آفتاب
رئیس دیوان محاسبات:

اگر دیوان براساس قوانین دست‌وپاگیر نظارت کند،کمتر مسئولی از تیغ آن جان سالم به در می‌برد

اگر دیوان براساس قوانین دست‌وپاگیر نظارت کند،کمتر مسئولی از تیغ آن جان سالم به در می‌برد

رئیس دیوان محاسبات گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی درگیر قوانین دست‌وپاگیر و معارض و عجیب و غریبی هستند که اگر دیوان بخواهد براساس این قوانین نظارت کند کمتر مسئولی است که از تیغ دیوان جان سالم به در می‌برد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌امین حسین رحیمی در اولین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی درسال 1393 گفت: در موضوع فتح خرمشهر، دو اتفاق افتاد که منجر به فتح آن شد. اول ایجاد انگیزه و اعتقاد و عزم جدی در مسئولان و دوم مدیریت جهادی برای آزاد سازی خرمشهر .

تحلیل‌گران تا قبل از فتح خرمشهر جنگ تحمیلی را به نفع متجاوز ارزیابی می‌کردند. آنها تصورشان بر روشهای معمول نظامی بود. اما بعد از فتح خرمشهر محاسبات این تحلیلگران به طور کل تغییر کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ اما همه می‌دانیم که اراده‌ی الهی از طریق علل و عوامل انجام می‌شود. بنابراین اگر در مسیر الهی حرکت کنیم خدا کمک‌مان می‌کند.

رحیمی با بیان این که در اقتصاد و فرهنگ گرفتار مشکلات جدی هستیم گفت: برای تحقق شعار امسال باید همه‌ی همت‌ها مضاعف شود. با ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی حتی آزاد سازی خرمشهر، حس فضای آزادسازی خرمشهر را در بنده به وجود آورد. اگر این حس در مسئولان به وجود نیاید در امسال نیز شاهد تغییری نخواهیم بود. ابتدا باید بپذیریم که اقتصاد و فرهنگمان گرفتار مشکلات جدی است و آن را باور کنیم. بعد از آن باید بدانیم که اصلاح این دو بخش مهم از طرق عادی امکان پذیرنیست. بنابراین باید مدیریت جهادی به کمک عزم ملی بیاید.

وی افزود: معتقدم محور " عزم ملی" مسئولان هستند و ملت نیز در کنار مسئولان همواره همراهی کرده‌اند.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی می‌تواند برای تحقق مدیریت جهادی کمک حال باشد چرا که مهمترین عامل تحقق مدیریت جهادی تعامل و همراهی همه‌ی مسئولان دستگاهها است.

وی با انتقاد به افزایش بودجه‌ی عمومی کشور گفت: در حالی که بودجه‌ی عمومی کشور در سال 1382 بالغ بر 96هزار میلیارد تومان بود این بودجه در سال جاری به 803 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 8 برابر طی 11 سال گذشته افزایش یافته است سوال ما این است که از هزینه حجم پول آیا توسعه‌ای در کشور به وجود آمده است؟ پاسخ این است که هرگز. همه تلاش کردند و عزم توسعه را داشتند ولی روش‌ها نادرست بود.

رحیمی افزود: در سال 1392 از210 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور 147 هزار میلیارد تومان محقق شد که 80 درصد آن صرف بودجه‌ی جاری شد و از 22 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی عمرانی 9 هزار میلیارد تومان آن در آخرین روز سال گذشته تخصیص یافت.

وی با تشریح اقدامات دیوان محاسبات برای پیشگیری از تخلفات دستگاههای اجرایی گفت: به عنوان اولین اقدام رویه‌ی دیوان محاسبات را اصلاح کردیم. معمولا اقدامات دیوان متمرکز به پس از خرج پول در دستگاه‌هاست. مسئولان دستگاه‌های اجرایی درگیر قوانین دست و پا گیر و معارض و عجیب و غریبی هستند که اگر دیوان متکی بر این قوانین نظارت کند کمتر مسئولی می‌تواند از تیغ دیوان جان سالم به در برد.

