آفتاب

وزیر کشور در سنندج مطرح کرد:ضرورت احیای اقتصاد مناطق مرزی کردستان

وزیر کشور در سنندج مطرح کرد:ضرورت احیای اقتصاد مناطق مرزی کردستان

وزیر کشور با اشاره به اینکه مرزهای استان کردستان دارای موقعیت بسیار ممتازی هستند، گفت: باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که از ظرفیت های مناطق مرزی کردستان استفاده بهینه ای صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز سوم خرداد در سومین جلسه شورای اداری استان در استانداری کردستان، اظهار کرد: استان کردستان دارای موقعیتی بسیار غنی و سرشار از توانمندی هاست.

وی با اشاره به اینکه طبیعت زیبا و آب و خاک فراوان این منطقه در کشور مثال زدنی است، افزود: همچنین این استان دارای مردمانی بسیار متعهد، ایران دوست، متدین، عالم و کوشایی است.

رحمانی فضلی به وضعیت ممتاز مرزهای استان کردستان اشاره و عنوان کرد: باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد که از ظرفیت های مناطق مرزی این استان استفاده بهینه شود.

وزیر کشور با اشاره به این‌که در کشور ایران یک عقب ماندگی تاریخی وجود دارد، اعلام کرد: بخشی از این عقب ماندگی مربوط به مراودات ایران در نظام گذشته با غرب، بخشی به عدم توسعه یافتگی سلاطین و پادشاهان نظام های گذشته و بخشی نیز به نظام برنامه ریزی و مدیریتی نابسامان آن نظام ها مربوط می شود.

وزیر کشور ادامه داد: طی صد سال گذشته علی رغم اینکه به ظاهر در کشور قانون وجود داشته است، اما مسئله استبداد و دیکتاتوری رژیم شاهنشاهی پیشرفت در مسیر توسعه را از کشور ایران سلب کرده بود.

وی ادامه داد: زمانی که اروپا به سرعت در مسیر توسعه قرار داشت ما انقلاب کردیم، در شرایطی که هیچ ثروتی نداشتیم و فقر، شکاف طبقاتی، مهاجرت های بی رویه به کلان شهرها و توزیع نامناسب منابع در ایران بیداد می کرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز، وقوع جنگ و تدوام همان نظام برنامه ریزی نامناسب تا حدودی ما را با عقب ماندگی مواجه کرده است.

وی اعلام کرد: بعد از پیروزی در جنگ، درگیر سازندگی کشور شدیم و سعی کردیم توانمندی های کشور را فعال کنیم.هنوز به نقطه مطلوب توازن و تعادل در کشور نرسیده ایم.

وی از دلایل اصلی این نامتعادلی در کشور را نظام برنامه ریزی مبتنی بر جمعیت عنوان کرد که از دوران های گذشته در کشور وجود داشته است.

رحمانی فضلی با بیان این‌که با حرکت های جزئی و مقطعی و دادن تسهیلات و بخشودگی مالیاتی و مسایلی از این قبیل سعی کرده ایم که تا حدودی این مسئله را در کشور برطرف کنیم، بیان کرد: باید به گونه ای حرکت کنیم که این نظام برنامه ریزی را درست و اصلاح کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که امسال برنامه ششم توسعه در کشور تدوین خواهد شد، تصریح کرد: سعی می کنیم محور این برنامه بر پایه توازن و تعادل منطقه ای باشد.

وزیر کشور تاکید کرد: باید شرایط را به گونه ای در کشور فراهم کنیم که شهرهای کشور متناسب با ظرفیت های و استعدادهای خودشان در کشور به سمت مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کنند.

وی در پایان یادآور شد: باید از بودجه ملی کمک بیشتری به استان هایی مانند کردستان که عقب ماندگی بیشتری دارند بشود.

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N299609

وبگردی