آفتاب

واکنشها به حمله به کنسولگری هند در هرات/آمریکا مکالمات تلفنی در افغانستان را شنود می کند

واکنشها به حمله به کنسولگری هند در هرات/آمریکا مکالمات تلفنی در افغانستان را شنود می کند

واکنشهای داخلی و بین المللی به حمله به کنسولگری هند در هرات و شنود مکالمات تلفنی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در تماس تلفنی با مانموهان سینگ نخست وزیر هند حمله به کنسولگری این کشور در هرات را حمله به منافع دو کشور خواند و وعده تامین امنیت شهروندان هندی را داد.

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه این حملات تروریستی تاثیری بر روابط دو کشور ندارد، ضمن قدردانی از نیروهای افغان به خاطر شجاعت در مقابله با تروریست‌ها و دولت افغانستان به خاطر اقدام سریع و قاطعانه در دفع این حمله تاکید کرد که چنین حملاتی نمی ‎تواند مانع بازداشتن هند از تعهدش برای ادامه دوستی و کمک به افغان ‎ها در ایجاد افغانستان باثبات شود.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه از تصمیم خود برای سفر به دهلی نو برای گفتگو با مقامات هندی درباره روابط دو کشور خبر داد.

به نوشته شینهوا، کرزای ضمن محکوم کردن این حمله از آغاز تحقیقات درباره حمله به کنسولگری هند در ولایت هرات خبر داد.

شورای امنیت نیز ضمن محکوم کردن حمله به کنسولگری هند در افغانستان، تروریسم به هر شکلی را جنایت خواند که غیرقابل توجیه است.

خبر دیگر اینکه راشاتودی گزارش داد جولیان آسانژ موسسه سایت ویکی لیکس از شنود تمام مکالمات تلفنی در افغانستان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد.

رویترز نیز گزارش داد که ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در توصیه به طالبان خواستار انجام هرچه سریعتر مذاکرات با دولت افغانستان به منظور پایان دادن به درگیریها در این کشور شد.

کد N299733

وبگردی