آفتاب

روسیه غرب را از بازی سیاسی در اوکراین برحذر داشت

روسیه غرب را از بازی سیاسی در اوکراین برحذر داشت

مسکو-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه کشورهای غربی را از ادامه بازیهای سیاسی در اوکراین برحذر داشته و این رویکرد را عامل تشدید بحران در این کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف روز جمعه در سومین نشست امنیت بین المللی در مسکو گفت: اگر واقعا خواهان کمک به مردم اوکراین برای رفع بحران در این کشور هستیم باید از بازیهای بی نتیجه در این کشور بپرهیزیم.

وی خطاب به کشورهای غربی افزود: باید از تشویق قوم ستیزی و روحیه نژادپرستی در اوکراین خودداری کرد و مهم تر این که اتحادیه اروپا در مساله اوکراین احساس برتری جویی را کنار گذارد.

وزیر خارجه روسیه گفت: اگر تمایل به جلوگیری از تکرار این گونه بحران ها در مناطق دیگر وجود دارد باید از حوادث اوکراین درس های لازم را گرفت و به تحقق اصول تامین امنیت یکسان در پهنه اروپا و ایجاد شرایط برای شکل گیری پهنه واحد اقتصادی و انسانی از لیسبون تا ولادی وستوک پرداخت.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: متاسفانه طرح های متکی بر انحصارگرایی و استفاده از معیارهای دوگانه و تلاش برای یافتن راهکارهای یکجانبه در حل بحرانها در اروپا و برخی مناطق دیگر بطیور گسترده بکار گرفته می شود.

وی با بیان این که این مسایل کارایی راه حل های حل بحران ها را به شدت کاهش می دهد، اظهار کرد: متاسفانه در وضعیت های مشابه رویکردهای کاملا متفاوت بکار گرفته می شود.

لاوروف به عنوان مثال به حمایت غرب از شورشیان در لیبی در دوره قذافی و سرکوبی همین نوع شورشیان در مالی اشاره کرد و گفت: همان نیروهایی که رژیم قذافی را در لیبی سرنگون کردند در کشور مالی در ابتدا در مقابل نیروهای فرانسوی سپس در مقابل نیروهای ائتلاف بین المللی به مقابله مسلحانه پرداختند.

وزیر خارجه روسیه افزود: بر اثر بروز این مساله در سطح بین المللی در برخی کشورها طرف های مناقشه برای ایجاد شرایط مداخله نظامی خارجی به منظور نیل به اهداف خود وسوسه می شوند و این اهداف غالبا هیچ وجه مشترکی با دمکراسی و حقوق بشر ندارد.

وی اضافه کرد: عملیات برای سرنگونی حکومت ها هم که در نتیجه انقلاب های رنگی و از خارج هدایت می شود به ثبات بین المللی ضربه می زند.

وی افزود: تلاش های برای تحمیل نسخه های خارجی آماده برای اصلاحات داخلی بدون توجه به سنت ها و ویژگی های ملی و صدور دمکراسی هم تاثیرات مخرب بر مناسبات بین المللی می گذارد که منجر به افزایش کانون های مناقشه در سطح جهانی می شود.



**تاکید بر حل و فصل سیاسی مساله سوریه

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود بر حل و فصل سیاسی مساله سوریه تاکید کرد.

وی گفت: تلاش ها برای استفاده از بحران انسانی یا ابعاد دیگر مناقشه سوریه برای توجیه مداخله خارجی نظامی را غیرسازنده می دانیم.

لاوروف با اشاره به رای گیری روز گذشته در مورد قطعنامه سوریه در شورای امنیت گفت: شرکای غربی پیش نویس قطعنامه ای را در مورد وضعیت انسانی در سوریه با استناد به بند هفتم منشور سازمان ملل به رای گیری گذاشتند که روسیه و چین آن را وتو کردند.

وی افزود: خواهان ازسرگیری مذاکرات ژنو و ادامه گفت و گوهای سوری مطابق با دستور کار موجود هستیم که نکته اول آن توقف خشونت ها و مبارزه با تروریسم در این کشور است.

نشست 2 روزه امنیت بین المللی امروز در مسکو آغاز بکار کرد ودر آن بیش از 300 نماینده رسمی نهادهای نظامی سازمان های بین المللی و کارشناسان و مقام های بیش از 40 کشور جهان حضور دارند.

بررسی آخرین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و انقلاب های رنگین از موضوع های اصلی اجلاس بین المللی امنیتی مسکو است وعلاوه بر آن تحولات اوکراین و گسترش سپر موشکی ضد روسی آمریکا در اروپا نیز در این اجلاس بررسی می شود.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1917
کد N297887

وبگردی