آفتاب

بلیچر ریپورت:‌ بعید است ایران به سرنوشت کره‌شمالی دچار شود

بلیچر ریپورت:‌ بعید است ایران به سرنوشت کره‌شمالی دچار شود

پایگاه اینترنتی "بلیچر ریپورت" در گزارشی با بررسی تیم ملی ایران اعلام کرد شاگردان کی‌روش برای تفریح به برزیل نمی‌روند و بعید است این تیم به سرنوشت کره‌شمالی در جام جهانی 2010 دچار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جام جهانی 2014 برزیل 20 روز دیگر با دیدار میزبان و کرواسی آغاز می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران که چهارمین حضورش را در جام جهانی تجربه خواهد کرد، در گروه F با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه است.

"بلیچر ریپورت" در گزارشی تیم ملی ایران را مورد ارزیابی قرار داد. در این گزارش آمده است:

مرحله مقدماتی

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا بسیار طولانی و پر پیچ و خم بود و در مدت زمان کوتاهی بازی‌های بسیار فشرده‌ای برگزار شد و در نهایت چهار تیم به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی 2014 برزیل را به دست آوردند و یک تیم نیز به مرحله پلی‌آف رسید.

تیم ملی فوتبال ایران در طول بازی‌های خود در انتخابی جام جهانی تنها دو بار طعم شکست را چشید و در هشت بازی پایانی خود در این رقابت‌ها تنها دو گل دریافت کرد. البته تیم ملی ایران در گلزنی مشکل داشت و میانگین گل ایران در مرحله پایانی انتخاب جام جهانی تنها یک گل به ازای هر بازی بود.

برترین گلزن ایران در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل رضا قوچان نژاد بود که توانست سه گل به ثمر برساند، هر چند او دیر به تیم ملی ایران اضافه شد، اما توانست گل‌های ارزشمندی به ثمر برساند.

شیوه بازی

تیم ملی ایران با شیوه دفاعی 1-3-2-4 در انتخابی جام جهانی بازی کرد و به احتمال زیاد با همین سیستم‌ در جام جهانی به میدان خواهد رفت. کارلوس کی‌روش که علاقه زیادی به سیستم‌ دفاعی دارد توانسته در زمانی که سرمربی ایران بوده قدرت دفاعی این تیم را بالا ببرد. بازیکنان ایرانی علاقه زیادی به مالکیت توپ ندارند. آنها در بازی‌های خود عقب می‌نشینند و چشم به ضدحمله دارند. آنها با همین حربه بود که توانستند به کره جنوبی گل بزنند.

ستاره‌های پارس از این که توپ را در اختیار نداشته باشند، ناراحت نیستند، چرا که قدرت ضد حمله آنها خیلی خوب است. البته مشکل این جاست که آنها مجبور خواهند بود در جام جهانی 2014 برزیل با همین سیستم‌ بازی کنند؛ چرا که حریفان آنها به مراتب سخت‌تر از حریفان آسیایی است. در صورتی که حریف ایران در خط حمله فوتبال خلاقی را به نمایش بگذارد، می‌تواند دفاع ایران را دور بزند و برای ایران دردسر ایجاد کند.

بازیکنان تیم ملی ایران در خط ها‌فبک بسیار فشرده و نزدیک به هم کار می‌کنند. آندرانیک تیموریان و جواد نکونام دو بازیکن اصلی ایران در مرکز زمین هستند که وظیفه‌شان حفظ توپ و پایه ریزی حملات است. در کنار این دو بازیکن مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بازی می‌کنند.

به نظر می‌رسد تنها گزینه ایران در خط حمله رضا قوچان نژاد باشد، چرا که با زدن 9 گل در یازده بازی ملی توانسته خودش را به خوبی اثبات کند.

دلایل امیدواری

تیم ملی فعلی ایران، تیمی منظم و با برنامه است. هر بازیکنی وظیفه‌اش را به خوبی می‌داند و توانسته در سیستمی که کارلوس کی‌روش پایه ریزی کرده به خوبی از عهده کارش برآید. پرتغال در جام جهانی 2010 با هدایت کی‌روش تیمی دفاعی بود و تنها یک گل خورده در کارنامه خود داشت. در حال حاضر خط دفاعی ایران به رهبری جلال حسینی شباهت‌های زیادی به آن تیم دارد. حسینی توانسته به خوبی مدافعان ایران را رهبری کند. او مدافع ثابت ایران در انتخابی جام جهانی بود که توانست نمایش خوبی از خود نشان دهد. در این تیم دفاعی حضور بازیکنی خلاق ، فیزیکی و سرعتی به نام اشکان دژاگه آنها را به تیمی خطرناک تبدیل کرده است اما دژاگه باید بداند که خود او باید برای خودش فرصت ایجاد کند. در خط حمله نیز علاوه بر قوچان نژاد، محمدرضا خلعتبری می‌تواند به عنوان بازیکن تعویضی نقش مهمی در تیم ایران داشته باشد.

دلایلی برای نگرانی

آمادگی بدنی ایران مهم‌ترین نقطه ضعف تیم کارلوس کی‌روش محسوب می‌شود. بیشتر بازیکنان ایران در لیگ داخلی بازی می‌کنند و همین باعث شده تا قدرت بدنی آنها نسبت به بازیکنان بین‌المللی تا حد زیادی فاصله داشته باشد. البته باید بازیکنانی مثل قوچان نژاد، نکونام و دژاگه را استثنا قرار دهیم، زیرا آنها با شرایط حرفه‌ای کاملا آشنا هستند اما بعید است سایر بازیکنان ایران بتوانند 90 دقیقه‌ مقابل لیونل مسی، ادین ژکو و امانوئل امنیکه طاقت بیاورند. علاوه بر این قدرت بدنی فوتبال دفاعی ایران نیز می‌تواند برای آنها دردسر ایجاد کند، چرا که بازیکنان ایرانی حفظ توپ‌شان ضعیف است و در بازی‌های این تیم توپ بیشتر در اختیار تیم حریف قرار دارد.

نتیجه‌ گیری

ایران در جام جهانی 2014 برزیل در گروه سختی قرار گرفته اما این به این معنا نیست که شاگردان کارلوس کی‌روش برای تفریح به برزیل خواهند رفت. درست است که ایران در گل زدن مشکل دارد اما نباید فراموش کنیم که این تیم در خط دفاع، تیم منظم و با برنامه‌ای است و بعید است سرنوشت کره شمالی در جام جهانی 2010 برای ایران امسال رخ دهد. البته به احتمال زیاد تیم ملی ایران در گروهش در رده آخر قرار خواهد گرفت و شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N297160

وبگردی