آفتاب
دادستان دیوان محاسبات کشور:

رویکرد دستگاه های نظارتی باید مبتنی بر تعامل باشد

رویکرد دستگاه های نظارتی باید مبتنی بر تعامل باشد

تهران-ایرنا- دادستان دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه باید رویکرد دستگاههای نظارتی باید مبتنی بر تعامل باشد گفت: ناظران در نظارت های خود رویکرد پیشگیرانه و پرهیز ازخرده گیری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «فیاض شجاعی» امروز شنبه در اولین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی با اشاره به نقش نظارتی دیوان محاسبات گفت: اعمال این نقش برای حفاظت و صیانت از بیت المال است و در وضعت کنونی آنچه مصداق بیت المال است توسعه متوازن پایدار است و برنامه های ما باید در راستای تحقق این هدف باشد.

دادستان دیوان محاسبات کشوراضافه کرد: قوانین پنج ساله کشور اولویت ها را در قالب برنامه های پنج ساله و با رویکرد توسعه ای تعیین می کنند و در برنامه های اول تا چهارم رویکرد برنامه ها فرهنگی اقتصادی و اجتماعی بود و رویکرد علمی و فناوری و همچنین رویکرد توسعه سیاسی و امنیتی دفاعی ازبرنامه پنجم توسعه استبناط می شود.

وی تعامل و هماهنگی بین برنامه ریزان و سیاستگذاران،ارگان های اجرایی و نظارتی را سه ضلع توسعه کشور عنوان کرد و گفت:مجلس به عنوان دستگاه سیاستگذار و برنامه ریز اهداف و اولویت ها را تعیین کرده و ابزارهای رسیدن به آن را بیان می کند ،قوه مجریه باید این برنامه ها را اجرایی کند و ضلع سوم توسعه کشور نیز ارگان نظارتی است که دیوان محاسبات مصداق بارز دستگاه نظارتی محسوب می شود.

شجاعی تصریح کرد:رویکرد دستگاه های نظارتی باید مبتنی بر تعامل باشد چرا که ناظر در مقابل مجری و سیاستگزار قرار ندارد بلکه در کنار مجری است و ناظران باید رویکرد پیشگیرانه و پرهیز از خرده گیری داشته باشند و طوری عمل کنند که مجریان احساس کنند ناظر مشاور و همکار وی در مسیر توسعه است و در این صورت نه تنها مجریان ناظرگریز نمی شوند بلکه به استقبال ناظرین می آیند.

دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی و رفع آسیب ها در راستای توسعه کشور گفت: بخشی از این آسیب ها ناشی از تزاحم و تعارض قوانین است و تفاوت و تعدد در استنباط مجریان و ناظران از قوانین از دیگر آسیب هایی است که باید برای رفع آن گام برداشت.

شجاعی تصریح کرد: استنباط و تفسیر ناظر بر تفسیر مجری ارجح است و باید با برگزاری جلسات مشترک این تفاسیر را به هم نزدیک کرد.

وی اضافه کرد: وقتی قانونگذار جایگاه دیوان را به سطح نظارتی ارتقا داده باید رویکرد آن هم مبتنی بر نظارت باشد، در برخی موارد باید خودمان را جای مدیران اجرایی گذاشته و از سیاسی کاری پرهیز کنیم و گزارش را بر مبنای شایعه نگذاریم.

دادستان دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد:نظارت ما در صورتی نظارت مطلوب است که فرایند اصلاح را طی کرده و منجر به اصلاح مقررات شود.

نخستین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی با موضوع هم اندیشی معاونین و مدیران حقوقی دستگاههای اجرای با دیوان محاسبات امروز شنبه در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

سیام(3)*2021** 1418
کد N298998

وبگردی