آفتاب

تاکید رییس دانشگاه اصفهان بر تعریف شاخص‌های جدید علم‌سنجی

تاکید رییس دانشگاه اصفهان بر تعریف شاخص‌های جدید علم‌سنجی

رییس دانشگاه اصفهان بر تعریف شاخص‌های جدید علم‌سنجی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، هوشنگ طالبی در همایش ملی سنجش علم که در دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد: علم سنجی بر روی عملکرد فردی و اجتماعی در کشور تاثیرگذار است؛ فردی به جهت اینکه اساتید و دانشگاهیان در جهت این سنجش، برنامه‌هایشان را تدوین کنند و در بعد اجتماعی به جهت اینکه دستگاه‌ها و مراکز آموزشی این فعالیت‌ها را جهت می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در کشور سیاست‌ها و اهمیت‌ به جایگاه علم در ابعادی مانند تولید محصولات علمی به صورت مقاله و کتب نمود پیدا کرد، افزود: در مقطعی جهت گیری‌هایی که شکل گرفت نشان داد که چقدر تولیدات علمی چاپ شده در ISI در کشور رشد داشته است.

وی ادامه داد: این واقعیت نشان داد که چه پتانسیل علمی بالایی در کشور وجود دارد و اگر مسئله‌ای به عنوان شاخص مطرح شود آن شاخص به شدت افزایش پیدا می‌کند و خوشبختانه کشور به سرعت در این زمینه مسیر ترقی را طی کرد و رتبه‌های علمی را بهبود بخشید و در جایگاه نسبتا مناسبی قرار گرفت.

طالبی با بیان اینکه بین اندیشمندان اختلاف نظر است که آیا سنجش علم محدود به مقالات ISI است یا نه، افزود: قبل از این مسئله سال‌ها بحث ارتقای اعضای هیئت علمی مطرح بوده و در این راستا آیین نامه‌ای تدوین شده که به نظر می‌رسد هنوز هم شاخص‌ها به لحاظ محتوا در همین جهت است و تنها در تعداد ماده تغییر کرده است.

وی ادامه داد: زمان آن رسیده که یک بازنگری و بازبینی در آیین نامه ارتقا صورت پذیرد تا شاخص‌های جدیدی را مطرح کنیم که در جهت پیشرفت علمی کشور باشد و با وزن دهی شاخص‌های مختلف در نهایت معیاری برای اندازه گیری تعیین کنیم.

طالبی با بیان اینکه امروزه ضرورت سنجش و اندازه گیری علم بر مبنای زیست‌بوم ما احساس می‌شود، اضافه کرد: باید در عین حال هماهنگ با ارزیابی‌های علمی در دنیا رقابت‌مان را به منصه ظهور گذاشته تا در نهایت جایگاه واقعی‌مان را نشان دهیم.

انتهای پیام

کد N297485

وبگردی