آفتاب

تشخیص خطر الکلیسم با کمک 11 ژن

تشخیص خطر الکلیسم با کمک 11 ژن

محققان دانشگاه ایندیانا در تحقیقات خود دریافته‌اند، با استفاده از یک گروه متشکل از 11 ژن می‌توان پیش‌بینی کرد که یک فرد در خطر اعتیاد به الکل قرار دارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان با استفاده از سیستمی موسوم به ژنومیک تابعی همگرا (Convergent Functional Genomics)، اطلاعات مطالعه ژنوم شهروندان آلمانی دچار اعتیاد به الکل را به همراه داده‌های مطالعات مرتبط با الکلیسم مورد بررسی قرار دادند.

یک گروه متشکل از 135 ژن احتمالی درگیر در خطر اعتیاد به الکل شناسایی شدند. سپس همپوشانی بین این ژن‌ها و ژن‌هایی که فعالیت بیان ژنی آنها در موش‌های دچار اعتیاد به الکل تغییر می‌کرد، مورد بررسی قرار گرفت؛ با این روش امکان شناسایی ژن‌های کلیدی فراهم شد.

آنالیزهای صورت گرفته یک پنل متشکل از 11 ژن و 66 دگرگونی این ژن‌ها موسوم به پلی‌مورفیسم تک نوکلئوتیدی را نشان داد.

محققان از این پنل 11 تایی برای تمایز قائل شدن بین افراد دچار اعتیاد به الکل و افراد غیرالکلی در سه گروه تحقیقاتی شامل افراد سفیدپوست، آفریقایی- آمریکایی ساکن آمریکا و شهروندان آلمانی استفاده کردند.

به گفته «الکساندر نیکولسکو»، محقق اصلی این مطالعه، این پنل قدرتمند قادر به شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد به الکل است. بسیاری از این 11 ژن علاوه بر نقش کلیدی در الکلیسم، با سایر اختلالات روانی از جمله اعتیاد به کوکائین، بیماری پارکینسون، دو قطبی، اسکیزوفرنی و اضطراب نیز در ارتباط هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N297987

وبگردی