آفتاب
تحولات لیبی/

ارتباط گسترده حفتر با حاکمان نظامی مصر/ شش عضو ارشد اخوان دستگیر شدند

ارتباط گسترده حفتر با حاکمان نظامی مصر/ شش عضو ارشد اخوان دستگیر شدند

همزمان با اعلام دستگیری 6 نفر از اعضای ارشد اخوان المسلمین توسط شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر در لیبی و تمجید وی از عبدالفتاح السیسی، منابع خبری از برگزاری تظاهراتی در حمایت از خلیفه حفتر خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، یک مقام مسئول در گروه موسوم به ارتش ملی لیبی که از سوی "خلیفه حفتر" فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش لیبی تأسیس شده است اعلام کرد که نیروهای حفتر توانستند 6 نفر از اعضای مطرح اخوان المسلمین را در منطقه "درنه" دستگیر کنند.

وی اظهار داشت سه نفر از این افراد مصری هستند و سه نفر دیگر تابعیت یمنی دارند.

این مقام لیبیایی افزود: خلیفه حفتر در چارچوب همکاری امنیتی مشترک با قاهره طرحی را برای دستگیری تعدادی از رهبران اخوان المسلمین مصر که در خاک لیبی به سر می برند آغاز کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: حفتر با کمک سازمان اطلاعات لیبی توانسته پایگاههای اخوان را در درنه و "البیضاء" رصد و هویت بسیاری از رهبران آنها را کشف کند.

وی از ارتباط گسترده میان حفتر و مسئولان مصری پرده برداشت و اعلام کرد که حفتر با ارسال پیامهای متعدد به مقامات قاهره از آمادگی نیروهای وی برای حفاظت از مرزهای مصر در مقابل ورود تروریستها و افراد مسلح به این کشور خبر داده است.

فرار رهبران اخوان المسلمین از لیبی به سوی قطر

از سوی دیگر "محمد حجازی" سخنگوی گروه ارتش ملی لیبی روز جمعه با بیان اینکه آرامشی نسبی در لیبی برقرار شده است اعلام کرد بسیاری از رهبران اخوان المسلمین که در لیبی به سر می بردند از این کشور خارج شده و به قطر رفته اند.

این در حالی است که یکی دیگر از شخصیتهای وابسته به حفتر اعلام کرد که نیروهای وابسته به وی امروز(شنبه) عملیات جدیدی را علیه تندروها در درنه آغاز می کنند.

تمجید خلیفه حفتر از السیسی

خلیفه حفتر ضمن اظهار امیدواری در خصوص موفقیت "عبدالفتاح السیسی" در انتخابات ریاست جمهوری مصر که دو روز دیگر برگزار می شود اعلام کرد که السیسی آغازگر تغییراتی در منطقه خواهد بود.

حفتر در ادامه افزود: اخوان المسلمین دلیل اصلی بسیاری از نا آرامیها در کشورهای عربی است و من امیدوارم که کشورهای عربی برای ریشه کنی این آفت جدید اقداماتی را اتخاذ کنند

حفتر همچنین متعهد شد که ظرف سه ماه لیبی را از از شر تندروها پاک کند.

از سوی دیگر انقلابیون سابق و شبه نظامیان درنه با انتشار بیانیه ای عملیات نظامی نیروهای حفتر در این منطقه را محکوم و اعلام کردند که آماده مقابله با آنها هستند.

روز جمعه نیز برخی از شهروندان لیبیایی در طرابلس، بنغازی و دیگر شهرهای این کشور با برگزاری تظاهرات بر حمایت خود از طرح موسوم به کرامت لیبی خلیفه حفتر تأکید کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی از حفتر خواستند که به عملیات مبارزه با تروریسم در لیبی ادامه دهد.

دولت موقت لیبی به ریاست "عبدالله الثنی" نیز در واکنش به تظاهرات مردم بدون اشاره مستقیم به حمایت از حفتر از تظاهرات مردم در حمایت از مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

واکنش غربی ها به تحولات لیبی

از سوی دیگر سفارت آمریکا و هیئتهای اروپایی در طرابلس ضمن ابراز نگرانی در خصوص آنچه این روزها در لیبی در جریان است خواهان حل و فصل اختلافات بدون اعمال خشونت و اتخاذ راهکار سیاسی برای تحقق امنیت و ثبات در این کشور شدند.

از سوی دیگر منابع خبری از اصابت چند خمپاره به مناطق مسکونی در بنغازی و زخمی شدن 4 غیر نظامی در جریان این حادثه خبر دادند.

کد N298552

وبگردی