آفتاب
لس‌آنجلس تایمز گزارش داد:

طرح ارزیابی جامع آژانس مانع جدید درمذاکرات هسته‌ای ایران

طرح ارزیابی جامع آژانس مانع جدید درمذاکرات هسته‌ای ایران

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: بعید به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند ارزیابی خود را درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه کامل کند که این موضوع پیچیدگی جدیدی بر سر راه مذاکرات بین‌المللی میان ایران و گروه 1+5 ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لس‌آنجلس تایمز در ادامه نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد یک سیستم ارزیابی جامع برای رسیدگی به تمام شواهد مربوط به مساله حساس وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مدیریت می‌کند. این تصمیم بدان معنی است که آمریکا و پنج عضو دیگر مذاکره‌کننده به احتمال زیاد ارزیابی نهایی دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه که قرار است ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی برسند، نخواهند داشت.

در ازای این موضوع، شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان باید تعیین کنند که ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است یا نه که به عقیده دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل تکمیل نشدن ارزیابی آژانس می‌تواند چالش دیگری پیش روی مذاکراتی باشد که هم‌اکنون نیز با سختی روبه‌روست.

آلبرایت همچنین افزود: رویکرد جامع سازمان ملل قابل فهم است اما مساله اصلی زمان است. آن‌ها متوجه نیستند که لازم است سرعت خود را بالا ببرند.

این روزنامه همچنین آورده است: ایران و شش قدرت جهانی تلاش می‌کنند تا از راه مذاکره به توافقی برسند که تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران را در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پی داشته باشد.

برنادت میهان، یک سخنگوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهارنظری نکرد، اما گفت: شورای حکام از موافقت هفته گذشته ایران برای برداشتن گام‌هایش بیشتر به منظور پاسخگویی به سوالات آژانس استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که مشخص کرده‌ایم، مسائل مربوط به احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران باید به عنوان بخشی از هرگونه توافق جامع بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه به صورت غیرعلنی منتشر و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، ایران بخش زیادی از آن‌چه که آژانس طبق توافق اولیه ایران و 1+5 خواستار آن بوده، ارائه داده است.

این گزارش می‌گوید که ایران برای اولین بار از طریق اطلاعات تکنیکی به سوالات آژانس پاسخ داده است.

براساس این گزارش، آژانس همچنین اعلام کرد ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود در سطح 20 درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده در حالی که می‌تواند از غنی‌سازی اورانیوم در سطوح پایین‌تر (کمتر از 5 درصد) برخوردار باشد.

انتهای پیام

کد N299926

وبگردی