آفتاب

روسیه از مرزهای اوکراین عقب‌نشینی کرد

روسیه از مرزهای اوکراین عقب‌نشینی کرد

ایسنا نوشت:

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرانجام تصمیمی که روسیه چند روز پیش اعلام کرده بود، اجرایی شد. خبرگزاری روسی اینترفاکس روز پنج‌شنبه ۲۲ مه اعلام کرد که دولت این کشور ۱۵ هواپیما و ۲۰ قطار برای انتقال سربازان و تجهیزات نظامی از سه منطقه مرزی این کشور با اوکراین، به این مناطق ارسال کرده است.

اینترفاکس به نقل از یکی از سخنگویان ارتش روسیه در مسکو نوشت که عقب‌نشینی نیروهای این کشور از مرز اوکراین ادامه خواهد یافت و سربازان پس از پایان رزمایش خود به پایگاه‌ها بازخواهند گشت. نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحرکاتی در را میان نیروهای روسیه که در مرز اوکراین مستقرند، تایید کرد. این اقدام ارتش روسیه دو روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین انجام می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین قرار است روز یکشنبه (۴ خرداد / ۲۵ مه) برگزار شود.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، با تایید تحرکاتی در ارتش روسیه در مناطق مرزی با اوکراین گفت این امر می‌تواند نشان دهنده آن باشد که "چند یگان ارتش روسیه آماده عقب‌نشینی می‌شوند." دبیرکل ناتو در ادامه گفت: "من امیدوارم که این اقدام آغازی بر عقب‌نشینی کامل نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین باشد.»

به گزارش دویچه وله، راسموسن تاکید کرد که هنوز نیروهای نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین مستقر هستند و به رزمایش در این منطقه ادامه می‌دهند. دبیرکل ناتو عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرزهای شرقی اوکراین را اولین قدم این کشور در جهت مناسبات صحیح بین‌المللی دانست.

بنا بر اعلام ناتو، روسیه ۳۵ تا ۴۰ هزار سرباز خود را در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با اعلام عقب‌نشینی نیروهای این کشور از مرز اوکراین گفت این اقدامی ضروری‌ست "تا چنین تعبیر نشود که ما مانع انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین شده‌ایم".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنج‌شنبه در درگیری‌هایی میان ارتش اوکراین و نیروهای هوادار روسیه در شرق این کشور دست‌کم ۲۰ تن کشته و بیش از ۴۲ تن زخمی شدند. این آمار به صورت رسمی تأیید نشده‌اند.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از ولادیمیر ماکوویچ، رهبر گروه خودخوانده "جمهوری خلق دونتسک" (از جدایی‌طلبان هوادار روسیه) اعلام کرد که این درگیری در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر دونتسک روی داده است.

بر مبنای اخبار رسمی، در این درگیری دست‌کم ۱۴ سرباز ارتش اوکراین کشته شدند. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این درگیری‌ها شد. وی روسیه را متهم کرد که برای مختل کردن انتخابات آتی ریاست جمهوری در اوکراین، به خرابکاری در اوضاع داخلی این کشور مشغول است.

5252

کد N297009

وبگردی