نهر البارد در شمال لبنان وارد جنگ شدند.

این جنگ که حدود 106 روز طول کشید سرانجام با نابودی گروه فتح الاسلام به هلاکت بیش از 400 عضو این گروه ، شهادت 168 نظامی ارتش لبنان و کشته شدن بییش از 50 تن از ساکنان این اردوگاه و خارج آن پایان یافت.

این جنگ به نابودی شبه کامل اردوگاه نهر البارد، منجرشد و ساکنان آن که حدود 40 هزار پناهجوی فلسطینی بودند، آواره شدند.

خاورم ** 1324
کد N300244

وبگردی