آفتاب

آسانژ: آژانس امنیت ملی آمریکا تمام مکالمات تلفنی در افغانستان را شنود می‌کند

آسانژ: آژانس امنیت ملی آمریکا تمام مکالمات تلفنی در افغانستان را شنود می‌کند

موسس وب سایت افشاگر ویکی لیکس گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا تقریباً‌ تمام مکالمات تلفنی داخلی و خارجی در افغانستان را همانند آنچه که در باهاماس انجام می‌دهد، ضبط و شنود می‌کند.

موسس وب سایت افشاگر ویکی لیکس گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا تقریباً‌ تمام مکالمات تلفنی داخلی و خارجی در افغانستان را همانند آنچه که در باهاماس انجام می‌دهد، ضبط و شنود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، روزنامه واشنگتن پست و اینترپست گزارش‌هایی منتشر کردند مبنی بر اینکه مکالمات تلفنی داخلی و خارجی از دو یا چند کشور هدف آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و در حجم گسترده از 2013 نگهداری شده است.

روزنامه‌های واشنگتن پست و اینترپست از ذکر نام این کشورها به درخواست دولت واشنگتن امتناع کرده و اینترپست تنها به "کشور ایکس" اشاره کرده است.

جولیان آسانژ، موسس وب سایت افشاگر ویکی لیکس می‌گوید که نمی‌تواند فاش کند چگونه ویکی لیکس ماهیت کشور هدف را به خاطر موارد حفاظتی تایید کرده اگر چه اعلام کرده که این ادعا می‌تواند به صورت مستقل از طریق بررسی‌های دقیق بر روی سانسورهای انجام شده اسناد و مدارک مرتبط اثبات شود. اینترپست نیز پیشتر نام کشور باهاماس را به عنوان کشور قربانی شنود و ضبط مکالمات تلفنی توسط برنامه SOMALGET از جانب آژانس امنیت ملی آمریکا آورده بود.

این برنامه بخشی از برنامه‌ای گسترده‌تر از جانب این آژانس با نام MYSTIC است که در آن آژانس امنیت ملی آمریکا به جمع‌آوری داده‌های گسترده از جمله شماره تلفن‌ها، زمان مدت مکالمات در کشروهای مکزیک، باهاماس، کنیا و فیلیپین می‌پردازد. ماهیت برنامه SOMALGETبه طور کامل مناقشه‌برانگیز است اگر چه، این برنامه تا 30 روز مکالمات تلفنی را حفظ و ذخیره می‌کند.

و یکی لیکس در ابتدای امر تصمیم گر فت که نام "کشور ایکس" را فاش نکند چرا که معتقد بود این امر باعث دردسر می‌شود اما بعداً اینترپست و کمپانی شریک آن موسوم به "فرست لوک مدیا" را به سانسور مطالب متهم و اعلام کرد: آن‌ها به فعالیت خود ادامه می دهند و نام کشور هدف آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش می‌کنند.

آسانژ در بیانیه‌ای آورده است: ما به این واقفیم که این وظیفه یک رسانه نیست به کشوری برای فرار از پیگرد و محکومیت به خاطر ارتکاب جرایم علیه بشریت کمک کند. با انکار این مساله که تمام جمعیت یک کشور می‌دانند که قربانی شنود مکالمات تلفنی شده‌اند، این اقدام برای سانسور ماهیت اشخاص و افراد در آن کشور را برای یافتن فرصتی به منظور اطمینان خاطر پیدا کردن حتی در دادگاه‌های بین‌المللی زیر سوال می‌برد.

موسس وب‌سایت ویکی لیکس ادامه داد: تصمیم ویکی لیکس در افشای هویت کشور ایکس تنها باعث التیام یافتن آلام مردم و جبران اشتباهات جرایم مربوطه به جاسوسی گسترده می‌شود بلکه از هدف قرار گرفتن مردم بی‌گناه در برنامه‌های جاسوسی هم ممانعت به عمل می‌آورد.

وی افزود: ما از گزارش‌های قبلی متوجه شدیم که سیستم گسترده رهگیری آژانس امنیت ملی آمریکا یک مقوله اصلی در برنامه هدف‌گیری پهپادها در آمریکاست. این برنامه در افغانستان، پاکستان، چین و سومالی باعث کشته شدن هزاران زن، کودک و مرد شده که خود نقض قوانین بین‌المللی است. سانسور اسم یک کشور هدف خود به صورت مستقیم برای کشتن افراد بی‌گناه یک عامل کمک کننده است.

جولیان آسانژ با اشاره به تهدید بالقوه این نوع برنامه‌ها برای زندگی بشری گفت: درست یا نادرست، این روش‌هایی معمول است که از جانب مقام‌های آمریکایی برای به تاخیر انداختن با بر هم زدن و منصرف کردن خط سیر مطالب مربوطه به کار گرفته می‌شود.

وی به انتشار اسناد و مدارک محرمانه دولت واشنگتن در سال 2010 اشاره کرد در آن‌ها، وزارت خارجه آمریکا به غلط مدعی شده بود افراد بیگناه زیادی قربانی این افشاگری‌ها خواهند بود. پنتاگون نیز بارها این ادعای واهی و بی‌پایه و اساس را تکرار کرده است.

البته تا به امروز، هیچ شواهدی دال به خطرناک بودن این اسناد افشا شده برای مردم بی‌گناه به دست نیامده است.

آسانژ اعلام کرد که در سال 2013، مقام‌های آمریکا مجبور شدند با ایراد یک سوگند تایید کنند که قادر نیستند شواهدی مستدل را برای این ادعا بیابند و در همان سال رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا اعلام کرد که در واکنش رسمی به این افشاگری‌ها به شدت اغماض شده است.

اینترپست در گزارش خود آورده که در پنج کشور از برنامه MYSTIC استفاده شده که در دو مورد از ضبط کامل مکالمات و در سه مورد از جمع‌آوری گسترده داده‌ها بهره گرفته شده است. واشنگتن پست نیز نوشت که شش کشور با استفاده از این برنامه هدف آژانس امنیت ملی آمریکا هستند اگر چه عملیات شناسایی در این کشورها هنوز اجرایی نشده است.

جمع‌آوری مکالمات تلفنی در باهاماس و افغانستان محدود نشده است. در مارس 2014، جان انگلیس، مدیر کل سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به لس‌آنجلس تایمز گفت که این آژانس ایمیل‌ها، پیام‌های کوتاه و سیگنال‌های تلفن در عراق را رهگیری و ضبط می‌کند.

این اولین باری نیست که افشاگری‌هایی درباره شناسایی و رهگیری‌های گسترده در افغانستان توسط این آژانس منتشر شده برنامه‌ای موسوم به "ACIDWASH" ، حدود 30 تا 40 میلیون مکالمه تلفنی در هر روز را از افغانستان ضبط می‌کند. این برنامه بخشی از برنامه MYSTIC است.

آژانس امنیت ملی آمریکا تاکنون درباره این برنامه اظهار نظر نکرده و می‌گوید مفهوم جمع‌آوری اطلاعات خارجی امری دلبخواهی و اجتناب از آن غیرممکن است. این برنامه برای دفاع و حمایت از حریم خصوصی اتباع آمریکایی است که اطلاعاتشان به صورت تصادفی جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام

کد N298640

وبگردی