آفتاب

الخلیج: هنوز بادهای تغییر در عراق وزیدن نگرفته است

الخلیج: هنوز بادهای تغییر در عراق وزیدن نگرفته است

یک روزنامه اماراتی با ارائه تحلیلی از نتایج انتخابات عراق مدعی شده است که در همچنان بر روی یک پاشنه می چرخد و هنوز بادهای تغییر در این کشور وزیدن نگرفته است.

به گزارش خبرآنلاین وب سایت اینترنتی روزنامه اماراتی الخلیج با انتشار تحلیلی از وضعیت انتخابات پارلمانی عراق نوشته است: بادهای تغییری که افراد و طرف های بسیاری در داخل و خارج از عراق انتظار آن را داشتند، به نظر می رسد هنوز در این کشور شروع به وزیدن نکرده است، این در حالی است که انتخابات سراسری در این کشور، برگزار و نتایج آن نیز اعلام شده است.

الخلیج در ادامه نوشته است نبرد ائتلافها در عراق پس از انتخابات همچنان به قوت خود باقی است و سرنوشت مالکی و نخست وزیری وی، در پرتو نتایج مذاکرات بعدی است اما آیا وی در صورت باقی ماندن در قدرت، می تواند عراق را از چنگال کشمکش ها نجات دهد یا اینکه همان اشتباهات گذشته را تکرار می کند؟

به نوشته این روزنامه  نوری مالکی نخست وزیر عراق که دوره نخست وزیری وی پایان یافته، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، که در آن 93کرسی را با فاصله زیاد از نزدیکترین رقیب خود به دست آورده است، با لحن پیروز انتخابات، تاکید کرد: که وی تنها گزینه برای تشکیل دولت جدید است که این مساله، تلاشی برای بستن راهها به روی رقبایش در «ائتلاف ملی» به منظور معرفی نامزدهای دیگر برای پست نخست وزیری این کشور محسوب می شود.

الخلیج در ادامه تحلیل خود می نویسد: دیدگاهها درباره نوری مالکی قطعا اینگونه است که وی هدایت نبرد علیه تروریسم تشکیلاتی مانند «القاعده» و «داعش» را که کنترل قسمت های وسیعی از استان الانبار غرب این کشور را به دست گرفته، بر عهده داشته است. مالکی از این نبردها و درگیریها در بسیج افکار عمومی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده است. اما از سوی دیگر، انتقادهایی از او و دولتش در زمینه نوع مدیریت بر امور کشور در طول سالهای گذشته مطرح شده است؛ مساله ای که بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تشدید کرده است.

به ادعای این روزنامه اماراتی مخالفان نوری مالکی که در سلامت انتخابات تردید کرده اند و اعترضاتی در این زمینه به نتایج آن داشتند و خواستارتحقیق در سلامت آن و حتی برگزاری مجدد آن شدند، تسلیم فرضیه ابقای نوری مالکی در قدرت برای دوره سوم نشدند. حتی رقبای وی در «ائتلاف ملی» از جمله جریان صدر به رهبری مقتدا صدر و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق تحت هدایت عمار الحکیم در کنار دیگر فراکسیونها مانند لیست «العراقیه» ایاد علاوی و ائتلاف «متحدون» به ریاست اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان، توافق کردند که مالکی به هر قیمتی که شده، نباید برای دوره سوم به قدرت بازگردد. به این دلیل که آنها مالکی را مسئول کل سیاست هایی می دانند که عراق را به وضع تبدیل کرده است و اکنون در پی این سیاست ها، این کشور نیازمند آشتی ملی و مشارکت واقعی است که به اصلاح و تغییرات مورد نظر منجر شود.

در ادامه این مقاله آمده است: نبرد ائتلافها در عراق همچنان به قوت خود باقی است و سرنوشت مالکی و نخست وزیری وی برای دوره سوم یا عدم ابقای وی، در پرتو نتایج مذاکرات بعدی است. اگر برگزاری انتخابات به نوبه خود، آن هم در سایه این شرایط سخت و پیچیده، مساله ای مثبت بوده باشد، می توان امیدوار بود که ترسیم چهره آینده عراق امکان پذیر است اما این نیز ممکن است در پشت پرده وپشت درهای بسته، توافقها ومعامله های محرمانه ای صورت گیرد که باعث شود تا نوری مالکی بار دیگر بر کرسی قدرت تکیه بزند و موضوعات قدیمی به همان صورت قدیمی باقی بماند و بدین ترتیب امکان هر گونه تغییر واقعی دست کم در دوره کنونی منتفی شود.
الخلیج در انتها اینگونه استنتاج کرده است که  آیا نوری مالکی در صورت بازگشت به قدرت، می تواند عراق را از چنگال نبردها و کشمکش ها نجات دهد و آن را بر مدار دولت قانونمند هدایت کند یا اینکه همان اشتباهات گذشته را تکرار می کند و این کشور همچنان گرفتار سریال خشونتها و تروریسم بی پایان باقی خواهد ماند؟

4949

 

کد N300107

وبگردی