رئیس دیوان محاسبات متذکر شد: ما دخالت در کار اجرایی را برای خود قائل نیستیم و از آن گذشته امکان چنین کاری از نظر قانونی وجود ندارد ولی با تعامل با دستگاههای اجرایی می‌توان قبل از وقوع تخلف جلوی آن را گرفت. البته آسان‌ترین کار برای ایران خرج پول و بعد نظارت بر عملکرد‌ها در دستگاههاست ولی با این روش چیزی عاید بیت‌المال نمی‌شود.

رحیمی با بیان این که افزایش تعامل بین دیوان محاسبات و مسئولان حقوقی دستگاهها از سوی مدیران عالی دستگاهها پذیرفته شده است گفت: تمام تلاش ما پیشگیری از بروز تخلف است. به همین دلیل اولین اقدام‌مان آموزش مدیران دستگاهها است هر چند که این کار ربطی به دیوان محاسبات ندارد. ولی برای پیشگیری از تخلف این کار را آغاز کردیم.

مبالغ اختصاص یافته به برخی دستگاههای اجرایی از جمله دستگاه ورزشی، صرف امور ورزش نمی‌شود

وی اصلاح قوانین و مقررات تخلف زا را دومین اقدام دستگاه متبوعش برشمرد و افزود: بر اساس بررسی‌های دیوان محاسبات مبالغ اختصاص یافته به برخی دستگاههای اجرایی از جمله دستگاه ورزشی، صرف امور ورزش نمی‌شود. البته این مساله به اطلاع معاون برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهور رسید و ایشان پذیرفتند که این بودجه از لایحه بودجه سالانه حذف شود.

رئیس دیوان محاسبات وصول مطالبات دولت در هفته‌ی آخر سال 1392 را مورد اشاره قرار داد و افزود: در 28 اسفند سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد ولی این پول چه زمانی به حساب دستگاهها وارد می‌شود یقینا بعد از عید. دستگاه اگر این پول را هزینه کند حتما مرتکب تخلف شده است و اگر هم هزینه نکند باید پاسخگوی این عمل خود باشد. بنابراین بروز تخلف در چنین وضعیتی حتمی است.

رحیمی استفاده از ظرفیت معاونت حقوقی دستگاههای اجرایی را در پیشگیری از بروز بسیاری از تخلفات دستگاههای اجرایی موثر دانست و افزود: در جامعه‌ی ما فرهنگ استفاده از وکیل و مشاور حقوقی قبل از اقدام، وجود ندارد و دستگاههای اجرایی ما نیز گرفتار این بیماری هستند. از معاون حقوقی رئیس جمهور می‌خواهم که جایگاه واحدهای حقوقی دستگاهها را در دولت ارتقاء دهد.

وی تشکیل کمیته‌های تعامل جهت پیشگیری از تخلفات را از دیگر راهکارهای به اجرا درآمده دیوان محاسبات برشمرد و افزود: این کمیته‌ها را در استان‌ها تشکیل داده‌ایم و در مرکز نیز از امروز حسابرسان کل در دستگاهها حضور می‌یابند تا تشکیل این کمیته‌ها در تهران نیز عمل آغاز شود. این کمیته‌ها جسارت مدیران دستگاهها را افزایش می‌دهد.

رئیس دیوان محاسبات افزود: یکی از وظایف معاونان حقوقی دستگاهها که سالهاست از آن کوتاهی شده است دفاع از حقوق دولت در دعاوی قضایی و شکایت نکردن از افراد حقیقی و حقوقی یا دفاع ضعیف از این مساله است.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم کلیه اقدامات دیوان پیشگیرانه باشد مگر مسئولی به این مساله توجه نکند.

رییس دیوان محاسبات کشور از معاونان حقوقی دستگاهها خواست از هم اکنون کاری کنند که دولت کارش را درست انجام دهد تا در مقطع ارائه تفریغ بودجه‌ی 92 اعلام نشود که دولت به قوانین و مقررات پایبند نبوده است.

انتهای پیام

کد N298458

وبگردی