آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

تحول اقتصادی در موقوفات، موجب افزایش درآمدها می‌شود

تحول اقتصادی در موقوفات، موجب افزایش درآمدها می‌شود

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم گفت: مطالبات و خواسته‌های مقام معظم رهبری در مسابقات بین‌المللی قرآن باید به عنوان راهبرد اصلی مدنظر ستاد عالی مسابقات قرآن قرار بگیرد.

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم گفت: مطالبات و خواسته‌های مقام معظم رهبری در مسابقات بین‌المللی قرآن باید به عنوان راهبرد اصلی مدنظر ستاد عالی مسابقات قرآن قرار بگیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در جلسه ستاد سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در آستانه برگزاری این مسابقات برگزار شد، با بیان این‌که «جنس مطالبات مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن که مهمانان خارجی در آن حضور دارند، با مطالبات ایشان در روز اول ماه مبارک رمضان در حضور جامعه قرآنی کشور متفاوت است» گفت: ایشان در مسابقات بین‌المللی قرآن بیشتر بر روی مقولاتی مانند وحدت جهان اسلام، دوری از تکفیر و تعصبات فکری، تمدن اسلامی و... تاکید دارند.

وی ادامه داد: درحالی که در جمع جامعه قرآنی داخلی کشورمان بر مقولاتی مانند سبک زندگی اسلامی، ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و تبدیل جامعه به یک جامعه قرآنی تاکید شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: باید برای مسابقات قرآن اعم از داخلی و بین المللی بر مبنای مطالبات مقام معظم رهبری، یک سند چشم انداز 10 ساله تهیه کنیم تا بر مبنای آن همه فعالیت‌های قرآنی در کشورمان هدفمند و با برنامه باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «برگزاری باشکوه مسابقات بین المللی قرآن در ایران، یک فرصت ارزشمند برای معرفی چهره واقعی ایران اسلامی به دنیا در میان موج تخریب‌ها علیه آن است» گفت: هر یک از مهمانان خارجی که از کشورهای مختلف دنیا در مسابقات بین المللی قرآن کشورمان حضور می‌یابند پس از مشاهده امنیت و پیشرفت کشورمان در عرصه‌های مختلف، می‌تواند نقش سفیر فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران را ایفا کند و به همین منظور باید ترتیبی اتخاذ شود که ارتباط با میهمانان خارجی پس از بازگشت به کشورشان نیز برقرار باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ در نامگذاری سال 93 گفت: جامعه قرآنی باید نقش برجسته‌ای در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده داشته باشد.

هر طلبه و مبلغ سالانه یک وقف جدید به ثبت برساند

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه پیشنهادی به مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: هر روحانی و مبلغ سالانه با کارهای تبلیغی و ترویجی، مردم را تشویق به ثبت یک وقف جدید کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه که با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در گذشته پیرامون موضوع وقف از مردم اظهار کرد: در آن زمان بیش از 70 درصد مردم سنت حسنه وقف را نمی‌شناختند، اما امروز با تبلیغات و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در رسانه‌ها و صداوسیما، این سنت در میان مردم شناخته شده است، بطوری که در هفته وقف امسال، 500 وقف جدید از سوی مردم به ثبت رسید.

وی ادامه داد: ضعف‌ها و نقص‌های خود در سازمان اوقاف را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسیم و با مدیریت جهادی، در پی رفع این نواقص هستیم.

محمدی در پایان به مدیر حوزه‌های علمیه کشور پیشنهاد داد که هر طلبه و مبلغ حوزه سالانه با تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در میان مردم، یک وقف جدید را به ثبت برساند و در حوزه‌های علمیه، این امر یک امتیاز برای طلبه‌ها محسوب شود.

رشد درآمد موقوفات امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می‌کند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «تحول اقتصادی در موقوفات، موجب افزایش درآمدها می‌شود» گفت: رشد درآمد موقوفات کشور، امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می‌کند.

محمدی با تبیین رویکردهای سازمان اوقاف در سال 93 ، با بیان این‌که «عواید حاصل از موقوفات باید براساس نرخ عادله محاسبه شود» اظهار کرد: با این امر می‌توان به مردم خدمت رسانی بیشتری کرد و اگر کوتاهی در این مهم صورت گیرد، شرعا مسئولیم.

وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در زمینه تحول اقتصادی موقوفات افزود: سرمایه گذاری، به روز کردن مال الاجاره‌ها، تغییر کاربری موقوفات غیر بازده، ایجاد موقوفات جدید و افزایش سرمایه، مطرح کردن وقف و احیای این سنت حسنه و تغییر نگاه مردم به وقف از جمله این اقدامات پیش بینی شده است.

محمدی با بیان این‌که «اگر روند مدیریت قبلی را در اوقاف دنبال کنیم به هیچ موفقیتی نخواهیم رسید» افزود: مدیریت باید براساس پیشرفت‌های بشری و نیازهای روز باشد و نیروهای مومن، شجاع، متعهد و بانشاط را برای پیگیری امور و حراست از موقوفات تربیت کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «اقدامات اقتصادی در صورت داشتن پیوست فرهنگی به موفقیت خواهد رسید» تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است و اگر به مسائل فرهنگی به درستی پرداخته شود، امور اقتصادی نیز مرتفع خواهد شد.

وی با بیان این‌که «مدیریت جهادی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری امری اساسی و مهم است» گفت: در برخی مواقع یک اراده پنهان مانع پرداخت حق و حقوق موقوفات با نرخ عادله می‌شود که مبارزه و رفع آنها، همان جهاد در اوقاف است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های برنامه‌های جهادی، آن است که عالمانه و دانش بنیان هدفی را انتخاب و جمعی و مشارکتی برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد N298048

وبگردی