آفتاب

یک فعال سیاسی:دولت در سیاست خارجی مواضع صلح‌طلبانه مبتی بر منافع ایران را مدنظر دارد

یک فعال سیاسی:دولت در سیاست خارجی مواضع صلح‌طلبانه مبتی بر منافع ایران را مدنظر دارد

یک عضو بنیاد باران با اشاره به حضور رییس جمهور در اجلاس سیکا در کشور چین اظهار کرد: دولت یازدهم موفق شده است ذهنیت‌های منفی در نظام بین‌الملل نسبت به ایران را تغییر دهد.

حمید کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که یکی از نقاط قوت دولت یازدهم باز شدن فضای ارتباطی کشور با سایر کشورها و گسترش تعاملات سیاسی است، اظهار کرد: نمونه آن فعال شدن مذاکرات هسته‌ای است که هرچند این مذاکرات فراز و نشیب‌هایی داشته اما دارای تبعات مثبتی بوده و نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه افزود: دولت روحانی مواضع اصولی و صلح‌طلبانه و مبتنی بر منافع ایران را مدنظر قرار داده و تلاش نموده تا ذهنیت کشورهای بی‌طرف متعادل و مستقل را به سمت خود جلب کند. سیاست خارجی گویای این مطلب بوده که فضای اعتماد و ارتباط در بین ایران و نظام بین‌الملل در حال توسعه و زمینه‌های گفت‌وگو فراهم شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: هنر ما در دیپلماسی باید این باشد که هم از منافع ملی خود دفاع کرده و هم دیدگاه‌های خود را بیان کنیم و هم چهره مناسبی از ایران به نمایش گذاشته و همچنین از ظرفیت‌های نظام بین‌الملل همانند سازمان ملل به خوبی استفاده کنیم. در واقع هرچه دیدگاه‌ها و نظرات ما شفاف‌تر و موثرتر باشد، می‌توانیم اثربخشی بیشتری در نظام بین‌المللی داشته باشیم.

این عضو بنیاد باران در ادامه با بیان این‌که در پی تعاملات سیاسی، تعاملات اقتصادی و فرهنگی هم شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: باید ذهنیت غیرواقعی خود را تصحیح کرده و در تعاملات با سایر کشورها بر اصول مشترک دست بگذاریم تا ضریب تفاهم و همکاری خود را تقویت کنیم. در این شرایط زمینه همکاری اقتصادی فراهم می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به دنبال وجود امنیت در کشور هستند و امنیت هم در سایه حل مسائل سیاسی تامین می‌شود. در واقع اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند همکاری مثبتی میان دو کشور ایجاد شده، خود به خود به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌روند.

کلانتری در پایان با بیان این‌که در زمان دولت گذشته تنش‌زایی مدنظر بود و ذهنیت منفی نسبت به کشورمان وجود داشت، اظهار کرد: در مجموع دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی به خوبی عمل کرده و با تنش‌زدایی انتظارات مردم را در زمینه سیاست خارجی پاسخ گفته است.

انتهای پیام

کد N296959

وبگردی