آفتاب

1938، ایتالیا و تکرار قهرمانی

1938، ایتالیا و تکرار قهرمانی

برای نخستین بار قهرمان دور گذشته و کشور میزبان برگزاری جام جهانی، بدون برگزاری بازی‌های گزینشی در جام شرکت کردند. این سنت از آن زمان تاکنون ادامه داشته است.

ایتالیا موفق شد به اولین تیمی در جام جهانی تبدیل شود که از قهرمانی خودش دفاع کرده است.




به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که توپخانه ها برای جنگ جهانی دوم آماده می‌شدند و جنگ داخلی، اسپانیا را درگیر کرده بود، فیفا تصمیم گرفت تا بار دیگر سومین جام را در اروپا برگزار کند و کشور فرانسه را به عنوان سومین میزبان جام جهانی انتخاب کند این انتخاب واکنش های زیادی داشت، اروگوئه به دلیل انتخاب فرانسه از سفر به این کشور خودداری کرد. از دیگر دلایل سیاسی در جام جهانی 38 می‌توان به شرکت نکردن اتریش به دلیل اشغال این کشور از سوی ژرمن‌ها اشاره کرد. در ادامه هیتلر دیکتاتور آلمانی تیم ملی آلمان را وادار به بهره‌گیری از چهار بازیکن اتریشی کرد.




برای نخستین بار قهرمان دور گذشته و کشور میزبان برگزاری جام جهانی، بدون برگزاری بازی‌های گزینشی در جام شرکت کردند. این سنت از آن زمان تاکنون ادامه داشته است. پس از قهرمانی سیاسی ایتالیا در دوره قبل ، در این دوره نیز سایه سیاست روی بازی های جام جهانی به خوبی دیده شد.برای مثال پیش از دیدار نخست بین ایتالیا و نروژ، ویتوریو پوزو سرمربی تیم ملی ایتالیا بازیکنانش را با پیراهن سیاه وادار به ادای احترام به سبک فاشیستی کرد. این حرکت بازیکنان ایتالیا با واکنش شدید و توهین آمیز هواداران این کشور همراه شد.



با این حال ایتالیا بسیار شایسته‌تر از دوره قبل به جام جهانی دست یافت. جالب‌ترین و پرگل‌ترین بازی‌ دور نخست را دو تیم برزیل و لهستان به نمایش گذاشتند. لئونیداس بازیکن کوتاه‌قد برزیلی ملقب به الماس سیاه و ویلیام مورسکی بازیکن بلندقامت و سفید پوست لهستان هر یک با زدن چهار گل در این دیدار چشم ها را به خود معطوف کردند. یکی از گل های لئونیداس برزیلی با حرکت آکروباتیک زده شد که تاکنون در ورزش فوتبال دیده نشده بود و به همین خاطر این بازیکن را مخترع ضربات آکروباتیک می دانند. سرانجام برزیل موفق شد زیباترین دیدار جام را با نتیجه 6 بر 5 از لهستان ببرد.




در مرحله نیمه نهایی سرمربی برزیل مرتکب اشتباه شد و به بهترین بازیکنان تیم خود استراحت داد زیرا برزیل را یک پای فینال می‌دانست اما این دیدار با نتیجهٔ ۲ – ۱ به سود ایتالیا پایان یافت. دیدار پایانی بین ایتالیا و مجارستان برگزار شد که ایتالیا موفق شد با برتری 4 بر 2 به قهرمانی در این رقابت‌ها دست یابد.




پس از پایان این دوره جنگ جهانی اول و دوم به وقوع پیوست و باعث توقف جام جهانی برای دو دوره شد.




     *جام جهانی 1938 در یک نگاه



بهترین خط حمله: مجارستان با 15 گل



بهترین خط دفاع: ایتالیا با 5 گل




تعداد تماشاگران: ۴۸۳۰۰۰ هزار نفر




بهترین بازیکن: لئونیداس از برزیل



     *فینال



ایتالیا 4 – مجارستان 2



کولائوسی 2 گل، پیولا 2 گل برای ایتالیا و تیتکوس و ساروسی برای مجارستان         

کد N297929

وبگردی