آفتاب

حبیبی: گاهی اصلاح‌طلبان با یک توافق، بر برتری دوبرابری اصولگرایان پیروز شده‌اند

حبیبی: گاهی اصلاح‌طلبان با یک توافق، بر برتری دوبرابری اصولگرایان پیروز شده‌اند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تندروها در هیچ جناحی مورد پذیرش نیستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمدنبی حبیبی در نشستی با دانشجویان تحت عنوان «تحزب؛ امکان یا امتناع» که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد، در تعریف حزب اظهار کرد: حزب تشکیلاتی است که در هیچ روزی ولو تعطیل هم فارغ از افعال سیاسی نباشد و در طول 365 روز سال، افعالی را از خود بروز دهد.

وی ادامه داد: یک حزب نباید فعالیتی فصلی وانتخاباتی داشته باشد، باید اساس‌نامه، مرام‌نامه، کنگره، شورای مرکزی و انتخابات دموکراتیک داشته باشد و به صرف علاقه‌مندی نمی‌توان تشکیل حزب داد.

وی با بیان این‌که «در ایران نزدیک به 300 حزب ثبت شده داریم و این از عجایب روزگار است» اظهارکرد: این موضوع در هیچ کشوری دیده نمی‌شود این در حالی است که عده‌ای فکر می‌کنند رونق داشتن تحزب یعنی تعدد احزاب. در سال گذشته اعلام شد که بیش از 150 حزب ثبت شده ذره‌ای فعالیت ندارند و تعداد زیادی نیز نیمه فعال هستند، این موضوع از آفت‌های تحزب است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: یک حزب باید مشخصات لازم را داشته باشد؛ ما در حزب موتلفه اسلامی چنین ویژگی‌های را داریم، البته نمی‌گوییم همه چیز مطلوب است ولی حداقل ساختار مشخص داریم، با رفتن عسگراولادی از بین ما، عده‌ای فکر می‌کردند چیزی از این حزب باقی نمی‌ماند، ولی حزب موتلفه اسلامی به هیچ شخصیتی متکی نیست و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی درباره تعدد احزاب در ایران تاکید کرد: من با نفس تعدد احزاب مخالف نیستم، منتها این تعداد باید قاعده‌مند و براساس تعریف مشخصی باشد. یک حزب حتما باید مردمی باشد و دولت نمی‌تواند خودش حزبی درست کند، اگر می‌خواهیم تحزب واقعی در کشور وجود داشته باشد باید با مطالبات مردم آشنایی پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که «مطالبات مردمی در سه گروه قرار می‌گیرد»، تصریح کرد: به اعتقاد من هر مطالبه چه مشروع و یا نامشروع، ممکن و یا غیرممکن باید احزاب برای آن‌ها پاسخی داشته باشد. گاهی مطالبات از لحاظ نظام کشور مشروع نیست، در چنین شرایطی یک حزب باید در مقابل مطالبات احیانا نامشروع مردم نیز پاسخ قانع‌کننده داشته باشد و با دلایل غیرمنطقی سعی بر فروکش کردن این مطالبات نداشته باشد.

حبیبی افزود: بعضی از مطالبات ممکن است مشروع و قانونی باشند ولی ظرفیت فعلی نظام، توانایی برآورده کردن آن را نداشته باشد؛ در این مواقع نمی‌توان مردم را متهم به ندانستن و بی‌اطلاعی از ظرفیت کرد و باید مقابل این مطالبات نیز حرفی داشته باشد، این موضوع که نمی‌توان در چنین شرایطی این مطالبات را برآورده کرد را صادقانه به مردم منتقل کنند.

وی در ادامه به مطالبات مشروع، قانونی و شدنی مردم اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی حزب باید از مطالبه مردم پشتیبانی کند و مسئولان را وادار به برآورده کردن این نیازها کند.

وی در ادامه این نشست درباره شکست مقطعی اصولگرایان اظهار کرد: در بعضی حوزه‌ها اتفاق می‌افتد که مطلق رای اصولگرایان دو برابر اصلاح‌طلبان بوده ولی در همان جمع که ما برتری دو برابری داشته‌ایم، اصلاح‌طلبان با یک شیوه درست توافق کرده و یک نفر را از میان خود انتخاب کردند، در حالی که ما 40 هزار رای داشتیم این تعداد رای تقسیم بر 3 شد و رقیب اصلاح‌طلب با 20 هزار رای به مجلس رفت.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی روزنامه‌ها در دولت گذشته نیز اظهار کرد: تعطیلی هر روزنامه‌ای چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب اگر خارج از موازین قضائی باشد خلاف است، اما نفس تعطیلی روزنامه با حکم دادگاه را نمی‌شود رد کرد، مگر این که دادگاه نیز غیرعادلانه و غیرقانونی رای داده باشد.

وی درباره وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی تصریح کرد: با عذرخواهی از منتجب‌نیا(همراه با حبیبی در این نشست شرکت داشت)، رفتار میرحسین موسوی و کروبی را واقعا حتی خارج از اصول خود آن‌ها می‌دانم، بعد از موضوع انتخابات 88، 5 نفر از سران اصولگرا تصمیم گرفتند که به ملاقات میرحسین بروند تا طرح موضوع شمارش دوباره برخی صندوق‌ها بلکه آبی بر روی آتش باشند.

وی ادامه داد: عسگراولادی، کوهکن، باهنر، میرسلیم و آل‌اسحاق 5 نفری بودند که در ملاقاتی شبانه به دیدن موسوی رفتند و به وی گفته شد شما که به قانون‌گرایی اعتقاد دارید با بررسی دوباره صندوق‌ها موافقت کنید که میرحسین در پاسخ گفت نه شورای نگهبان و نه دولت را قبول دارم و اصلا اعتمادی به آن‌ها ندارم. با این حال باز هم گفته شد پملپ صندوق‌های رای با حضور خود او یا نماینده وی باز شود و دوباره بازشماری آراء انجام شود که میرحسین در مقابل این صحبت عنوان کرد که امکان دارد که چند هزار صندوق نیز مورد بازشماری قرار بگیرد که باز هم پاسخ مثبت بود؛ با چنین قراری به موافقت می‌رسند و امیدوار بودیم که فردای آن روز میرحسین نظر موافقت خود را با بیانیه بیان کند اما روز دوم بیانیه‌ای به مراتب و توهین‌آمیزتر از بیانیه‌های گذشته صادر شد و متوجه شدیم برخی از اشخاص تندرو که هم در اصولگرایان و هم در اصلاح‌طلبان هستند نظر وی را تغییر داده‌اند.

حبیبی تاکید کرد: افراد تندرو در هیچ جناحی قابل پذیرش نیستند و بعد از مدتی نظرشان 180 درجه بر می‌گردد در حال حاضر نیز من با ضرورت محاکمه آن دو نفر موافق هستم ولی تصمیم گرفته شده راجع به این دو نفر با توجه به جوانب فعلی کشور را قبول دارم.

وی تصریح کرد: نباید شورای نگهبان را به حمایت جناحی متهم کرد زیرا با نگاهی به ادوار مختلف مجلس متوجه می‌شویم از همه جناح‌ها در این سال‌ها حضور داشته‌اند و انتخاب‌ها براساس معیار بوده است نه جناح خاص.

انتهای پیام

کد N296381

وبگردی