آفتاب
افشای اسناد یک شکست بزرگ؛

وقتی آمریکایی ها در بازپس گیری موشک های اتمی عاجز می مانند

وقتی آمریکایی ها در بازپس گیری موشک های اتمی عاجز می مانند

اسناد منتشر شده از یک رزمایش ناموفق در آمریکا نشان می دهد به دلیل وجود خلاهای بزرگ امنیتی، در صورت ربوده شده موشک های قاره پیمای اتمی، نظامیان این کشور در بازپس گیری آنها ناتوان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، مسائلی مانند شکاف های امنیتی، نظامیان بی انگیزه و اشتباهات فرماندهی در ارتش آمریکا این سوال را مطرح کرده است که میزان امنیت 450 موشک قاره پیمای اتمی این کشور در چه سطحی است. موشک های مدل "مینوتمن 3" که در 3 زرادخانه نیروی هوایی ارتش آمریکا نگهداری می شوند، می توانند در عرض 30 ثانیه پس از دستور رئیس جمهوری این کشور، به سوی اهداف تعیین شده شلیک شوند.

اکنون با انتشار اسناد شکستی بزرگ در یک رزمایش نظامی آمریکا ابعاد ناتوانی ارتش این کشور در حفظ امنیت سلاح های اتمی آشکارتر شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تابستان گذشته رزمایشی در پایگاه نیروی هوایی "مالمستروم" واقع در ایالت مونتانا به اجرا گذاشته شد که نتایج نگران کننده ای برای مقامات پنتاگون داشت. در این رزمایش چگونگی حمله مهاجمان به زرادخانه های مذکور و دسترسی آنان به موشک های "مینوتمن" شبیه سازی شد.

بر اساس گزارش ارتش آمریکا، نیروهای دفاعی در این رزمایش نتوانستند بار دیگر زرادخانه ها را تحت کنترل درآورند که این به معنای شکافی بحرانی در وضعیت امنیتی است. هر چند در این رزمایش به دلیل موضوع استفاده از این موشک ها مطرح نبوده –زیرا برای فعال کردن موشک ها رمزگشایی از دستور مستقیم رئیس جمهوری لازم است- اما مسئله اساسی دسترسی مهاجمان به موشک هایی با کلاهک های هسته ای است. هر یک از این موشک ها قادر به حمله سه کلاهک هسته ای با قدرت 200 تا 500 هزار تن تی ان تی است که قدرت آن تا 40 برابر بمب هایی است که در هیروشما انداخته شد.

در این گزارش اشاره ای به هدف از ساخت این موشک ها نشده است، زیرا پنتاگون با ادعای فوق سری بودن اسرار نظامی، از افشای آن جلوگیری کرده است. همچنین چگونگی این حمله شبیه سازی شده و شمار نیروهای امنیتی شرکت کننده در آن اعلام نشده است. در آگوست سال 2013 نیروی هوایی ارتش آمریکا از وجود "اشتباهاتی در سطوح تاکتیکی" در جریان یک بررسی امنیتی از پایگاه های خود خبر داد، اما از این شکست بزرگ سخنی به میان نیاورد.

اکنون انتشار این گزارش از دلایل چنین شکستی پرده برداشته است. بر این اساس نیروهای امنیتی آماده مقابله با "سناریوهای پیچیده" نیستند. همچنین در فرماندهی عملیات و نیز استاندارد شبیه سازی ها، نه تنها در پایگاه مالمستروم بلکه در بین تمامی یگان های موشکی ارتش کاستی هایی وجود دارد.

کد N300041

وبگردی