آفتاب
منابع دیپلماتیک خبر دادند

گزارش آژانس پایبندی ایران به توافق هسته‌ای‌اش را نشان خواهد داد

گزارش آژانس پایبندی ایران به توافق هسته‌ای‌اش را نشان خواهد داد

منابع دیپلماتیک گفته‌اند گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تایید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود به احتمال زیاد مشخص خواهد کرد ایران به تعهداتش براساس توافقی که با گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به دست آمد عمل می‌کند.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران رسیدند که طبق آن این کشور در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورده است.

یک منبع دیپلماتیک روز پنجشنبه گفت: این گزارش ادامه پایبندی ایران به تعهداتش را نشان خواهد داد. همچنین انتظار می‌رود این گزارش حاوی اطلاعاتی در مورد توافق این هفته ایران برای رسیدگی به دو مساله مورد بحث آژانس در خصوص اتهام تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم است. اتهامی که ایران همواره آن را رد می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سومین مرحله از مذاکرات خود که هفته گذشته برگزار شد در چارچوب همکاری‌ها برای اجرای پنج گام دیگر به توافق رسیدند. براساس یک نسخه از بیانیه دو طرف که روز چهارشنبه در وین منتشر شد پنج اقدام مذکور آن مربوط به فعالیت‌های گذشته و سه اقدام مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای فعلی ایران است به شرح زیر است:

۱- دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های تولید، مونتاژ و انبار روتورهای سانتریفیوژ

۲- نهایی کردن رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک

۳-بازدید فنی از یکی از مراکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژها

۴-بررسی ادعاهای مربوط به مدل سازی و محاسبات نوترونی

۵-تبادل اطلاعات در خصوص ادعاهای مربوط به آغازگرهای انفجاری بزرگ و ادعاها درباره انفجار قوی مربوطه در ایران

ایران وآژانس در این دور از مذاکرات درباره موضوع چاشنی‌های انفجاری نیز بحث کردند. قرار است آژانس دراین باره در گزارش بعدی آمانو مدیرکل آژانس ارزیابی خود را بیان کند.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 کاملا از مذاکرات و توافقات ایران و آژانس متمایز است اما هر دو طرف بر روی برنامه هسته‌ای ایران که مدت‌هاست نگرانی‌های بی‌اساس غرب را درپی داشته است، تمرکز دارند.

انتهای پیام

کد N297056

وبگردی